AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.638

Kopplingen känns svampig !?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo , var ute och körde rätt mycket igår och då efter en timme kanske så kännde jag att kopplingen känndes jättesvampig , men idag så var den ok igen... var det bara för jag buskört eller ?

Sen vad ska jag ha för koppling till min 535 ? eftersom det är en B6 låda ?

Länk
om du misshandlade kopplingen (mycket slir) så kan detta fenomen uppstå, dock oftast i samband med lite lukt....du kanske behöver en bättre lamell ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
nä asså jag körde bara hårt , slirade aldrig på kopplingen eller så , nog för jag inte har nå bra fäste så jag spinner ju rätt så kraftigt...

Det kanske också nöter på kopplingen !? Vad ska man ha då ?

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
All "Ryckig, Sportig" körning sliter på lamellerna. Men känns kopplingen svampig så är det antagligen luft i kopplingscylindern. Lufta! Om inte detta hjälper kan kanske kopplingen vara slut.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
asså den tar ju bra och så men känns svampigare än förr... körde slut på stryservo olja typ samtidigt som det hände , tänkte om det är nån typ av hydralisk histora med servokopling/servobroms historia !?

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Luft i systemmet skulle det ju kunna vara....

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur gör man då´rå?

Länk
Boki
jag tror att bromsvätska i din koppling är gammal prova o lufta den med ny broms vätska
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur ?

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sitter en liten pip som man skruvar upp på kopplingens huvudcylinder! Och kom ihåg att fylla på Broms oljan då koplingen tar oljan därifrån! För att lokalisera huvudcylindern måste du demontera plasten/klädseln ovan pedalstället! Köp dig en Haynes bok så förklaras det där och väldigt utförligt med!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Huvudcylindern sitter under bilen, du menar väl slav cylindern? Den sitter långt in bakom pedalerna mot torpedväggen.

Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
per_j82:det är tvärtom, huvudcylindern sitter inne i bilen och slavcylindern under bilen.

-----------------------------------------------------------------

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Är Haynes böckerna på svenska eller finns det nå översatta böcker?

Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Haynes böckerna är på svenska.

Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Eller rättare sagt dom finns även på svenska..finns också på engelska,spanska och franska =)

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Okej....

Huvudcylinder inne i bilen!!
Slavcylinder under bilen!! (måste ha lyft)

Väldigt viktigt detta då det är en väsentlig skillnad i Pris speciellt på BMW! Huvudcylindern är nämligen nära på Dubbelt så dyr!
An
41
Andree
M5 -89
318i *lekbil*
hej.

kopplingen börjarde slira helt spontant idag när man gasar på. är den slut eller kan det vara nåt annat?
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
troligvis är kopplingen slut, eller så kan en packbox ha gått så att du fått olja på lamellen. I vilket fall som helst så måste du nog dela motor och låda och se efter.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kontrolera så att inte huvudcylindern eller slavcylindern läcker... Tappa du tryck i pedalen?

Ominte nått av dessa är fel kan det ju tyvärr vara nått med Kopplingen nere i lådan då.. och det är inte riktigt mitt område.. men man kan ju hoppas att det är tryck plattan... kan ju tänkas vara billigare...

Cheers,
Johan
An
41
Andree
M5 -89
318i *lekbil*
nej pedalen känns som vanligt! vet någon pris på en ny koppling?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kopplingssats på MotorNord kostar 1750:- Men ajg har ingen aning vad den innehåller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.