|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska göra mitt exjobb under våren. Det ska helst vara något bil(=BMW)relaterat, men jag har dåligt med egna ideer. Har själv läst elektronik, så något sådant vore önskvärt. Någon som har ett tips?? Vad skulle ni vilja göra som exjobb? Vad tycker ni fattas? Något ni saknar i BMW:n? | |
sebbe_bmw |
Exjobb? Är det i skolsyfte du menar? På min tid hette det Specialarbete men allt ändras juh, Ja vad kan man tänkas vilja ha..=) du kan ju bygga en E39 med fyrhjulsdrift=) Sebbe |
|
Förtydligande: Exjobb>>>magisterarbete på universitetet Specialarbete>> gymnasium /Dominik |
|
|
10 eller 20poängs exjobb? Vad har du gått för utbildning? /Micke |
|
|
Specialarbete heter det på grundskolenivå, på högskolenivå är det fråga om exjobb dvs examesarbete. Jag har något generellt åt dig som jag tycker fattas, många är mekaniskt kunniga men när det gäller elrelaterade problem ryggar många. Beroende på vilken nivå du tänker göra exjobbet på (C-D???) vore det intressant att få reda på hur man underhåller elsystemet på bästa sätt för att slippa bli överraskad. Ta tillexempel BMW 750E32 en superbil i många avseenden, men vad det gäller elfel är väl dessa felen de som dominerar biltypen. Min kompis (Shumi här på forumet) ägde en 323E21 som tyvärr fick lov att skrotas pga elfel och vår okunnighet om detta då bilen inte gick att starta på slutet.*jag gråter fortfarande* *För min del är det önskvärt med en undersökning som kan hjälpa folk som är okunniga om hur man på bästa sätt tyder ett elschema, hur man kan mäta att man får ström till alla funktioner i bilen. *den andra uppgiften är just underhållet dvs hur man kan kontrollera att inget oxiderat, gnagts sönder, feldraget osv. Eller ta reda på de vanligaste elrelaterade felen hos BMW bilar allmänt genom en undersökning och hjälp oss som är okunniga inom detta område med att komma tillrätta med dem. Ungefär som mekartips här på forumet. |
|
|
Ska förtydliga mig lite då;) Det gäller alltså högskolan, Civilingenjör (d-nivå 20p) Elektronik gäller det som sagt helst, programmet heter elektronikdesign. Men lite utanför ämnet är helt ok också. Tack för förslagen FRIFART! Ska begrunda dessa! Tar gärna emot fler förslag under tiden. |
|
|
Några förslag: Analysera databoxens funktioner och vidareutvecklingspotential. Omvandlare för oss stackare med 4 cyl E28 så vi kan få en varvräknare som visar rätt (ta en från en 6-cyl) Larmkonstruktion med startspärr. Diagnossystem för ngn bilmodell. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
En idé som jag bollar i skallen lite då och då... En "vanlig" OTTO-motor utan kamaxel. Tanken är att ventilerna manövreras med elektromagneter! Får man den idén att fungera finns det oanade möjligheter att laborera med motorstyrningen. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Jag har hört rykte om att bland annat Renault har en Otto-motor med hydrauliskt reglerade ventiler som kommer att komma ut på marknaden inom några år. Kanske bara rykten men... Mvh |
|
| Drive by wire är ju djävligt interesant. Det kommer nya bilar med detta snart (eller kansek finns dem redan)Vad sägs om eftermonteringar av drive by wire technologin till äldere bilmodeller som inte har det. Går sånt att gära så måste det gå att plocka bort en hel del skrot och på så sätt minska bränsleförbrukningen väsentligt... | |
|
Varför inte fördjupa sig i problematiken med fifflade mätare. Hur gör man en riktig säker lösning som är ekonomiskt OK? ________________________________________ Länk |
|
|
Wolv// Bra idé! Det är ett arbete som BMW säkerligen kan vara intresserade av! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Flertalet biltillverkare har prototyper med pneumatisk/elektromagnetisk styrning av ventilerna. Problemet med dessa lösningar är att de inte är tillräckligt tysta. Mercedes har forskat mycket i ämnet. | |
| Optimering av motorstyrning är ju intressant, borde gå att ta fram ngt som är självoptimerande. | |
|
Måste så här långt återigen tacka så mycket för era svar! Och jag är hedrad av erat intresse vilket är större än jag vågade hoppades på. Jag överväger alla förslag med stort intresse:) Har lite svårt att bestämma mig för vad jag skal rikta in mig på. |
|
|
Gäller väl att hitta nåt företag som vill ha jobbet gjort också. Kan vara svårt att komma åt relevant information annars. Har du tex nån aning om hur positiva BMW är till att ta in och supporta exjobbare? Eller har du tänkt göra exjobbet på universitetet? /Micke |
|
|
Självklart handlar det om att jag måste ha en idé som går att sälja in hos ett företag. Det är många företag positiva till. BMW AG ligger ju lite långt bort. Men det är många som levererar till BMW och patent och idéer går alltid att sälja. Den inhemska traktor tillverkaren och även flygfabrikanten tar in en del folk, men det är ju inte dit jag vill. Ska helst inte göra det på universitet, det betalar lite dåligt;) |
|
|
Om du gillar Tyskland och snackar tyska är Munchen rätt ställe i detta fall. Kolla på bmw.de och sedan på Stellenbörse. Har för mig att de har en kategori Diplomarbeit. För Porsche gäller samma sak fast Stuttgart (tråkigare stad). Förutom andra biltillverkare så finns ju underleverantörer typ Bosch, VDO / Siemens m fl i Tyskland, men även i vissa fall i Gbg. Annars är nog de intressantaste underleverantörerna i Sverige Autoliv och Haldex. Min erfarenhet är att det alltid är bra att ha en idé om vad man vill fördjupa sig i när man kontaktar företagen. "Uppgraderbarhet av bilens IT/DVD... system" Dessa lär ju åldras extremt snabbt. -------------------------------------------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
JohanOS |
Jag kan lägga till en sak angående eran debatt om skruvade mätare och lösningen. Jag vågar nästan garantera att inom ett par tre år har de flesta bilföretag en lösning på det. I och med att bilen mer eller mindre blir "mobil", sändare, GPS, inbyggd 3G/GSM/GPRS. Numera kopplas larm till mobilen, det är bara en tidsfråga innan registrerade mil skickas till en databas där det uppdateras och ligger säkert. Som sedan kommer knytas ihop med bilregistret. Det ni. |
|
JohanOS: Precis, där finns mao mycket att forska kring innan en lösning är på plats. :) |
|
|
Vet att BMW tar emot exjobbare. Ska se om jag hittar sidan med exjobb i München. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.