AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.017

Körde M3 E36 för första gången idag

Sida 2 av 2
"men jämför man med sugmotorer så ligger den ganska bra till."

Inte ens det. Vilken motor med jämlik effekt har högre vrid än M3:an?

Därmed inte sagt att M3 motorn är dålig. Den har definitivt effekten, har ett underbart ljud och är helt gudomlig att köra.
Lägre vrid skall det naturligtvis vara....är lite på lyset nu :-)
Flåklypa: Det blir egentligen "fel" att jämföra med andra motorer med samma effekt. Mer rättvist skulle det vara att jämföra med andra motorer med samma volym, d v s 3.0 3.2 liter. Då märker man att vridet oftast ligger ung lika jämfört med M3 men effekten är ofta betydligt lägre.

Jens
Hög litereffekt (utan överladdning) innebär ofelbart att höga varvtal måste användas. Eftersom vridmomentet är ett mått på motorns kraft oberoende av tiden blir det lägre då motorns toppeffekt levereras på höga varvtal. Vid lugn körning upplevs en M3 som svag jämfört med till exempel en tuboladdad bil eller en bil med lägre litereffekt. Moderna turbomotorer levererar ett maximalt vridmoment från 1500rpm upp till 4000rpm. Detta gör att förare av dessa bilar upplever dem som ytterst kraftfulla och snabba.
bjoerck: Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Mr Marsupilami: Jag förstår vad du fiskar efter, men dom flesta jämför effekt och inte motorvolym, men du har rätt i det du säger.
hy
13
hydro
520-99
Bjoerck- du menar alltså att M3:an är svag och får spö av Volvo Turbo? Tror inte du har upplevt dess power.
hydro: Det var din egna fria tolkning av mitt inlägg. Den får stå för dig. Jag har kört flera olika M3:or och även M5:or. En M-bil är inget underverk av råstyrka på låga varvtal. Där levererar en Volvo Turbo med all säkerhet ett högre vridmoment. Däremot har M3 en helt annan spänst på höga varv och levererar sitt maximala vridmoment vid ett högt varvtal. Om några lekmän får provköra en modern turboladdad bil och en M3 i vardagskörning kan jag garantera att samtliga hävdar att turbon är snabbare, även fast det är inkorrekt. Ett högt vridmoment på låga varv ger en annan känsla av kraft än vad en sexa med högt effektuttag gör. Som husvagnsdragare är moderna turbobilar perfekta. M3 gör sig bäst på höga varv och är en mer "rejsig" karaktär.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
En faktor som all tycks glömma bort är att M3:orna är växlade för högre toppfart vilket gör att man får ett relativt lägre varv på högsta växlarna.

Att det känns som Turbomotorer har sånt maffigt vrid är en effekt av att vrider faller av kraftigt på höga varv och när man petar i nästa växel så hammnar man rätt på vridpuckeln igen och då känns det som det drar ordentligt igen. I en M3 så blir det mer som en förlängning av tidgare växel så det känns inte så dramatiskt. Dessutom ger turbolag (även om de är lite) kännslan av att de drar ordentligt när de väl börjar dra. M3:an svarar ju direkt.

Vad gäller M3:or med dubbel-VANOS så har de ett högt vridmoment över ett störrre varvtalsområde, det är högt från ca 2000 rpm upp till maxvarv, 8000 rmm på E46 M3. Moderna tubormotorer har ofta en iofs helt platt kurva men ifrån ca 1500 rpm upp till ca 4500, kanske 5000 rpm i bästa fal, varefter det faller av kraftigt.

Med den karaksteriken på en motor som det är på M3 så har man stora fördelar av utväxling och det ger ofta mer vrid på hjulen, vilket är det som egentligen betyder ngt, än en bil som har högre vrid men inom ett smalare register.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Missade slutklämmen.

Så genom utväxling kan en bil med mer effekt men mindre vrid vara snabbare inte bara genom växlarna och utan även på en given växel.

Det bästa är dock att ha massa vrid på låga varv och höga varv som E39 M5, MUMS! :)
Johann: "En faktor som alla tycks glömma bort är att M3:orna är växlade för högre toppfart vilket gör att man får ett relativt lägre varv på högsta växlarna"

Kan Du utveckla detta lite?

Turbobilar av nyare modell har en hög utväxling som gör att det höga vridmomentet på låga varv kan utnyttjas. Det inte bara känns som att turbobolar har ett maffigt vridmoment. De HAR ett maffigt vridmoment. Om hög effekt levereras på låga varv blir även momentet högt. Däremot mattas både effekt och vridmoment av vid höga varvtal. (Därför har dessa bilar en utväxling som medger mycket hög teoretisk toppfart.) Turbobilar av den karaktär som nämnts är perfekta vid vardagskörning och då tung last skall dras. Det är ingen slump att en Scania inte varvar 8000rpm.

M3 och alla andra högvarviga sugmotoerer kommer till sin fulla rätt om de, till skillnad från många turbomotorer, får utnyttjas i ett högre varvtalsregister. Däremot är turbomotorerna fortfarande överlägsna vad det gäller segdragningsförmågan och råstyrka på låga varv.

Och visst är massa vrid på låga varv och punsch på höga den bästa kombinationen. Heja M5!!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Vad jag menade var att om man jämför draget vid en given hastighet t ex 90 km/h på högsta växeln på en bil växlad för över 300 km/h med högsta växeln på en bil växlad för 230 km/h så är det orättvisst, det borde givetvis jämföras med en växel ssom motsvarar den hastigheten, på M3 blir det 4:an eller 5:an.

Så en M3 är slö på höga växlar i låga farter pga av utväxling inte låga varv, iad om man inte hammnar under ca 2000 rpm, över det finns alltid minst 300 Nm från motorn men det blir inte så mkt på hjulen pga av utväxling.
Okej, jag förstår vad du menar. Just vad det gäller M3 så är inte utväxlingen speciellt hög. Det är snarare de höga varvtalen som gör att toppfarten tillåts bli hög. Utan att ha de exakta siffrorna kan jag tänka mig att en M3:a lunkar på cirka 2500rpm vid 100km/h. Precis som vilken treseriebil som helst. Däremot krävs det höga varv för att accelerationen skall bli kraftig.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Men vad är det som är så svårt att förstå? Det är klart att en dieselbil har högt vridmoment, Den varvar ju ingenting. Effekt är inget annat än vridmoment gånger varvtal! Du får inte 286hk och 450nm utan att uppnå det vid ett lägre varvtal. Det är fysiskt omöjligt.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Anders Alj,

Det är precis det jag talar om. Att man utnyttjar utväxling för en högvarvande motor med mkt effetkt men måttligt vridmoment för att ge mer vridmoment på hjulen än en lågvarvande motor med högt vridmoment men måttlig effekt. Det är dock viktigt att man kommer ihåg att det är högst medeleffekt (eller vrid om man vill) som kommer att axa snabbast.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Det är en kombination av höga varvtal och hög utväxling som gör att M3:an har en teoretiskt hög toppfart, ca 330 km/h vid 8000 varv. Dvs, 6:an är väldigt hög.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.