AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.454

Billigare och bättre BMW-verkstad finns väl!?

Sida 1 av 2
De
65
DeKå
323 CIA-00
Hej alla BMW fans!
Detta inlägget är en fortsättning på mitt tidigare inlägg med rubrik "goodwill reparation?".

Hämtade ut min bil idag efter jobbet. Problemet är borta och är numera jättenöjd med ljudkomforten (skillnade är faktiskt som natt o dag!!!). MEN, det som hände innan jag körde iväg bilen från verkstan är nog mer intressant....
Lämnade in min bil hos BMW-Gbg redan igår efter jobbet för att slippa gå upp i ottan imorse. Kl.9 ringde de på verkstan och de konstaterade att oljudet bak orsakades av trasiga hjullager. Kostnad för byte: 3000 kr! Försökte få de att gå med på som goodwillsreparation men fick ett blankt nej! Ok då tänkte jag, bara det förbannade oljudet blir väck...Jag påtalade samtidigt om att rutorna inte var täta vid tvätt med högtrycksspolning då det droppar in vatten. Fick då ett svar som lydde så här: "Men det är en coupe du har och då ska du inte spruta mot rutornas skarver"!!! Då sa jag: "Men va f-n ska inte en så pass ny bil palla för en normal biltvätt? Det är ju sjukt!" Han svarade: "Jo, vi får titta på det oxå". Kl.17.40 inne på verkstan. Bilen var klar och en annan trevlig herre tog emot mig på kundmottagningen. Han berättade vänligt för mig att notan slutade på 3568 kr. Jag sa: "3000 spänn var det priset jag fick imorse". Han sa: "Vi har bytt en bromsljuskontakt utan kostnader enl. direktiv från tillverkaren men felsökning på vattenläckage samt justering av dörrnäsor kostar 500+moms". Jag svarade då: "Jo men sånt borde ni fixa till utan att ta betalt eftersom det är tydligt att det är nånslags av konstruktionsmiss och borde har gått på goodwill/förlängdsgaranti". Svaret blev: "Nej.....bilen är lite mer än 3 år gammal och då täcker inte goodwill in..." Droppen var när han räckte fram ett papper till mig och sa: "Vi skulle rekommendera dig att byta gummilisterna på båda sidorna för de är dåliga!". Jag tittade på pappret och det stod typ: 2090 kr höger och 2090 kr vänster!Jag sa: "4 tusen för 2 gummilister???" Han sa då: "Ja. Det är inga lätta grejor att byta!" Jag sa då: "Ok..., men det får bli en annan gång..." samtidigt sa jag till mig själv: "Ni lär aldrig se mig mer här..." Den vänlige herren hänvisade mig till receptionen för betalning. Enda trösten vid besöket var att det var en jättesöt tjej som skötte betalningen vid receptionen.....

Vid en eftergranskning på kvittot så kan jag konstatera att av de 3568 kr jag betalat så stod materialet av endast 773 kr, resten på 2795 kr består enbart av arbetet!!! Slår man ut dessa pengar på 8 timmar ger en timkostnad på 350 kr vilket i min vildaste fantasi inte kan ta så lång tid att utföra dessa arbeten på min bil under denna lilla mörka dan... Och till min förvånad så stod det att enbart hjullager högerbak som var bytt och jag trodde det var båda!!!

Nog med mina gnäll och tjat (kanske är fel av en BMW-ägare som ju har en "fin o dyr bil")...Men håll med om att det är svindyrt, eller? Finns det någon här på forumet som kan tipsa om en verkstad som kan utföra liknande arbete till ett rimligt pris och inte minst bättre bemötande här i Gbg-regionen?? Vill tillägga att vid första besöket hos kundmottagningen på BMW-Gbg var bemötandet under all j-vla kritik! Var Audi-ägare innan och tyckte att Dinbil(Audi-ÅF) var bedrövligt då men det här var ju ändå droppen....

Ni som har orkat att läsa detta långa och "tråkiga" inlägget. Stort TACK! Lämna gärna några synpunkter/tips innan ni drar!

Mvh
DK
Tråkigt att höra det du skrev om BMW-Gbg. Själv har jag hittils anlitat Novation vid diverse inköp och garanti reparationer, justeringar. Där kan man verkligen prata om kanonservice:))

/Dominik
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag håller med om att det låter väldigt dyrt och hoppas att du kan få ett bättre pris och en bättre service på en annan verkstad.
Min erfarenhet av aukt. bmw- verkstäder blir sämre och sämre för varje dag känns det som...

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
De
65
DeKå
323 CIA-00
Dominik: Har aldrig hört om Novation förut. Ligger de i GBG?

Mvh
DK
Sorry, glömde tillägga att de ligger i Uppsala.

/Dominik
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Länk

GBG Bilservice verkar vara klippor.
Wölkes har jag också hört gott om, men är tydligen lite dyrare.
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Håller med nofx där.
Fattar de inte att de tappar kunder på sånt?
Finns en Bmw verkstad i lund som heter Theanders där man bemöts precis likadant, väldigt otrevliga och nonchalanta..

Tacka vet jag Förenade bil i malmö.. Där e vartenda själ rakt igenom trevlig.Väldigt hjälpsamma mot mig när jag hade inbrott i min i höstas.

aja.. de förlorar ju bara på det själva.
mvh!
Många BMW-återförsäljare skulle nog behöva investera i en servicekurs hos Svenska Lexus AB. Bättre service och kundvård både vid och efter bilköp får man leta efter.
Morsans granne har haft sin GS300 i snart 1,5 år och får då och då biobiljetter och andra fringisar som tack för att han valt just Lexus. Har även hört att bilhandlarn själv ringde upp när det närmade sig till service. Snacka om kunduppvaktning

/Dominik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan rekommendera bavaria i GBG om du inte behöver göra något som har med garantiärenden att göra. Ärligare kille och mer kunnig får du inte tag i. Inte bättre priser heller.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Arbetskostnad 2795 / 2,5timmar = 1118 ink moms full normal timdebitering för en auktoriserad BMW verkstad i Storstad ca 1000+ moms.

MVH
Hasso
Länk

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Kan rekomendera Rinaldo till er som bor i närheten av
Jönköping.Bättre priser bättre service.
Han har jobbat på Bmw förenade bil tidigare.
Men tyvärr så är orderboken rätt så välfylld så man får
vänta ca 1-2 månader.
Besviken på aukt.Bmw verkstäderna som inte har samma
servicekänsla som Rinaldo har,fick lämna in bilen 3ggr
för samma fel.
De
65
DeKå
323 CIA-00
nofx16 & acey: Tack för tipsen! Ska ringa till dessa verkstäder när det är dags för oljeservice.

dominik: Instämmer att Lexus har hög service ambition eftersom morsan äger en GS300. Mkt riktigt så ringde de när det var dags för service. Enda nackdelen är att all service/verkstads jobb sker på Toyota Center i Gbg och på kundmottagningen där är personalen inte alls kunniga om märket. Har oxå hört att en ev. omorganisation på försäljningen hos Lexus i Malmö o Gbg där de valt att samarbeta med just BMW Group.....jag suckar...

hasso: Jag förstår att en märkesverstad vill tjäna mer pengar på eftermarknadsjobb än själva bilförsäljningen men en tusing+moms per timme är väl ändå att ta i!?

Mvh
DK
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
DeKå:Kostar så mycket idag. Örebro 750+moms bla.
08 ligger visst över 1000+moms

MVH
Hasso
Länk

he
39
hedning
325i-91 e36
Kawasaki vn800cl-02
Det låter ju nästan som Olle Rutgersson i Uddevalla. Där får man samma bemötande och service. d.v.s.a. byte av fel grejer, och tar betalt för det.
svgr
Varför inte starta ett forum där Vi kunder kan ha åsikter om verkstäder för deras jobb. Skulle vara skönt att få råd och rön vilka verkstäder som gör själ för namnet.
De
65
DeKå
323 CIA-00
svgr: Jag håller helt med!!!

Mvh
DK
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Gothia Bilservice bytte olja och filter på min bil. Oljan var Quaker State. Samtidigt så luftade och provtryckte de kylsystemet och fyllde upp glykol. För allt detta tog de 850 inkl.moms. I arbete hade de satt upp 0.5 timmar á 400 = 200.
Snacka om billigt. När jag påtalade att det var väldigt snabbt gjort blev de nästan lite sura - va fan, de tar ju inte längre tid. Anlitar sedan dess aldrig någon annan verkstad och är mer än övernöjd. De är ärliga, snabba, billiga och gör kanonjobb.

Telefon till dem är; 0302-440 60 (ja man får åka en liten bit utanför stan, men jag lovar att det är värt det. Har de, så kan de ställa upp med en lånebil)
De
65
DeKå
323 CIA-00
Copy: Låter väldigt billigt det! Men 0302 är Lerum tror jag va? Det blir rätt långt för mig att åka då jag själv bor i Kungsbacka...Men men, kanske värt det.

Mvh
DK
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
DeKå enligt uppgift ligger det en bmw aukt mek bakom ok macken i kungsbacka, jag har inte varit där själv ännu, men han ska vara bra enligt ryktet, kolla gärna där:)
De
65
DeKå
323 CIA-00
Heli: Intressant....Jag har sökt på gulasidorna men hittar inga bilverkstad i det området(bakon OK tappen) som du angett. Är du 100 på att det är en aukt. BMW verkstad och var har du fått informationen ifrån?

Mvh
DK
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Hej DeKå, ville bara ge dig ett tips tills nästa gång du har problem med Beemern. Åk till Partille Järnringen heter gatan Mellby industri område tror jag att det heter. Firman heter Automania tror jag ligger mitt emot bilprovningen. Firman drivs utav en kille som heter Joakim och nån seriösare kille får man leta efter. Byter han någonting på din bil så visar han alltid upp den defekta delen. Han har även humana priser på arbetskostnader. OBS han skruvar 95% BMW och har gjort detta i över 10år.

PS. Hälsa ifrån Alex DS.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.