AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.460

Vad offrar ni för att åka M-bil?

Sida 3 av 5
Lotus Omega är ingen billig bil men den är trots allt billigare än en M5a på de flesta punkter. Försäkringen är billigare, en del reserbdelar är opel org delar m.m.

En polare har en från 92 eller något sånt och den är billigare än min förra M5a från 94.
Kan bara hålla med jlundgren .
yo
51
you_2_slow
M3-96 coupè
Har en polare som har en lotus omega jävla bil till att gå!! synd den står neriven typ 11månader om året för det är alltid nått som är sönder!!!

Blådåre!!
Jag tycker det inte varit sa dyrt att aga en M3. Bara man ser till att kopa en frasch med rel. laga mil; och fin agarhistorik. Oljebyte 1200 sedan enligt serviceboken kostar underhall. Enda som tillkom ar slitdetaljer som skivor, belagg och dack. Olja drar M3 minimalt, endast ngra dec pa over 1000 mil.

Dack var det som var riktigt dyrt om man valjer Michelin.

Ett kopplingsbbyte gick pa 1000 DM hos aukt BMW handlare i Tyskland vilket ar riktigt billigt.

Bensin ar det som kostar mest i langden.
Man kan ju inte äta vaktelägg o rysk kaviar varje dag.
Det får räcka med varannan dag ;)

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Anders W:

Snygg bil, synd att du saknar DSP. Om du frågar snällt hos din BMW handlare så kan de nog updatera din mjukvara så att du kan få DSP, detta är om du har rätt högtalarpaket i bilen.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
"Jag själv anser inte att man skall offra något för en bil."

jlundgren: Då har vi olika uppfattningar :)
Det är en fråga om prioriteringar som det är med allt annat här i livet.

Själv så kör jag M-bil men jag skulle inte göra något som skulle innebära att jag skulle behöva skära ner på något annat för att kunna göra det, då skulle jag hellre vänta tills det att jag kan köpa en utan uppoffringar.

Wolv: Är du nöjd med din M Roadster? Var bor du? du verkar vettig....
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
jlundgren:
Jag förstår dig, men bilar har blivit en hobby för mig de sista åren så jag tycker det är värt att offra lite extra pengar på det. Sedan ska man ju såklart ha råd att leva livet i övrigt också och jag klagar inte.

Ja, är jättenöjd med M Roadstern. Var sambons idé att köpa en cab egentligen, hade aldrig sett mig själv som "cab-typen" om man får generalisera lite :) Men med facit i hand är jag glad att det blev en cab. Nu är den tyvärr avställd och det känns ganska jobbigt :(
Man tackar för komplimangen! Bor gör jag i Ronneby (dalmas i blodet). Du då?

Har du vägarna förbi så släng iväg ett mail. Det är alltid kul att träffa nya människor.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
jlundgren:
Japp, det är alltid kul att träffa nytt folk! Har noterat din e-mail... :)

Egentligen tycker jag denna tråd är ytterst onödig då det är upp till varje individ hur de finansierat sin bil och vilka uppoffringar som gjorts för att kunna äga den. Det viktiga på dena site är själva glädjen i att äga en BMW.

jlundgren: Enligt min uppfattning kan man inte bedömma en bils skick utifrån ägarens sociala status.

Din "verklighetsskildring" som behandlade en tjugoårig kille kan vara sann. Den kan också vara falsk. Betänk att den unga killens enda kapitalvara kanske är just M3:an. Alla uppoffringar har gjort att han har kunnat köpa sin drömbil. Därefter kommer varje tjänad krona gå omedelbart in på bilkontot, eftersom detta är det viktigaste i den tjugoårige killens liv.

Den välbeställde direktören däremot har allt: förmögenhet, stor villa, båt, en vacker fru, flakmoppe samt en BMW M5. Eftersom bilen inte är så viktig har den en låg prioritet. "Det är ju bara en bil", säger direktören med cigarren i mungipan och skrattar högt.

Vem är entusiasten som kommer sköta sin bil exemplariskt? Vilken bil kommer förfalla först och "förstöra för alla oss som är kloka nog att se till att ha råd med bilen"?

Självklart kan det vara som Du säger men dylika generaliseringar är farliga. Jag tillhör den katerogi som liksom Du saknar lån på bilen och sköter den exemplariskt genom att ombesörja den all sköns vård. Däremot har jag välbeställda vänner vars bilar förfaller totalt eftersom de anser bilar vara konsumtionsvaror som det är inte är så noga med. Den avgörande faktorn enligt mig för hur en bil sköts är intresse och entusiasm. de flesta som visar upp ett stort bilintresse prioriterar omvårdnanden kring sin bil högt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med både jlundgren och wolv. Men för många personer vore det omöjligt att spara ihop till en ny m5a tex. Det är jobbigt, även om man drar in mycket pengar, att spara ihop 500k. Däremot så är det väldigt tråkigt att se alla vrak som finns på marknaden. Jag har haft ett resonemang angående e39 m5or som jag dratt förr och det är att den kommer gå e34 m5ornas öde till möte när den börjar närma sig 200k i inköpspris.

Vad jag aldrig skulle "offra" vore min levnadsstandard. Kunna gå ut på krogen att käka lite, åka på semester eller bara dra upp till fjällen. Däremot kanske jag skulle kunna "offra" lite fritid för att jobba mer :)

Men som wolv säger alla har olika prioriteringar här i livet, men jag tillbringar inte tillräckligt många procent i bilen för att offra något för den.
Min enda "grej" som jag eg prioriterar bort är en hyffsad utlandsresa varje år, då jag av erfarenhet tycker att man endast kommer hem med några liter smugglesprit lite solbränna och diffusa minnen av sena nätter :)

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att som folke säger blanda in den individuelle personens ekonomiska förutsättningar har inget att göra med allas vårt gemensammt intresse, nämligen BMW.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag får väl ut runt 14000 rent i månaden, inte direkt mkt om man har m3:a som jag dessutom har lån på. Blir ofta så att man måste välja bort annat för att ha råd med bilen.

Sommaren 2001 hade jag följande motorfordon/leksaker: BMW M3 1993, BMW 530 1988, Kawasaki zx7r 1997, Yamaha yz 250 2000. Den sommaren kan jag säga att jag fick prioritera hårt för att få ekonomin att gå runt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag lägger allt jag kan på bilarna, jag har ingen riktig M bil än. Men det kommer.
Bilar är mitt liv, kosta vad det kosta vill.
Jag har haft 36 bilar vid 21 års ålder. Och jag har bytt enbart för att jag har tröttnat och ville ha nåt nytt. Och det kommer jag att fortsätta med. Bilar är det bästa som finns.

Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tycker att JLundgren svamlar då han påstår att man inte ska behöve försaka något för köpa en bil. Faktum är att nästan alla som lever på löneinkomst måste försaka något för att köpa en exklusiv bil. Det finns alltid en alternativ placering av inkomsten oberoende av inkomstens storlek. Jag kan utan problem hitta andra saker att göra av mina inkomster men jag prioriterar bilen. Därmed inte sagt att jag försakar livets nödvändigheter då både jag och min fru är höginkomsttagare!

Enkelt överslag av ditt överskott:
du avsätter hela kapitalet för inköp av en något begagnad M5:a på några månader. Om bilen kostar 400.000 och du med några månader menar 10 och har 70% marginalskatt så är ditt överskott 130.000 i månaden.
Gratulerar till att bra jobb, släpp inte det!

Mvh, Steaman

Steaman;
Som du själv säger
"Därmed inte sagt att jag försakar livets nödvändigheter då både jag och min fru är höginkomsttagare!"
Eftersom ni är höginkomsttagare så behöver ni inte försaka något men om ni inte var det så.....
Jag tycker det är tråkigt att höra om yngre killar som t.ex. byter till en mindre lägenhet, försummar flickvännen, försummar polarna m.m. för att kunna åka M-bil.
Jag har förståelse för att man vill åka M-bil men mina egna värderingar säger att man inte bör offra något av det jag nämnt ovan för att göra det.
Alla tycker vi olika vilket är bra och det som ni kunnat läsa hittils är vad jag tycker och känner.

Vad gäller min lön så kan jag bara säga att efter att ha tagit examen som jurist och pluggat extra inom ekonomi (tot 240p) så tjänar jag mer än de flesta idag och är nöjd med det och hoppas bara att fler kan få samma chans som mig att få ett jobb som de trivs med och som ger så pass bra betalt så att de slipper flytta till en mindre lägenhet för att kunna åka M-bil.
jlundgren: Du som läst ekonomi borde veta att definitionen av ekonomi är att hushålla med begränsade resurser. Prioriteringar måste alltid göras. Låt de unga killarna göra som de vill med sina pengar. Vill de lägga allt de tjänar på en bil så är det upp till dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.