AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.906

BMW 535- 89

Sida 3 av 3
FRIFART: Vill inte påstå att försäkringen är så himla dyr, 6600kr helår helförsäkring 1500mil. Reparationer är inte så farligt heller, det mesta är ju samma delar som vanliga 5-serien förutom motor och drivlina, men det behöver man ju inte laga så ofta. Tycker bara det är tråkigt med M5an nu på vintern då man inte har någon glädje av alla HK, man får ju bara tanka stup i kvarten..........

Mvh
Patrik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jo det är sant..helt meningslöst med stora kraftiga vridstarka motorer nu på vintern....om man inte möjligen har 4-hjulsdrift. Men Sandgren, försäkringen är procentuellt sett bra mycket dyrare på M5an än 535an under samma villkor. Tex för mig i Västerås skulle 535an kosta 8900kr helförsäkrad med max 1500mils körning....M5an går lös på ca 13000kr unde samma villkor. Försäkringsbolaget jag kollade med är länsförsäkringar och med andra bolag kan det bli fråga om dubbelt så dyrt. Sen att man bara kör sommar med M5an och har den avställd vinterhalvåret är en annan femma så att säga. Tar man för givet att både 535an och M5an är jämngamla och går sönder lika mycket lär delarna till M5an kosta minst 50%mer samt servicen skall vi inte tala om ifall man gör den hos BMW (som jag gör).

Men jag är oavsett detta klart sugen på en och förmodligen blir en sådan inhandlad till samlingen inom en snar framtid, frågan är vilken bara 3.6 eller 3.8??? det sägs att kolvarna hos 3.8l är en svag punkt?
Beror inte svagheten i 3.8an att den har längre slagläng än 3.6an och därför inte tål höga varv lika bra. Det är därför det kan bli problem om man höjer varvstoppet på 3.8an. Men detta är bara vad jag hört.....

Mvh
Patrik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Verkar rimligt, har hört om kolvar som smält hos 3.8an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.