AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.143

Byte av kamrem?

Sida 1 av 2
Har en E30 325...efter hur många mil brukar de vara man ska byta kamrem? är de typ 6000mil?

undrar ja även hur mkt de typ kostar att lämmna i den för kamremsbyte hos en verkstad? (ej bmw)
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
4000 mil tror jag det är.

De tog 2000 för byte av kamrem och spännare på ATom motor i eslöv när min bils förra ägare gjorde det.
Det är 6000 mils intervall på en M20 motor, det är den 4 cylindriga M40 motorn som behöver ny rem var 4000:e mil. ag tror också att du kan komma ner till runt 2000 kr om du ringer runt till lite olika småverkstäder.
okej....men när dom tar ca 2000kr för ett byte,ingår kamrem eller inte då??
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
När Need for speed bytte min för knappt ett år sedan kostade det 1850 inkl allt.

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tror BMW tar 2700:- för bytet inkl rem, rulle och vattenpump. Det kan du ju ha som riktvärde när du ringer runt.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Det är inga som helst problem att byta remmen själv, förutsatt att man har ett litet humm om vad det är man gör! :) Jag bytte min rem ganska nyligen, 500:- inkl. spännrulle hos mekonomen.

Lycka till!

/ Richard

OO==00==OO
-------------
ko
9
koskalla
320i -86
Måste man plocka loss kylare för att byta kamremmen? Eller går det att komma åt annars??
koskalla: Jag skulle rekomendera att man tar bort kylaren, tror att det blir svårt att komma åt om man har den sitter kvar! Men det är ju i princip bara två slangar som behöver låssas så..

/ Richard

oo==00==oo
-------------
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Slicky// Har för mig att rem&rulle är billigare på BMW än Mekonomen. Det var det för mig...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Kristian Larsson: Jaså, jag kollade aldrig vad "paketet" kostade hos BMW. Jag utgick från att det va dyrast där. :)

/ Richard

oo==00==oo
-------------
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Till e30 325ik -88 var det billigare att köpa rem och spännare på BMW än mekonomen. BMW: 720:- Mekonomen: 728:-
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Morsning! Har inget med kuggremsbyten att göra, men jag har bojkottat mekonomen helt, de har ju överpriser..

Likadant på ex. Audis delar, mek är oftast dyrare på servicedelar, och även stötdämpare..

Elias
hmm, går i lite tankar här! har nyligen köpt mig en fin 320 från 84 som jag har tänkt att ha som vinterbil denna vintern och iaf nästa också, hade därför tänkt att byta remmen! känner en meckare som gör jobbet för 1000 kr + materialet, så säg runt 15-1600 kr totalt...har dock gjort det mesta runtom motorn utan att byta remmen, demonterade allt runtomkring på min gamla e30 och drog den sen till hjorten här på forumet som bytte remmen och lite annat till mig, men skulle vilja prova! förutsatt att man ställer motorn i rätt läge innan man tar av remmen och dubbelkollar allt detta så borde det väl inte vara några problem? tänkte att man kunde avsätta en dag eller en helg kanske så man inte behöver stressa!

har som sagt rivit allt som krävs en 10 gånger så jag vet hur mycket jobb det är! är absolut ingen nybörjare på att mecka, det enda jag inte har gjort är nog kamremsbyte och motorrenovering/ihopsättning

MVH
Johan K
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är inte så svårt om du har mek.kunskaper.

har du demonterat allt så vet du hur det ser ut o sitter, största "problemet" är att spänna remmen lagom mycket, spänner man sträckaren för löst finns risk för överkuggning o för bara lite för hårt så börja remmen vina o sltas onödigt mycket, det krävs lite finkänslighet o noggrannhet så löser man även det!

Kammen har sin märkning på kamdrevet längst upp c:a kl 14, och ett streck finns i toppen som ska stå lika, på remskivan eller svängningsdämparen så finns också markering "nollan" som ska stå mitt för blecket på kamkåpan/alt, mot urtaget bakom kamkåpan på nedre bröstkåpan på blocket.

Med dom två sakerna rätt så blir motorn rätt kuggad, spänn sen remen genom att spänna upp remmen mot kammen, så att du nästan börjar dra runt kammen, släpp du spännaren o dra åt bulten igen, vrid motorn lite baklänges o känn på remspänningen, ska gå att vrid remmen 90 grader där remmen är fri, vrid runt ett vevaxelvarv efter att du kollat märkningen en extra gång o kolla åter remstäckningen, spänn inte för hårt bara! Då blir det ett vinande ljud vid tomgång och när man varvar upp motorn lite! Ibland får man justera om spänningen flera gånger innan den bli bra........

Det är inte så svårt som sagt, var bara nogrann med spänningen!

O bytt vattenpumpen på samma gång så slipper du dubbeljobba!

///Magnus
E21-racing: jo enda skillnaden är att jag demonterade min förra e30, med motronic så fördelaren satt inte riktigt som på min nuvarande med L-jetronic men det är väl också den enda skillnaden :)

en bekant berättade att man alltid borde justera tändningen efter kamremsbyte, hur svårt är detta? vet att man vrider fördelaren för att få rätt på det, har ingen stroblampa att titta med, är det omöjligt då eller finns det märkningar i fördelaren att ställa rotorn efter?

hmm jo har sett dom märkningarna på min förra e30 så jag vet ju på ett ungefär hur det skall gå till...men när man ställt drevet och remskivan rätt mot märkningen, hur låser man kammen så den inte rör sig? bmw har ju ett verktyg, men det har ju inte jag :)

hmm det med remspänningen låter lite knepigt, men kan ju inte vara så jättesvårt, jag kommer ju verkligen att kolla allt ett par gånger innan jag monterar ihop det igen! det är ju inte så roligt att behöva demontera allt igen *vet hur jobbigt det är*...har beställt kamremssatsen från motornord och det blir till att avsätta nästa helg åt bytet så att man inte behöver stressa, blir ju lätt fel då!

MVH
Johan K
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jo, tändningen måste naturligvis kontrolleras o i allra flesta fall justeras, görs med stoboskoplampa, finns inga märkningar eller så att ställa tändningen efter, det görs med motorn igång!!!

Kammen behöver inte låsas, det flyttar sig inte på en motor med enkel överliggande kam!
Nolla motorn som första åtgärd sen, står allt rätt!

Justeringen är lite knepig, o vet man inte hur den ska vara justerad så blir det lätt fel, med vinande ljud som följd oftast.

///Magnus
E21: jo hur man ställer med stroblampa har jag sett, visste inte att det var enda sättet dock...när jag fick remmen bytt på min förra e30 så behövdes inte tändningen justeras iaf, monterade bara ihop motorn igen och den gick precis som innan bytet...men om det behövs justeras så kan jag ordna fram lampa.

Var med när det justerades på en 02:a, och då lös man ner på en märkning vid svänghjulet om jag inte är fel på det, är det likadant på e30 ?

MVH
Johan K
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Din gamla bil kanske var en 320/325 87 eller nyare, då sitter det ingen fördelare på dom motorerna utan endast fördelarlock o rotor direkt på kammen, tändförställningen görs i styrboxen! Ingen justering är möjlig på sådana motorer

Men på en med fördelare så justerar man med strobolampa o tändmärkningen finns oftast i framkant på motorn, med markeringar på svängningsdämparen.
Även på en 320 -84 sitter markeringarna så!
Vissa motorer har dock markeringen på svänghjulet istället men principen är den samma!

Så det är till o låna eller låta nån med lampa justera!

En sak att tänka på bara vid kamremsbytet: kuggar du remmen 2 kuggar fel eller mer så tar ventilerna i kolvarna o kröks!
Så man måste vara säker att det står rätt innan man börjar dra runt motor! Ventilerna kröks omedelbart även om man bara drar runt motorn för hand!!

///Magnus
E21: jo en 320 -88 var det!

jo känner folk med lampa så det får bli att låta dom justera, jag har aldrig gjort det så jag kan inte den proceduren än :)

hmm, förutsatt att man ställer kammen och vevaxeln rätt enligt markeringarna på motorn, hur kan man då få på remmen fel, förutsatt att dom inte rör sig när man sätter dit remmen?

MVH
Johan K
man ska byta kamrem var 5,000 mil och man måste byta spänrullen med

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.