|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått låna en kompis M3 E36-95 (286hk) som jag ska ha tills imorrn... Jag har länge undrat hur dessa M3or är att köra då man hört så mycket gott om dem,och fick idag tillfället att testa för 1:a gången. Först och främst, vilket underbart motorljud denna bil har, och det blir ju inte sämre ju mer man drar ur bilfan på växlarna... Växellådslägena kändes en aning "veka" när man växlade, trodde den skulle vara lite mera exakt i växlingarna. Känndes väldigt tight på vägen, kanske en aning nervös vid hård inbromsning... Dom 286 hästarna gjorde bra ifrån sig, helt okej drag i denna bil, när man tror att allt ska ebba ut, så drar den vidare mot 7500rpm med bravur! härligt är ordet... Passade på att hämta tjejen från jobbet med M3an, men hon gillade Aeron min bättre, bättre komfort och snyggare inredning sa hon, men hon gillade "racing" motorljudet..."racingbil" sa hon, he he... Ska väl tillägga att hennes motor intresse är rätt mycket fisk på den så kallade "fågel, fisk, mittimellan" skalan ;-) Jag gillar denna bil, snygg, snabb och kvalité, även om den kanske inte riktigt levde upp till mina något höga förväntningar (OBS mina)... Bilen har gått 10000mil och är i pedantskick! Undrar hur stor skillnad det är mellan denna bil och en 321hk M3 E36? Kanske skulle köpa en sån *hmm* | |
|
Och så sitter du framför datorn.. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Hehe... Jaaru... det e ju aldrig lätt men du gjorde rätt i att låna en bil för "bilhandlarkörning" brukar ju inte vara speciellt givande. Bilarna är ganska individuella och går lite olika från bil till bil. Så här mycket kan jag ju (som gammal S**b-ägare) säga: Din nuvarande bil är förmodligen billigare att äga, dvs. tanka/försäkra/serva osv, men det har du "igen" vid köp/försäljning då en M3:a står sig betydligt bättre i pris (om du inte ska köpa en ny). Personligen tyckte jag att lämna turbosvängen (nu hade jag iofs en gammal rostig 9000T16) kändes helt rätt! Saab är ju kända för deras distinkta, nästan "klickljuds-växlade" lådor, men M3:an har tveklöst en mycket tight och trevlig låda så där blir jag nästan lite konfunderad... I vanliga tester för oss dödliga: 3,0:an: Massiv kraft med förbluffande elasticitet. Snabbare i axet än Honda NS-X och Ferrari 348 tb. Ett oehört bett och driv genom svängarna. Kursstabil även i toppfart. 3,2:an: Testades mot Porsche 911 Carrera. Våldsamt snabb utan svaga punkter. Sexväxlade lådan smidig, exakt och helt rätt. Perfekt balans, ypperliga vägegenskaper. Ovanligt lättkörd för att vara så extrem bil, dessutom användbar som familjebil! Framstår som en sparbössa gentemot jämförbara bilar. Sen den där "levde upp till mina förväntningar"-grejjen... ...kommer man från en bil med bra klös, för visst går saaben bra, så känns det inte såå häftigt, tyvärr. Jag kom från en 328:a till en M3:a, och den första M3:an jag körde trodde jag att det var fel på för den gick inte som jag förväntade mej, men efter ett antal provkörningar inser man snart att dom går som bara den. Lite sportigare stolare/vägegenskaper på M3:an i jämförelse med din Areo gör att det inte känns som det går så fort. 110km/h i en M3:a känns inte likadant som i en Opel Corsa (ni fattar vad jag menar). Jag tycker du ska köra en 3,2:a som har lite bättre bottendrag (som du e van vid med turbo).... Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
sebbe_bmw |
Kör du SAAB nu så borde väl alla växellådor vara bra=) Sebbe |
|
BUHUUU! Saknar min biiiiil!!!! Riskokaren är bra vinerbil, men FAN vad jag saknar M3:an! :-(( |
|
|
mosse: Håller med dig! Det har bara gått en månad sedan avställning och jag har redan allvarliga abstinensbesvär... Dessutom har vinterbilen (520 E34) också bestämt sig för att gå i vinteride. Batteriet är stendött och nödöppning av dörrlåsen fungerar inte. Man kanske skulle åka och hämta M3:an..... ;-) /Fredrik --- BMW Club Schweden, Länk Östgöta Sportvagnsklubb, Länk Min M3 Cabrio i galleriet: Länk |
|
| Ja det är ju snustorrt på vägarna, så man kanske borde... | |
| Det är ett konstigt fenomen....vridet. M3:an har för sin effekt, lågt vrid och det gör att bilen känns långsammare än vad den egentligen är. Jämför med en turbomatad bil med samma effekt så känns den betydligt snabbare, trots att den inte är det. Detta beror just på att den överladdade motorn oftast har högre vridmoment. | |
|
Har M3 lågt vrid? Jämfört med en hjullastare eller? |
|
|
mosse, M3:an har ju faktiskt ganska lågt vrid i förhållande till effekt. Det brukar vara resultatet av att man tar ut effekten på väldigt höga varvtal eftersom man vill ha så mkt effekt/liter som möjligt. Effekten stiger med varvtalet men vridet förblir detsamma. Det är därför man lyckats med fenomenet att ta ut 321 hk ur 3,2 liter, jämför t ex med Honda S2000 som har ungefär samma princip. Jens |
|
| Där ser man..*haha* ni snackar med en kille som inte är SÅ påläst i ämnet, vridet räcker bra för mig! ;) | |
|
Bättre att inte vara påläst och verkligen köra en M3 än att vara påläst men utan bil =( Jens |
|
| M3 3,0 har väl ca 106 NM/liter. Jag tycker inte det är så vanligt med sugmotorer som har mycket mer än så. | |
|
Janne2: Det är ju inget dåligt vrid i M3:an men jämför du med t ex 328:an så är det ju framförallt effekten som har ökat. 2990cm3 mot 2793cm3 = +7% 286hk mot 193hk = +48% 320Nm mot 280Nm = +14% Nu har ju 328:an också hyffsat vrid men ändå ganska normalt för en 2,8 liters 6:a. Att plocka ut 286hk ur en 3 liters sexa resp 321hk ur en 3,2 liters är mer unikt tycker jag. |
|
|
328-Johan >> Bra inlägg :) Jo visst är det så att förväntningarna dämpas lite beroende på vad man åker/åkt för bil innan! Åkte hem i Saaben nyss, den är ju lite "vingligare" vid en direkt jämförelse med M3an, men med mera komfort som gengäld. Däremot tycker jag Aerons stolar är både sportigare,snyggare och framför allt bekvämare, men det är ju en smaksak det oxå. Ändå tyckte jag att det kändes som det gick fort i denna bil, kan ha mycket att göra med att motorljudet är så pass närvarande, 2000rpm låter som 4000rpm ;-) sebbe_bmw >> he he... ja Saabens låda är distinkt, men inte bra :-( Flåklypa >> Så kändes det ungefär, tills man tittade på hastighetsmätaren och såg att det gick fort! Men med det låga vridet i mellanregistret i M3an så lär man ju vara vaken och beredd att växla ner t.e.x på motorvägen om det kommer nån man vill köra ifrån, för där har man ju mera stånk i en turbomaskin utan att växla ner. /// M3 Frazze >> Ja nått fel måste det ju vara på en själv ;-) |
|
| Hejs! Jag har själv aldrig provkört en M3 3.0...upplevs den verkligen som "tunn" i mellanregistret? enligt databladen så ger motorn i den 320Nm mellan 3600 och 6000varv...väldigt flack kurva alltså?! | |
|
Det verkar ha blivit ett missförstånd här. Jag skrev aldrig att den hade dåligt vridmoment, utan att den hade lågt vridmoment i förhållande till sitt effektuttag!! Den enda som verkar ha förstått vad jag menar är Mr Marsupilami. Jämför en annan bil (helst överladdad) på ca 300 hästar så kommer ni att se att den har ett högre vridmoment. Det specifika vridmomentet/liter är det inget fel på.....över 100Nm/liter är bra. Bilen går ju inte sämre för det...den har ju effekten, men den där björnstarka känslan tycker jag inte infinner sig i någon M3:a (ej åkt E46 iofs). |
|
|
MrMarsupilami: För att äga en M3 krävs att man har ett jobb (vilket som helst...), sedan tar man ett lån på 100' och köper en bil, därefter ställer man av den på vintern och kör en månad på sommaren...... Att man sen kan påstå att anledningen är att man är rädd om bilen, gör det ju inte saken sämre..... MVH Ingenjören |
|
|
Hm, snustorra vägar vilken tur ni har då, här är det vita packade vägar, och ska jag ha ut M5:an u garaget så krävs det nog en snöslunga modell terrängbil 31, Jag tycker inte om att låta tex såna som alltid kört turbo provköra bilen, dom är van att köra turbobilarna på ett annat sätt, det är liksom bara att kliva på så fixar laddtrycket resten,det typiska är ju att dom tycker bmw är slö eftersom att dom inte fattar att dom går på varvet och kör dom helt fel.. Med en M5 tex bör man peta ner ett par växlar och ge på för att det verkligen ska hända ngt, |
|
|
Jag håller med Flåklypa. Om man varvar en M3 till 5000 på varje växel så håller man precis undan för standardbilar. Vridet är inte exceptionellt och vikten är förhållandevis hög. Därför är det lätt att bli besviken när man kör halvbusigt. Men när man låter ladda upp till rödmarkeringen händer det grejor som man inte upphör att förvånas över. Man kan roas över att se hur hög hastigheten kan bli innan påfartssträckan till en motorväg tar slut. Det brukar ligga mellan 180-195. Och det är inte något som varje standardbil klarar. PeO. P.S. Kör vinterkörning med era M3'or. Bilarna mår bra av att användas, rostar inte och det är fantastiskt roligt med kontrollerade uppställ. Gasa försiktigt bara. |
|
| Tänk på att en nyare TDI 2 liters maskin har högre vridmoment än vad en M3 har !! Så visst,man kan ju tolka det nu på olika sätt men en M3 har inte någon jätte vrid om man jämför med turbo motorer men jämför man med sugmotorer så ligger den ganska bra till . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.