AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.101

Paulssons bil-skada efter dyr service

Sida 1 av 2
Hade min bil inne för en genomgång den 20:e november. När jag hämtade bilen var det en stor reva och buckla i sidan. En parkeringsskada konstaterade verkstadschefen. Efter några samtal så åtar de sig att betala 1000.- av självrisken. Detta påverkar inte min bonus men när jag ringde och bokade tid sa jag också att jag hämtar bilen klockan 17.00. De ska då ha ansvar för bilen tills dess att kunden hämtat den. Inte enligt dem?! Hämtar min bil efter 4300.- i servicekostnad med en rejäl bula i sidan. Varför har de inte parkerat den på gården utan bara ställt den utanför? Jag är inte nöjd med servicen och jag har en rejäl buckla på bilen. Snacka om sura pengar.
Här är en bild på problemet.
Länk
ajdå, inte bra!

tycker det är dåligt av firman att inte ställa bilen innanför inhängnaden, riktigt idiotiskt...dom skall, enligt mitt tycke, stå för hela kostnaden, utan att behöva gå via din försäkring...dom gjorde fel, dom skall rätta till det. Du skall inte påverkas!

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ah de kan ju ej ha alla bilar innanför grindarna.
Jobbar själv på en bilverkstad. De bilarna vi väntar delar på eller ej hittat felen på har vi innanför grindarna. De bilarna där kunden ej kommer och hämtar bilen samma dag så kör vi in bilen övernatten. Men det är ej möjligt att ha alla bilarna där.
Det blir skittrång ibland för bara de som vi håller på med. Skulle sedan klara bilar som skall hämtas samma dag stå där inne skulle det ej bli hållbart.

Sen måste jag säga att jag tycker paulssons bil i helsingborg är mycket bra och shyssta. Var med en vän när han köpte en m3a där. De gjorde M test på den och fixa allt i testet så han fick kvitto på det etc
T.ex. fick han nya kattar för där var ngn skada vid dem.
Är inte alla bilfirmor som låter en "oberoende" part kontrollera bilen för fel innan de säljer den.
Tyckte de var mycket shyssta och ärliga. Och bmw har ju ett års garanti på beg bilar också.
Acn slutade fungera. Det var kondensatorn som läckte.
Inga problem bara in och få en ny.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tråkigt och läsa sådana här intermezzon sura pengar och lägga ut sura miner.
Dåligt av bilfirman och inte tag på sig denna buckla på
bilen inte lämnar in bilen där igen:-(((
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Tänkte bara lägga in en liten annan vinkling i det hela. Jobbar själv på verkstad i gbg-området och hör emellanåt om kunder som kommer in och vill ha ev. skada betald när bilen står på parkeringen utanför. Möjligheten för att det är en annan kund som har repat bilen är ju inte omöjlig, m a o skulle man kräva Ica på att få skadan betald om man råkar ut för samma sak utanför stormarknaden? Det får en att tänka till....

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Nej man skulle inte kräva ICA, däremot om du har handlat något, av dem, tex en tv(som de större ICA handlarna säljer), om du kommer hem med den och upptäcker att tex rutan är repad, går du inte tillbaka med den då?
Min poäng, för den som har missat den: Bilverkstaden har sålt en tjänst/vara i form av service, i samband med leverans av tjänsten har andra skador inträffat, som Johan78 säger så har han meddelat en tid när han tänker hämta bilen, om verkstaden inte har sagt att -så länge ansvarar inte vi för den, så är det en sak, i annat fall har de ju accepterat att han ska hämta bilen kl17.00 och borde då också ha ansvar för den fram till dess. Jag tycker Johan78 skall gå tillbaks och kräva dem på hela självrisken, det borde vara en fråga om godwill från deras sida också. Innan du gör det så vänd dig till KO och fråga vad de tycker.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Precis, är det fel på varan så kan man klaga, men om du parkerar bilen medans du handlar tv:n och någon repar bilen, då kan du knappast skylla på butiken, även om det är deras parkering.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej mr jim!
Om jag eller du lämnar in bilen på bmw som johan 78
hade gjort så vill man väl ha bilen i samma skick som man lämnade bilen.
Om de har ont om plats i verkstaden så får de väl köra in bilen i ett inhängnat område så att man hämta ut bilen i samma skick som man lämnade in den.
Och inte behöva betala självrisk på ett par tusen lappar plus övriga kostnader och förlorad inkomst för att lämna in bilen osv osv...
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Det är tur att mrjim och stimpenbmw2 inte jobbar på ett daghem. Vill ni lämna era barn (om ni har några) till en "instans" där de ej tar ansvar för vad som händer under den avtalade tiden. Vad man än har för yrke borde något som yrkesstålthet finnas i ryggraden. Till Johan78 säger jag bara, stå på dej. Verkstaden har fel du har rätt (kunden har alltid rätt). Lycka till

Nisse
Som tidigare nämt så har Paulssons bil mycket gott rykte om sig. De har jag erfarat genom min far som köpt två bilar av dem, båda har kommit med 1 års garanti som han fått använda då han kör mycket i sitt jobb. De har varit mycket trevliga och därför är jag förvånad att det blivit så här i mitt fall. Verkstadshefen kom ut och fotograferade skadan och var väldigt vänlig. Förstår dem till viss del men inte att de ej ställde bilen innanför grindarna. Det var definitivt inte fullt där inne. Tiden 17.00 för hämtning var klar för båda parter. Då jag slutar 16.30 så ville jag förvissa mig om att det fortfarande var öppet. De håller öppet till 18.00. Saken är ju att de kommer att få in ett antal tusen från försäkringen i vilket fall som helst. Bilen var under deras ansvar tills dess att jag hämtade den på avtalad tid.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag passar även barn på kvällarna. tar dock inget ansvar om det är fullt inomhus och de får leka på gatan.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
På verkstaden jag jobbar har vi inte en chans att ha bilarna parkerade inomhus, vi har fler bilar som ska in och ut i verkstaden, alltså står dom ute på parkeringen, där det är livlig trafik hela dagarna. 70-80 bilar passerar verkstaden varje dag, plus kunder till och från som går i bilhallen, vi kan inte ansvara för att 100 personer om dagen är ärliga och säger till om dom skadat bilen bredvid, precis lika lite som andra kunder på en stormarknad gör.

Johan78, har du bevis för att det är verkstaden som har orsakat skadan eller om det är en annan kund som gjort det?
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Bilen var under verkstadens ansvar, de ska ersätta skadan. Spelar ingen roll hur eller var skadan skedde. De hade bilen i sin besittning tills du hämtade den utan oskärlig fördröjning. Du har inte ansvar för bilen, men verkstaden har. De ska betala.
He
478
Heli
mrjim, jag trodde liknelsen med ICA var solklar, tydligen inte, i det här fallet så är det ju bilen som är varan. Jag kan förstå att du vill förklara/försvara situationen, men du kan ju inte gärna hävda att eftersom servicen rör främst motor och chassie, så har verkstaden inget ansvar för karossen....om vi gör ett nytt försök att jämföra, om du lämnar dina kläder på kemtvätt och får tillbaks dem rena, men rivna i trasor, klagar du inte då heller??????
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Visst klagar jag i det fallet, men låt mig berätta vad som hände på våran verkstad för en timma sedan, när jag var på lunch.

En gammal farbror, kanske 65-70 år gammal kliver ur sin bil på parkeringen, tar två steg och halkar till på en isfläck, med följden att bilen bredvid får sig en ful repa.

Personligen tycker jag inte att vi ska stå för reparationskostnaden....
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Gubben hade alltså fortfarande nycklarna i handen när han halkade till, därför uppstod skadan...

Man kan ju annars se till o boka tid på närmaste verkstad för exempelvis hjulskifte, själv gå ut och demolera bilen och hävda att verkstaden ska stå för kostnaden, heureka...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gubben är väl karl nog att meddela ägaren vad som hänt eller (genom Er rimligtvis)?

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag tycker det är ett solklart fall. Om jag lämnar in min bil på service förväntar jag mig absolut inte att den ska vara defekt när jag hämtar den. Verkstaden ansvarar väl för bilen tills dess att ägaren hämtat den igen?
Kemtvättsliknelsen är rätt bra; jag lämnar in min kostym och får tillbaka den helt skitig. Ägaren säger "Kan inte jag rå för, jag lade kläderna på disken i väntan på dig och då måste nån annan kund ha spillt kaffe på den". Då är man inte villig att betala för en runda till i kemtvätten?

mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Jadå, han sa till och var villig att stå för hela kostnaden om så skulle behövas. Men om han inte hade sagt till, och ingen utav oss hade sett händelsen, så hade kunden beskyllt oss för det inträffade, och som i många andra liknande fall är det inte verkstaden som har skuld i det hela. Om verkstäderna nu skulle behöva stå för kostnaderna är säkerligen alla gladeligen med och delar på kostnaderna för dylika fall, genom att betala ännu mera för servicar och reparationer.
He
478
Heli
mrjim, förstår du inte? Jo om ni hade den skadade bilen inne för arbete, oavsett vad, så har ni ansvaret för den och det är upp till er att reglera det med nyckel-gubben. om det är min bil som står bredvid, som jag har lämnat till er för service, och som sedan ni har parkerat på gatan, eller på taket eller i källaren, det spelar ingen roll! Den är ert ansvar, precis som kläderna jag nämnde innan, eller tv'n från ICA. om jag däremot har hämtat min bil från service, åkt en bit och kommer tillbaks för jag glömde mina handskar, och det händer, då är det mitt problem.
Jag förstår din vilja att förklara det svåra/orimliga i er och säkert många andra verkstäders situation med avseende på platser, men som kund är det inte mitt problem. Om det händer er titt som tätt att bilarna råkar illa ut före eller efter att ni har arbetat med dem, då får ni fixa en bättre/säkrare parkering, det är inget jag som kund behöver eller ska bry mig om. Dock börjar jag bli lite nyfiken, om det är ett problem hos er så skulle jag gärna veta vart det är så att jag kan söka mig en verkstad som skyddar min bil bättre:)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Solklart.
Verkstaden har fullt ansvar för bilen tills ägaren hämtar bilen.

Om vi återgår till fallet i fråga: "En parkeringsskada konstaterade verkstadschefen". Förutom tron på att verstadschefen talar sanning, vad är det som säger att det inte är personalen som klantat sig och inte sagt något?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.