AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.404

tips om drivlina till mitt bygge

Sida 1 av 3
Jag håller på att bygga om en 325e30. " 700hk-800nm "
jag funderar på vad för prylar man ska använda till drivlina. har ni några förslag och tips?
Tacksam för alla svar

MVH JÖGGE
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja rörrams chassie och ford 9" bakaxel med 4-länk

Hvor mye tåler drivlinan orginalt på 325i e30?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
500hk håller den för ett tag men en e-30 går det knappt att åka med om man har 500+hk
Min spann ju lös när man gasa i 200 med gatdäck,börjar bli lite farligt då....

ant
BMW-JÖGGE: "700hk-800nm"
låter som en ren helvetesmaskin. har du några bilder på detta? eller kanske nån specifikation på vilka delar som tillsammans polerar fram dessa krafter?

=============================
Länk
Jag tycker att folk inte vet vad de håller på med.
Jag kör Samuels gamla 325 tic med orginal motor o TD04 ca 250hk tycker att det är gränsen till vad en E30 skall ha i effekt, men över 500hk är nog lite att ta i.
Endast till strippen i sådana fall och då får du ha en jävla USA bakvagn, då är det inte BMW längre heller.
Det är min uppfattning.

Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Caulev:
Du har helt rätt,ja bygger ju ny maskin med förhoppningsvis 700hk,och då kommer den ju bli helt okörbar...
Men ja tänkte jag skulle bygga ett riktigt chassie nästa år och bara flytta över motorn!En E-36 med rörramschassie om man får råd och ork...
Men vi får se ja kanske lyckas bli snabbast i gatbils klassen nästa år,om den blir körbar dvs
MVH Andreas

Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Caulev:
du borde nog provköra en 400+ bmw...är inte fel!

Länk
Andreas, läste på din lazzatsida att du ska in med en E28 bakvagn?? vet du om den går in utan att korta drivaxlarna?? funtar på en sån till min 02:a som är 3cm bredare än E30, och blir dyyyyrt och drygt att korta skiten och göra nya axlar=(
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Säger som Hazze, en 400+hk E30 är något som var man behöver uppleva!

"Letar efter en trimmad E28"
Jag förstår att det måste vara en speciel upplevelse, men ändå tycker jag att det är lite förmycket effekt i en 1200kg bil.
Men som sagt det är vad jag tycker.

Länk
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
pitebo:

det går att få in en 535 bakvagn på en E30, bara att korta in bryggan och göra nytt fäste för klumpen. problemet är bara att vinkeln på svingarna blir fel gämfört med när den sitter på en 535 pga att infästningen för svingarna sitter på baksidan på E30:n och uppepå bryggan på E28:an, sen är det lite krångel att få dit fjädrarna om man inte kapar ur i ramen. men allt går.

det där med för mycket effekt kan jag hålla med om, över 500++ hk börjar det bli lite farligt för gatan!
men ack så roligt!

/Kilander
Tack för infon, hur mkt däck får man plats med innåt?? hamnar inte svingarna längre ut och begränsar utrymmet? det går inte att flytta infäsningen till svingarna till undersidan av bryggan då??

Kilander, ni råkar inte ha nåt kort på bakvagnen??
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Kilander: tänkte bara höra om du fått mina mejl angående avbokningen?

BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion
ICQ#126319414
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
pitebo:
jag gjorde så att jag kapa ur lite i svingarna för att få platts med mkt däck. men det går säkert att flytta fästena till ovansidan. har tyvärr inga kort, men jag ska väl bygga om framöver så om du har vägarna förbi kan du ju bli ve bakvagnen för en billig peng.

Ekman:
jo jag har sett det, det var inte fel då det är en jävla massa å göra.

/Kilander
En Z3 roadster bakvagn, lär ska passa rakt av.
Motor hämtas från en volvo 850 t5, likadan trim som Autotechs röda 850, + att jag ska ha andra kolvar större turbo och även lustgas.
så den kommer att lämna minst 700hk med racesoppa + gas. på gatan med 1 bar laddtryck och 98oktan ca 500hk
Jag har funderar på M5 drivlina.

TACK FÖR ALLA SPYDIGA SVAR DET FÅR MEJ ATT JOBBA HÅDARE
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja lycka till då,vi möts väl på strippen nästa år??

208
nöjdet
530d Touring-99
varför lägga i en volvo motor i en bmw?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kanske för att göra så svårt för sig som möjligt...

ant
BMW-JÖGGE: mitt inlägg var inte menat som spydigt. det var bara väligt höga siffror och då blev jag lite nyfiken.
får du ihop kombinationen volvosnurra med bmw chassi så blir det ju onekligen annorlunda.

=============================
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.