|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Samma problem, vattnet försvann fortare och fortare ingen synlig läcka. Bytte vattenpump, problemet borta. | |
|
Hej! Fungerar värmen i kupén bra? Om inte kan det bero på luft i systemet som smiter in där vattnet smiter ut. Går motorn varm? Jag letade kyl-fel till och från under ca 1 års tid tills topppackningen brast på på allvar och bilen gick varm snabbt och förbrände MYCKE vatten. Packningen är bytt nu. Den var svajjig på tomgång och förbrukade vatten och krävde avluftningar då & då, speciellt efter en periods långsam körning. Den småläckte även lite här och där, på grund av "övertryck" i slangarna. m.m. m.m. mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Har du kollat, så att det inte kommer ut vatten från kylarpumpen när motorn är varm och har full cirkulation. Ett byte av locket till påfyllnaden av kylarvatten, kanske hade varit ett billigt altenativ att pröva. (ej köpt på skroten) Pressas ur mycket vattenånga om det är defekt. |
|
|
Titta även vid sidan om slangen 180 grader böjd som går från vatten pumpen, upp till toppen. (förarsidan) Under denna slang (ej sidan om) finns en ca 1 1/2 tums slang. Om det läcker från denna brukar det stå kylvatten på sidan av blocket. Rinner bakåt på blocket. Det kan vara svårt att lokalisera om slangfästet läcker. En ficklampa och en mindre spegel rekomenderas. |
|
Boki |
sprucken topp????????????? |
|
Hej hej, Inga problem överhuvudtaget med värme/ventilation. Beträffande motorn så går det inte varm alls, samt tar den normala tiden på sig att nå upp till temperatur. Topppackning? Är det samma sak som sprucken topp? Vad kostar det att fixa,,,låter dyyyrt. Ursäkta följdfrågan: Var ser jag kylarpumpen? |
|
|
Ingen som vill hjälpa idag? Knaprar losec för fulla muggar... /S |
|
|
Tja...Toppackningen är inte samma sak som sprucken topp,det är packningen mellan topplocket o blocket. Kostnaden för enbart ett packningsbyte är väl lättast att kolla med en lämplig verkstad,annars är min gissning ca 4-5000kr..Om topplocket är sprucket blir nog verkstadsnotan cirkus 15000(hyfsad gissning). Vattenpumpen menas det väl,den sitter längst fram på motorn..Titta mellan kylaren o motorn en bit ned,där kan du nog lokalisera den själv utan problem.Den är ju oxå remdriven så du märker nog placeringen ganska snart. Känn efter under pumpen om den fuktar,finns oftast ett "skvallerhål" där vattenläckage kan kollas... Mvh Janne. |
|
|
Så jlva mycket pengar för ett byte av en packning som kostar under tusenlappen? Helt sjukt. Får verkligen hoppas att det bara läcker lite här o där. /S |
|
| Avlasta (eller ta bort) remmen till kylfläkt/vattenpump. Försök sen vicka på kylfläkten. Glappar pumpaxeln det minsta, BYT pump. OBS, viskokopplingen kan glappa lite mot pumpaxeln, det är ointressant i sammanhanget. | |
|
kylarpump = vattenpump :-) Kallar den lite olika ibland, några säger kylarpump andra vattenpump. Hoppas det klarna en aning........ |
|
|
Låter definitivt som om du inte har defekt topp eller packning. Det borde synas i vattnet eller i oljan. Det är ingen fara för motorn innan du har vitaktig sörja i oljan. Det kan läcka på många ställen, kylare, slangar, värmepaket (är ofta problemet om man kan känna glykollukt i bilen), vattenpump. Det svåra med en sån här läcka är ju att det läcker lite för lite, men känn runt slangar, under vattenpump och kopplingar, glykolen blir ju kladdig när vattnet dunstat. Det läcker antagligen bara när bilen är igång och varm då trycket är högre då. Prova som någon sagt tidigare att köra bilen varm, parkera över ett kartong ark och låt motorn gå ett tag. Det kan var så att du inte kommer att se ngt då det kanske läcker så sakta att det hinner dunsta. |
|
|
Låt en verkstad trycktesta kylsystemet. Då brukar man se var det läcker! Mvh |
|
|
Jag tackar för de skööööna svaren och hoppas på att Ni har rätt. Magen blev plötsligt lugn som en filbunke. Hej hej o tat lungt där ute |
|
|
Hade stora problem med mitt kylsystem i veckan... trodde jag... Upptäckte i förrgår att temp-mätaren började gå mot rött, stannade bilen omedelbart och kollade expansionskärlet efter några minuter - kylarvätskan var nästan helt slut i behållaren. Fick tag på vatten och fyllde på (så att jag skulle ta mig hem). Ungefär 200 meter från hemmet så började varningslampan lysa på tempmätaren.. Kollade oljan och kylarvätskan för att se om det kunde vara topplockspackningen. Oljan och den kylarvätska som var kvar såg bra ut, inga blandningar där inte, så det kändes ju skönt. Ringde Lindholms Bil (Umeå) igår och fick en tid redan idag för felsökning.. Resultatet var att luftningsskruven på termostathuset läkte.. Så 20:- kostade det att lösa mitt problem, + provtryckningen för 700:- BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Tycker du ska sattsa på att provtrycka systemet hos någon verkstad.. Dock ej hos bmw där 1tim jobb går på 1000 kr å på en annan vanlig erkänd bar verkstad 200-300 kr..då får du veta var det läcker. |
|
|
jag hade också problem med kylarvatten som försvann, visade sig vara locket till kylaren som var trasigt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.