AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

17" / 18" vinterdäck!

Sida 1 av 2
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Någon som har rekomendationer över vad för däckmärke man bör välja om fokuseringen ligger på 17" eller 18" vinterdäck.

Är sugen på en uppsättning 18" Schnitzer II med Nokian 225/40*18. Kanske inte bästa valet för is, men till regn och blask är det ok.

Tacksam över lite synpunkter. Vad kör ni och är ni nöjd?

Tack!

MVH
Tobias
Jag kan varmt rekomendera michelin maxi ice. Har använt dem under 3 säsonger nu och har bara positivt o säga, dom går i princip lika tyst som sommardäcken, greppet på snö är väldigt bra, kör idag på 225/55/16 och ä helnöjd. vill du köra på 18" så ser ja inget hinder, ett bra vinterdäck ska ju vara så smalt så möjligt..

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
wendtan, inte helt säker på att den principen stämmer även med dubbfritt..

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
varför skulle den inte det?
Jocko: Kan du utveckla vad du menar? du har alltid lättare för att få vattenpalning/sladd med ett bredare däck än med ett smalare. Fysikens lagar säger det. Utveckla gärna vad du menar.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
ant
desto smalare däck desto högre tryck på mindre yta. alltså tränger ett smalt däck lättare igenom slask och snö som ligger på vägen??

=============================
Länk
Om man bortser ifrån mönstret så har ni alldeles rätt, ett smalare däck gör djupare hjulspår.

Micke
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
När jag skulle köpte nya vinterdäck för ett tag sedan så sa killarna på däckverkstäderna jag var till (3st) att nya vinterdäck har ett mönster som bygger på att greppa det som finns och inte tränga igenom (som äldre gjorde). Dom menade alltså (och sa det rakt ut) att man skall köra på breda vinterdäck nu.

Men i blask så måste ju smala vara bättre. Där finns det ju inget att greppa förutom det som är under = måste tränga igenom.

Min skrothög: Länk
Gunneriusson>>
Du är inne på rätt spår, kompis. Det finns inga däck som är perfekta på alla underlag.
Viktiga variabler är bredd, höjd, diameter, gummiblandning, mönster, dubb, dubbutstick och inte minst lufttryck.

Micke
Jag har Nokian Hakkepelita HRV 225/45 17"... det funkar skit bra för mig.
Jag kör med nokian hakkepelita och dom funkar kanon bra i alla väglag...
oscarv
Skaffa Dunlop SP wintersport

Frittz
Jag har kört 2 vintrar på Nokian 225x40x18 (dubbfritt) utan några helst problem.
Självklart innebär bredden på däcken att du har ett sämre fäste i snömodd eller mycket vatten, men det får du räkna med ... vad göra man inte för att hålla stilen uppe, även under vintern :-)

Ett stort problem dock, när du väljer ett vinterdäck med så låg profil är den överhängande risken att skrapa fälgarna i diverse trottoarkanter, som inte alltid syns i snön... talar av egna, dyra erfarneheter...

Tips är att kolla gummihuset.se dom har prisvärda däck och snabba leveranser.

Ur klipp från deras websida

"Nokian (Friktion) 225/40-18 6900:-
FINSKTILLVERKAT
Se presentation i BILSPORT nr:22 "

// Halt men snyggt ... Frittez

Frittz
Jag fårstår inte riktigt varför man ska åka på 18" hjul på vintern, om man får på tex 16 eller 17"?

//Martin

Länk

Det är snyggt.....
Frittz
Förutom att det är snyggt, så var det, tro´t eller ej mer ekonomiskt att göra det.

Jag kör med 18" sommardäck.
Eftersom 330:in inte tar mindre än 17" fälgar pga storleken på bromsarna, så var det alltså billigare för mig att köpa ett par 18" vinterdäck och rotera däcken varje år, än att införskaffa ett par nya 17" fälgar plus vinterdäck

// Frittez

Frittz
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det måste näst intill vara vansinnigt och köra med så breda däck och så dyra däck på vintern.
Själv så har jag 195:or på mina 15 tum fälgar friktiondäck och det är på gränsen till för brett.
nästa gång blir det 185:or.
Men smaken är ju som b....
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Alla!

Jag känner, som initiativtagare till ämnet, att jag ska skriva några rader.
Visst är det inte det mest praktiska att åka på breda vinterdäck och jag skulle säkert inte fundera tanken om jag var "hemma" - vilket är Luleå.

Just nu bor jag mitt i Sörmland och åker här nere på vinterföre 10 dagar per år. Är det då dessa tio dagar som ska sätta gränsen för vad som ska sitta på bilen?

Däremot är jag mindre sugen på att låta mina 18" BBS RC åka i saltet på vintern, utan det blir troligen någon form av Kopiafälg, liknande Schnitzer eller M3.

AMET: Var åker du som anser att 185:or är i bredaste laget?

MVH
Tobias
*Frittz*
Rätta mig om jag har fel men 330 har väll 16" Hjul standard.

Länk

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
MNS_M3: Jag kan "rätta dig", det sitter 17" som standard på alla 330-modeller.

MVH
Tobias
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Tobias!
Jag tyckte att 195:or var i bredaste laget men att det skulle få åka på två par 185:or kanske med dubb next time.
Jag bor i Småland och snö och isbelagda vägar har vi oxå..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.