AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.441

325 Touring TDS...

Sida 1 av 2
cair
Tjena!
Har funderingar på att införskaffa mig en 325 Touring TDS, behöver en dieselkombi! Har aldrig ägt en bmw tidigare, så är det nåt man behöver tänka på med denna modellen?

Är motor osv bra?
Milförbrukning?
Priser?
Importera?

Annat man kan behöva veta?

Hoppas någon kan ha svar på mina frågor, MVH Erik. =)
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Du kan kolla på begagnatguiden till vänster i menyn där hittar du lite tips på vad du ska kolla på när du kollar på begnad bil.

En chippad 325 TDS går mycket bra. Tycker i alla fall jag då jag har åkt med en kompis som hade en sådan för ett tag sen.

Milförbrukning beror ju på hur du kör, typ av däck med mera så jag kan inte säga på rak arm hur mycket en sådan drar. Min 324 TD Touring drog 0,7 när jag landade pedalen längst ned, annars så kom jag ned på 0,63 landsväg om man körde riktigt snålt.

Priser varierar det med beroende på skick och utrustning, så vitt jag vet så finns det inga svensksålda 325 TDS.

"Letar efter en trimmad E28"
st
2.200
stensth
Hittade en bil när jag sökte lite snabbt på blocket:

Länk

Här två från börsen:

Länk

Länk

cair
Oki, såldes dom inte i Sverige alltså? Är ju ute efter en turbo diesel kombi, behöver inte just vara en 325:a, kom gärna med flera kombi förslag! =) Vilken e 324 då? Finns den som touring?

MVH Erik
st
2.200
stensth
Nej, det var bara 318TDS som såldes i sverige. Dock vet jag inte varför inte 325TDS såldes. Har hört att den var "för kraftig" men det tror jag inte på.

324 är E30 karossen och finns som kombi den med. Tillverkades fram till 92, har själv ägt en 324 TD Touring 92 och kan inte mycket mer än att säga att det var en bra bil för dem pengarna.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag vill nog bara säga att köp manuell om du vill åka snålt... eller vad säger ni andra med automat?

Diesel-räsern
st
2.200
stensth
Jag har inte kört någon diesel med automat, den jag har var manuell och gick förhållandevis billigt. Cirka 0,6-0,7 drog den beroende på hur man körde naturligtvis samt däcksval.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
min kör jag sällan under 0.9

Möjligvis på långkörning neråt 0.8 nån gång.

Diesel-räsern
st
2.200
stensth
Ojdå, far har en 518 e28 och den får vi ned i 0,63 på landsväg samt att hans M535 e28 går på 0,7 landsväg. Men att 535 går billigt och snålt kan bero dels på körsättet och att den inte har passerat 9000 mil än.

Har det att göra med att du har en kcr-box på din diesel eller? Att den drar mer alltså? Tycker det borde bli tvärtom, att den drar lite mindre. Fast det är ju klart, beror ju på hur mycket du har ställt upp den förstås!

cair
Ok antagligen blir det en bmw diesel, troligen 325 tds importerad, eller en volvo v70 tdi.....vet inte vilken man ska välja bara, volvon har ju mer komfort och fler hästar (160 hk)....så vad tycker ni??? (dum fråga! =))
st
2.200
stensth
Jag skulle åkt och provkört flertalet av de olika modellerna du pratar om och sedan bestämt mig för vilken jag skulle valt.
Volvon är ju ingen dålig bil. Det är inte heller BMWn.
Hmm, hur många hästar är det i 325 TDS då? Jag har för mig att det någonstans runt 140-150hk i dem.
Men sen är ju frågan om vilken som är billigast att försäkra och skatta, det beror ju på vart du bor. Service med mera.

Volvo:n har bara 140 hk. Motorn kommer från Audi.

Jag känner en som säljer dieselbokser här i DK, btw., om dte skulle våra någon interesse för det..

-CJ
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Det är 143Hk i E36 325TDS, går att få ut runt 170Hk ur den med chippning. BMW:n är självklart ljusår roligare att köra än V70, men det beror ju på om du vill ha "körlek"...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
varför inte en 525 tds, den finns som touring ;)

------------------
Always Diesel
cair
Jo det e klart...vill man ha sportigheten väljer man bmw, vill man ha komforten väljer man volvon...men hur sportig är en diesel touring?? Egentligen hade jag velat ha automat oxå, men jag blir väl avrådd antar jag...

Ronte: För att jag gillar inte den "gamla" fronten! =)

/Erik
st
2.200
stensth
Cair: Om du ska ha en 325TDS så satsa på den med manuell låda, då den med automat har en tendens till att inte riktigt fungera bra om man har en chippad bil. Men ska du inte chippa så är ju automat ett bra val, dock så ska den dra lite mer diesel än en manuell låda.

Jag har åkt med en 325TDS, sedan dock med BMW sänkningssats på och den var det mycket komfort i samt sportighet faktiskt.

Vad vore livet utan BMW?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
stensth: jag har provat både med och kcr-boxen... och jag kan inte påstå att jag märker skillnad i förbrukningen, bara det att man vill gärna hoppa ut och putta på när man kör utan box =).

(påstående ovan med original förutom boxen)

Nu på senare tid fick jag en toppförbrukning på över en liter, men det beror med stor säkerhet att jag ökat turbotrycket till nästan 1.4bar samt ställt upp boxen ytterligare och faktum är att lådan funkar bra när man själv är bestämd och inte tvekar med gasen, utan ska man gasa, då gasar man ordentligt annars vill den gärna slå i växlarna litegrann.

Börjar man gasa lite fegt(3/4gas) och sen kanske avbryter så slår den ganska hårt i växlingen, men bara ibland.

Åker man däremot iväg lungt och fint på halvgas så funkar det hur fint som helst så länge man håller sig under 2200rpm för däröver jag fullt laddtryck om man trycker i golvet... =)

Vet inte om 2200rpm är nån gräns för när boxen ska börja ändra insprutningen eller nåt sånt, för det händer något enormt mycket där =) !

Förresten så funkar växellådan bättre nu när jag höjt laddtrycket OCH boxen istället för bara boxen, för innan fick jag nödläge i lådan titt som tätt om boxen stog för högt...

Långt meddelande =)

Ps: En 325tds är mycket lättare än en 525tds och blir därmed bra mycket piggare, speciellt med en trim-box.

Diesel-räsern
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
förlåt... "provat både med och UTAN kcr-boxen" ska det ju vara=)

Diesel-räsern
st
2.200
stensth
tarzan325: jaså, det är sådan skillnad alltså? Med orginal mot kcr-boxen.

Jag vet inte riktigt vad som var gjort med min 324, men den gick mycket bra tyckte jag. 180km/h var inga problem med den och jag fick upp den i 200km/h en gång, sen vart det för mycket bilar ivägen. Kan ju säga det att min var manuell.

Jag har hört att några har rasat sina automatare då de laddat på med chip och laddtryck. Men det beror ju naturligtvis på skicket på lådan med mera.

Ps. Han som gör dessa boxar kommer från min stad.Ds

Vad vore livet utan BMW?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
När kompisen som åker E30 320 med 272 grader kam säger att han har problem att hänga med så... och det var innan jag höjde trycket, alltså bara med boxen...!

Diesel-räsern
st
2.200
stensth
Ja, men en 320 har ju bara 125 eller 129hk std beroende på årsmodell. Säg att kammen kanske ger 10hk, då kommer vi upp i 139 som mest. 139 bensinhästar är ju inte så mycket att komma med mot 143 dieselhästar. Dock så väger ju din bil mer! Du ligger ju inne på vridet med en gång, din kompis måste ju varva rätt bra för att det ska hända lite saker jämfört mot en turbodiesel motor.

Vad vore livet utan BMW?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.