AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.782

Måste fråga igen om kylarvattnet

Sida 1 av 2
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej hopp i dag var det kallt:-)
Hade en fråga innan där jag fick en del vettiga svar angående varför mitt kylarvatten försvinner ganska fort.
har kollat allt jag kan och oljan ser alldeles perfekt ut så det är ju inte toppen och inte hller sprutar det upp som en geiser ur kylarn när jag gasar på.

Så min slutsats är att det läcker någonstans helt enkelt. Nu undrar jag ju då om det är farligt?
Det rinner ju inte ur flera liter per dag eller så, jag fyllde på i går o då gick det väl i ca 1.5 liter och senast jag fyllde på var väl för en två tre veckor sen.
Panik? Eller?Vad göra?

/Svante
Fyll på och se glad ut bara. Såvida det inte läcker i in i motorn så är det helt ofarligt. Se bara till att det aldrig är för lite vatten i systemet, för då kan du få luftfickor när du fyller på igen, och det kan orsaka överhettning av motorn.

Micke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tack för svaret Micke.
/S
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Hade liknande problem som utvecklade sig till att motorn gick varm. Stor risk för luft i systemet. Det räcker inte med att fylla i kärlet utan fyll direkt in i motorn...locket borta på kärlet...fyll tills det rinner över överallt. Då är luften borta och tillräckligt med vatten i systemet.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ehhh...Direkt in i motorn???
Hur menar du nu? Det låter farligt det där....
/S
SvanteE:
Har precis samma problem som du,ingen olja i vätskan och ingen fontän i kylaren, ny packning, men ändå försvinner vatten ur kylaren. Jag har inte heller hittat nån spricka på kylslangarna. Det blir till att fylla på lite då och då, har funkat bra!

P.s Fyll inte på nån kylarvätska in i motorn! =)

///Boooze

BMW Club Finland #2046
slå i lite kylartätning om du är säker på att det inte kommer in nåt i motorn.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Du kanske skulle testa att ha en pettflaska där slangen går från kylarlocket..dvs övertrycksventilen..
om kylarlocket inte håller tätt så pyttsar den ut glykol den vägen.. och således fylls pettflaskan..:)

//Dogge

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Eh...har ingen slang där...
/s
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Det blir inte vit rök av avgaserna, om isåfall läcker det in i cylindern. Kolla kylaren om du ser ngt grön-vit sörja ngnstans. Du måste på ngt sätt kunna se om det läcker iomed att det blir vått eller läcker din bil olja så du inte kan se det. Kommer det från pumpens axel ut?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du inte har gjort detta så kan du börja med att lägga en "pappskiva" eller dyl under motorn och därefter se om det blivit någon fläck av kylarvätska där(efter t.ex en natts stillestånd i lämpligt garage)..och därigenom kunna börja lokalisera läckaget(om det nu är ett utvändigt läckage).

Möjliga läckageställen utvändigt:Kylarslangar,vattenpumpen,kylaren,
värmepaketet,otätt kylarlock(som tidigare skrevs)..mm.

Lycka till.

Mvh Janne.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kolla kylarlocket. Kolla sen även avtappningspluggen.
Var samma på min och det trycktes ut små mängder vatten
genom avtappningspluggen vars o-ring var kass.

Kontrollera alla kylslangar. Man får räkna med att byta
ut alla kylslangar efter 10 år.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vit rök o vit rök...det är minus 16 grader ute så nog fasen är avgaserna vita allt...
Cars hittar man avtappningsventilen då?
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
du har en slang på expansionkärlet..tro mig..;)

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
jovisst kan jag tänka mig att avgaserna är vita vid den temperaturen.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nu när jag kom hem så började motorfaan att gå taskigt på tomgång, precis när jag stannat, upp o ner mer ner, nästan så den stannade...
Nu målar man väl faan på väggen men hör detta i hop med kylarvattnet eller är det något annat?
Har aldrig hänt innan...

Vr finns slangen? Under plastbehållaren eller?
SvanteE: Har du trycktestat systemet?
Det gjorde jag och upptäckte att det läckte i kylaren. Eftersom jag, precis som du, inte behöver fylla på så ofta så är lönar det sig inte att byta kylare, utan det räcker med att fylla på lite då och då.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tack Anders.
Skall göra (eller inte...) göra som du säger. Fyller på lite då o då i stället.

Men jag blev lite orolig med allt snack om att kommer in vatten i motorn...fyllde även i sk kylartätning. Och så börjar tomgången knasa sig i dag när jag kommer hem. tänkte att det då berodde på att det möjligen kommer in vatten i motorn och därför är tomgången dålig...
Men det vara bara dåligt en kort stund, efter att jag varvat motorn slutade det. Och oljan är glaklart gyllenbrun så då kan det väl inte vara ngt vatten i motorn va???
/S
hade samma problem med min, inget vatten i oljan och vice versa, men när vintern kom, var det mitt i allt en jävla sörja under ventilkåpan och på oljestickan, har efter mkt testning, priovtryckningar osv kommit fram till att det är toppen, den byttes och problemet försvann.

hade som sagt till att börja med ett mkt litet läkage ca 1 liter på 100mil, men efter nåra månader vart det mer och mer och tillslut 1l/10mil.. dvs 1-2 dar högst

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Uschijamej då...
hrmf...vad kostar det kallaset då?
Man kan inte som lekman se om det är toppen då?
/S
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fast å andra sidan har jag ingen sörja vare sig under ventilkåpan (du menar väl där man fyller på olja...ngn annastans kan man väl inte titta ner va)eller på oljestickan. Än så länge iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.