|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar vilka std. serietillverkade bilar med plats för 5 pers. som var snabbare än M3.an -96 i 0-100km/h och 402m? Jan BMWCS # 3966 | |
|
Alpina B8 4,6 men inte officiellt om man nu kan kalal den serietillverkad. Funderar på andra måste finnas några... |
|
|
Alpina kan man inte kalla för en serie tillverkat std. bil. Så mycket special det kan bli tycker jag. Mvh. Robban Johansson |
|
|
Mean Machine: Alpina producerar serietillverkade bilar och är en registrerad biltillverkare i Tyskland. En Alpina är en Alpina och ingen BMW! Annat vore det om man har tagit sin BMW till en liten individuell trim-firma. Då kan jag hålla med om att bilen inte kan räknas som serietillverkad. Jens |
|
Gustav2 |
Det är nog inte så många det. Menar du bilar som också tillverkades -96 så vet jag ingen. Annars kan några roliga alternativ väl vara Audi RS4, Mercedes: s600 med 500hk och 0-100km/h på 4.8, s55AMG 4.8s, E55 AMG 4.7s. OBS det gäller de nya bilarna. Eventuellt en Porsche Cayenne Turbo kan väl dra ganska jämt med en M3 3.2 E36. (450hk 0-100km/h på 5,6s) Detta är nya bilar runt miljonen så det är väl ett ganska bra betyg för en 5 år gammal M3:a. Som du ser så är alla alternativen ganska extrema, för en MB s600 får du nog slanta upp runt 1,2 milj. Så skulle du väga in det lite svårdefinierbara ordet prisvärt så ligger ju M3:an ganska bra till. Jag tror dock inte att någon väljer mellan dessa olika bilar. |
|
Jovisst, bilen är serietillverkad, men det är ingen standard bil enligt min mening. Alpina är en vidareutvecklad BMW med Alpinas märke på, alltså förfinar dom en BMW vilket gör att det inte är en standardbil. Mvh. Robban Johansson |
|
|
Så om AMG hade en modell från -96 så skulle man inte kunna jämföra den med en M3?? Hur ofta jämför man inte t ex AMG E55 med BMW M5? Jens |
|
|
Till alla M3 åkare prova mot en M5 Toueing inte så mycket att hämta för M3. Kör på höger sida |
|
|
Har provat mot ett par stycken M3 men har klarat mig varje gång... Men det har varit hårt.... Kör på höger sida |
|
|
Då har du inte provat mot mig... /// Ett halvårs abstinens... |
|
Agge |
Inte mot mig heller :) MVH //Agge |
|
*MrMarsupilami* AMG:s motsvarighet hos BMW heter M. AMG ägs av mercedez och M ägs av bmw. Länk |
|
|
MNS_M3: Det vet jag, men det har skett på senare tid. AMG var ett eget företag under den perioden vi diskuterar (1996). Dessutom så har man alltid jämfört AMG, BMW M, Alpina och andra special-bilar med varandra! Tycker inte att det är något konstigt. Jens |
|
|
Klart man kan jämföra en Alpina med en M-bil, B8:an har trots allt byggts i ett ca 200 ex. |
|
|
Kollade upp, det var först 1999 som Daimler blev majoritetsägare av AMG! Jens |
|
|
Frågan jag svarade på var vilka bilar som tog den 1996. Vilka som tar den idag är det ju inte så svårt att komma på... Så åter till frågan: vilka fler bilar var det? Jag har svårt att komma på fler på rak arm. |
|
|
Fanns det ingen Audi som var vassare? Nån annan hade jag inte kunnat tänka mig... Och M5 touringen var nog tyvärr inte snabbare...sorry Marie ;-) Jan BMWCS # 3966 |
|
T_J |
Audi/Porsche Avant RS2 var snabbare än M3 3.2 -96. 0-100km/h M3 3.2, 5.5sek 0-100km/h RS2, 5.4 Sek På 402m vet jag inte BMW`s eller någon pålitlig biltests resultat men RS2 åkte 402m på 13.6sek samt 13.4 i nått test. Så på 402m fick M3 oxå pisk, däremot 0-200km/h var M3 1 sekund snabbare än RS2. I farter över 200km/h kan man nog se M3 sega ifrån som vinnare men i topphastighet fick dock M3 se sig slagen p.g.a Audi och Porsche av nån anledning satte fartspärren på 262km/h på RS2. |
|
Lotus Omega kom redan 90 och spöade det mesta med en topphastighet på 265Km/h och 0-100 på ca 5 sek - fram till det att E39 M5 kom ut på marknaden. Det är om vi pratar 1996 och bilar som tar fem pers. Annars så har vi Bugatti EB10 som fortfarande är en av herrarna på pallen och om mina källor är har rätt så klarade den 0-200 på ca 10 sek |
|
|
jlundgren: Tillverkades verkligen Lotus Omega så sent som -96? T_J: Samma Med RS2:an, fanns den efter -95? Som jag förstår det så handlar den här tråden om just året -96 då inte så många prestandabilar för fem pers tillverkades. Jens |
|
|
MrMarsupilami: Jag vet inte om de tillverkades så sent som 96 men om bilen fanns 96 och forfarande rullade så tycker jag att den skall tas med. Och som jag sa så stod den sig från det att den kom 90 och sedan så var det just iingen som tog den innan E39 M5. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.