AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.224

Vilka spöade M3.an -96?

Sida 2 av 3
Jag tycker bara fragan ar intressant for bilar tillverkade 1996. Klart det ar latt att hitta andra bilar som var snabbare, tex B10 BiTurbo men den slutede tillverkas 94 om jag inte minns fel.
Gustav: Så sant, så sant.

Vill man så kan man nog göra listan över snabbare bilar hur lång som helst
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
T_J;
RS2:an gör 5,2s 0-100, och toppfarten 262 är begränsad...av vindmotståndet endast! Och ja, den tillverkades även in i -96. Sedan har jag även hört ett rykte att denna bil, när den kom -94, var världens snabbaste 0-50 km/h; 1,5s, slående självaste McLaren F1! Har dock ej kört den senare, så jag vet inte.... :-) Annars; Evo V:an då?
T_J
Sani, i instruktionsboken till min förra bil stod det att 0-100km/h tog 5.4 sekunder och att toppfarten var begrännsad till 262km/h.
Kanske ska tillägga att bilen i fråga var en Audi/Porsche RS2, en 96`a i Sverige.

Om man vill så går faktiskt fartspärren att plocka bort utan att chippa bilen, man klipper av en "pinne" i styrboxen, det är inget jag gjorde men jag har en utförlig beskrivning med biler på hd`n för att utföra operationen.

Och ska vi hårdra det hela så tillverkades inga RS2 under 1996, men de sista få 448 (min var nr 248) RS2 blev 96`or eftersom dom byggdes efter års-brytningen. Totalt byggdes 2198st RS2, varav ca 500st blev vänsterstyrda. Det beräknas finnas kvar ca 1200-1500st i världen idag.

Och att den käckte McLaren F1 0-50km/h är faktiskt sant :)
T_J
Glömde en sak, en original RS2 utan fartspärr gör ca 275km/h med original 17".

Jag åkte 277km/h med min, jag hade 225/40-18" på den, och enligt en uträkning med rullomkrets, utväxling och varvtal så gick den såpass fort original.
Hastighetsmätaren blev lurad av dom större hjulen.
Var RS2 verkligen begränsad vid 262? Den orkade väl inte mer?

Hehe, det märkte jag mellan Sthlm och Enköping...
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Den nya M3 an går på 5,2 sec om man nu inte bryr sig om årsmod

T_J
Jag tror nog att du räjsade mot en mindre frisk RS2 (många misskötta RS2 ute på vägarna) om den hade problem, min var _extremt_ pedant skött, med full historik och riktiga kännare till fd ägare (2st) och 10000 mil på mätaren och den hade definitivt inga problem med orken :)

Kan tillägga att den blev ett flertal M3 skalper vid streetrejs :) Dock var det bara 3.0l M3`s och dom var ingen match för RS2`an.
Har även dragit landsväg mot en original 3.2l (min var helt original, inte ens sportluftfilter) och det var otroligt jämt, den ena drog iväg på nån växel för att den andre sedan kom igen på en annan växel, dock kände jag att M3 3.2l var starkare i dom farterna, men det är inte så konstigt heller, den har 6hk mer och väger 150kg mindre samt behöver inte driva 4 hjul, men en chippad RS2 äger en M3 3.2 i alla lägen :)

Men Gustav, visst är din M3 trimmad?

jlundgren: en rättelse, Opel Lotus Omega gör 288km/h original från fabriken.

T_J
ursäkta att det blir ett inlägg till :)
Måste korrigera mig själv angående tillverkade vänster resp. högerstyrda RS2, givetvis var det 500st som blev högerstyrda och inte vänsterstyrda som jag skrev..
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag hänvisar till den brutala bil som tillverkades i 278 ex av alpina. B7, den finns under "ovanliga BMW". Enligt teknikens värld så presterade den 0-100 på 4,8s. Toppfarten var ca 270km/h. Visst, den tillverkades inte -96. Men den fanns då. Borde inte det räcka?

MVH Morgan.

Länk
Räknas Alpina så borde väl Brabus också räknas?

En Brabus EV12 städar ju av det mesta, så även en M3 3.2.

Annars är det svårt. Förutom dom vanliga man tänker på först så finns ju även, Maserati Ghibli 2.8, Maserati Quattroporte IV 3200, Jaguar XJR, samt som någon nämnde Mitsubishi EVO III eller EVI IV.

Jag tror dock att M3:an tar samtliga av dessa. Det är en förbenat snabb limousin M3:an :-)
Mer exempel från 1996 som defintivt är slöare:

Renault Safrane Biturbo 263 hk

Maserati Quattroporte 306 hk

Audi S6 4,2

XJ-R 320 hk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
T_J; I stand corrected.
Men skam den som ger sig: Gustav;
Renault Safrane:....say no more
Men att Maseratin skulle vara "definitivt slöare"...Quattroporten har väl en V8 T med 335 hk, medans det är Ghiblin som stoltserar med 306 ur (bla) en 2.8V6 Biturbo? Och Ghiblin gör väl en 5,4s?
Och S6:an; den tycker jag är helt orättvist testad, då den alltid provas med automat-lådan! -96:an var väl ingen raket (6,4s?), men -97:ans S6+ gör ju 0-100 på 5,5s, o -98:an fick 14 hk till, så den bör flytta på sig oxå?! Men att M3:an är imponerande; det instämmer jag i - annars hade jag inte varit ute efter att köpa en!
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Gustav:

Jodå.. en frisk RS2 orkar mer än 262km/h. Min klarar 280 och den är helt original. och nån fartspärr tror jag inte på. om den inte sitter begränsad på 300 då :)
Micke L
Gustav pratar verklig fart, inte mätar fart.
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
M-pire:

kom till borlänge i vår så ska du få åka verklig fart :)
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
En annan sak: Har hört att Saab 9000T var den snabbaste bilen 80km/h - 140km/h (1993 tror jag det var) av alla bilar. Stämmer detta? låter knäppt..eller?

-------
Finns på icq: 60288954

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Saab 9000 2,3 Turbo var snabbare i ett intervall än Testarossa bl.a. "Omörningsintervaller".
Som Gustav säger. SAAB 9000 2,3 Turbo (200 hk) var den snabbaste bilen från 70-110 på högsta växeln (6,5 sek?).

Är det någon som är snabbare idag?
På högsta växeln vet jag inte men det finns andra jämförelser jag läste om nyligen:

80-120 km/h (4:ans växel)
Porsche 993 turbo: 5,3
M3 E46: 5,4

Inte illa av BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.