|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
diamantsvart_bmw |
Har hittat en 535 i, hur är dom motorerna, finns det några speciella brister, vad ska jag kolla på eller leta efter. har gått 22 000 mil skinn, Ac, allt El, färddator, s o v hjul på al fälg, diamantsvart, 48 000 kr |
|
Priset låter väldigt högt verkligen. Leta efter 530/540 93or i prisklassen 50-60' istället för en fyra år äldre 535 till samma pris. /Simon |
|
diamantsvart_bmw |
hittar allt från 30 000 - 60 000 på 535 -89 |
|
Låter absolut inte orimligt högt, relativt ointressant vad folk skall ha. Man skall i princip alltid ha i baktanken att det finns prutmån, säkert kan du köpa loss bilen för 40000kr vid en snabb affär. Ett rätt exemplar med dokumentation och servicebok i mkt bra bruksskick kostar minst 10000kr mer än de "slit och släng" bilarna som har småskavanker i form av repor och bulor, skitig invändigt, tveksam väghållning, små rost lite varstans och ingen servicebok..det är dessa som ofta kostar från 30000kr och nedåt. Det svåra kan vara att förstå vilken kategori just den bilen ligger i man är intresserad av. Motorerna är kanon om de är rätt servade och håller ihop väl, de nyare V8orna är klart bra alternativ, men skall du köpa en 535a i likvärdigt skick som en 530V8 så lär du få punga ut med 15-20 tusen extra och får en bil med likvärdig prestanda som är något billigare att äga. Det största fördelen med 535an är väl att den är mer gammalmodig med mindre teknik som kan krångla som följd, kan tänka mig att V8motorn är dyrare att laga om något går sönder, sedan finns ju problem med oljebumpbultarna som vibrerar bort...535an har ju andra sidan ofta slitna kamaxlar men det är lättare att märka då det hörs. Personligen skulle jag vilja köra en 530V8 och jämföra motorkaraktären med 535...lite mindre vrid i 8an men klart varvvilligare än 535 vad jag har förstått och det är ju kul. Vilken som går tystast vet jag inte? |
|
| oops nu blev det fel, jag menade att du få punga ut med ca 15 tusen extra för en 530V8 naturligtvis!!!! | |
diamantsvart_bmw |
hur hör man att kamaxeln är sliten?? |
|
ja det dominerande ljudet från motorn är inte att sexans spinnande hörs, utan det slår och slammrar eller rättare sagt knackar metalliskt. Lyfter man på huven låter det klart illa och ljudet skall vara koncentrerat just ovan ventilkåpan..lägger man örat emot kan man verkligen höra hur kammen slår inuti. M30 motorn i 535 låter ofta ganska mycket normalt sett, så lite oväsen är inget alarmerande. En annan grej är om du kör bilen så märks det att det är fördröjning inann det händer något, bilen upplevs som slö..det är texken på kammen är sliten. Ventilerna kan slammra de också, men skillnade ligger i att kammen låter verkligen högre och hårdare/råare och det känns ganska olustigt att lyssna på det. |
|
diamantsvart_bmw |
ok, då är det bara att lysna då, 3,5 liter borde bli bra vrid |
diamantsvart_bmw |
Är det bra drag/klipp i 535:an, åker ju 520 nu haha så det är väl skillnad, men är det mycket?? Snart BMW 535I med skinn |
|
diamantsvart_bmw: Om du har M20 i din 520 så kan jag lova att du kommer märka stor skillnad! Nästan dubbelt så många hästar ju, och M Y C K E T bättre botten/mellanvrid! Jag körde en 535i -90 för någon vecka sedan och var imponerad av kraften. Mycket sugen på en sådan vagn när ekonomin tillåter..... Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
diamantsvart_bmw |
Har en på G vi får se om det blir affär eller inte Snart BMW 535I med skinn |
Hjelm |
Jag köppte min 535IA -91a för ett halv år sedan, och jag är toknöjd!! Jag fick ett mycket bra pris som jag inte kunde motstå (30,000:-) men då ska ACn "fyllas" och silent blocken och lite slitage delar i framvangnen.. så man hamnar på ca 50,000:- när jag har fixat till den till nyskick. Allting är mycket bra dokumenterat på den och den hadde rullat 17000mil, så slitage delarna kommer ju som ett brev på posten.. ;) Om det är drag i den? Allt känns ju snabbare i en bubbla ;) I går natt på väg hem från en fest (jag var nykter!!) så var vi fyra stycken i bilen av glada 30-40åringar. Brevid rullar en Audi-TT vid rödjuset varvid kvinnorna i bilen jublar att -nu ska vi rejsa!! Jag har alldrig låtit "Skrollan" få sträcka ut sig emot någon annan på det här sättet förut , och emot en TT med en kille i, emot en fullastad bil på då lite över 2ton. Men jag får säga att killen fick DYNGSTRYK!! TVÅ GÅNGER! Så "Skrollan" ska få tvättas och nya lampor idag! 535an E34 är en helt underbar bil! Man åker kungligt bekvämt, tyst, med en diskret lock och fortfarande så har man ett lejon som vill ut och leka. Min frus komentar var att -den låter så glad när man gasar (vid 7000rpm) C Y A Daniel Länk |
|
Nu tog du väl i ;-D Vid 7000rpm har väl övervarvningsskyddet strypt för länge sedan. efter 5500 vill "trettiofemmor" ha en högre växel! |
|
| hmm skall jag vara objektiv så kan det nog bli duktigt att köra ifrån en Audi TT oavsett motoralternativ (sålänge man använder de befintliga motorerna den säljs med). 7000rpm låter väl mycket och speciellt för en automat..som enligt uppgifter gör sprinten 0-100km/h på "sunkiga relativt sett" 9.1 sekunder. Intressant vore att få veta om din bil är speciell på något vis? möjligen chippad med borttaget varvstopp? | |
|
Det räcker inte med att ta bort varvstoppet på en bil med automat, lådan växlar vid samma varvtal som innan. Har testat på en 325iA. Mvh Patrik |
|
diamantsvart_bmw |
Flera kan väl skriva vad de tycker om 535:an Snart BMW 535I med skinn |
Hjelm |
Den växlar vid minst 6500Rpm om kickdownen är i botten.. men bara på tvåan-fyran ettan- "o" till ca5500 sedan kommer tvåan upp till ca6500 trean går i med ca 5500 skottar upp den till ca 6500, sen kommer fyran... Mjukkör man så växlar den redan vid ca3500rpm och sedan finns det ett "mellan" läge då den växlar vid ca5500 powertoy Det låter spontant som att du inte har fått i Kikdownen FRIFART 9,1 sekunder står det i boken, men bilen vet inte det.. straxt över 8 tar den 100 Sedan får jag ju tilläga det att det är inte många som kan växla! Så det get en fördel i de flästa fall ;) Jag vet inte om den är "hottad" den ska inte vara det.. Den är ju pigg, men det ska väl en 535 vara? C Y A Daniel Länk |
| Hm ok, jo det ligger en del sanning i vad du säger..en 180hk TT kanske skulle vara möjligt då den sprintar på 7.4s 0-100 och får han/hon dålig start tar du kanske ganska lätt in det..men TT har väl 4-hjulsdrift oavsett motoralternativ och då borde chansen vara liten att få speciellt dålig start, eller? | |
Hjelm |
Den växlar vid minst 6500Rpm om kickdownen är i botten.. men bara på tvåan-fyran ettan- "o" till ca5500 sedan kommer tvåan upp till ca6500 trean går i med ca 5500 skottar upp den till ca 6500, sen kommer fyran... Mjukkör man så växlar den redan vid ca3500rpm och sedan finns det ett "mellan" läge då den växlar vid ca5500 powertoy Det låter spontant som att du inte har fått i Kikdownen FRIFART 9,1 sekunder står det i boken, men bilen vet inte det.. straxt över 8 tar den 100 Sedan får jag ju tilläga det att det är inte många som kan växla! Så det get en fördel i de flästa fall ;) Jag vet inte om den är "hottad" den ska inte vara det.. Den är ju pigg, men det ska väl en 535 vara? C Y A Daniel Länk |
Hjelm |
J-v-a&%# DATOR... C Y A Daniel Länk |
|
Jag spöade faktiskt skiten ur en AudiTT 180hk, med en 518iS -88. Inga problem alls. :) Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.