AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.217

Ni som åker BMW med automatlådor

Sida 3 av 3
Lo
86
Lowrider
328i -96
Det är som Paap Reeder och folke säger
Det är turbinen (momentomvandlaren) som slirar och det som händer är att den värmer oljan. Vet inte om det sitter oljekylare till automaterna på BMW

Har skruvat en del jänk med automatlådor och dom borde funka på samma sätt.

My car Länk
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
En låda som har haft relativt dåligt rykte är ZF4HP22. Fram till och med 1986 så löper man en viss risk att bränna A-kopplingen om man varvar i P eller N. Detta pga att en dåligt konstruerad statoraxel låter olja av högt tryck gå ut i lamellpaketet varvid nämnda koppling bränner. ZF bytte till en specialhärdad statoraxel 1986 och sedan detta skall det inte vara någon fara att varva i nämnda lägen. Vad gäller N eller D vid exvis trafikljus, så är det enda som händer att bensinförbrukningen påverkas, den tar ca dubbelt upp i D jmfrt men N.
Uppgifter från Volker Bohley på ZF.

mvh

MW-Guru
läst samma sak i min bok som stefannorrs.

Ny bild 3okt-
Länk
Tillbaka till ämnet!
Att lägga ur & i D vid varje rödljus kommer att resuktera i
onödigt slitage på kraftöverföringen.

Staffan Swenzén
CSC Sverige AB
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Själv följer jag rekommendationen jag fick från ZF. 'Man kan i princip stå hur länge man vill i D men av bränsleförbrukningsskäl, lägg i N om stoppet är mer än ca 30sek.' Däremot skall man kanske, som Pocke menar, inte slänga i och ur mellan N & D, torde antagligen påverka hydraulsystemet negativt!?

mvh

MW-Guru
hellonasty
Jag har manuell låda men vill ha automatlåda. Undrar om det går att byta? Nä, säkert omöjligt som det mesta man vill göra med bimmern...
Paap Reeder
Hej!
Om din Bimmer är helbilsgodkänd är det nog rökt.
MVH /// Paap R
hellonasty
Paap: Kan jag kolla om den är det?
Hellonasty:

Tyvärr är den nog det.. Var det inte från och med -93 alla bilar blev helbilsgodkända eller?

Klart att det går väl att kringå det på några olika mer eller mindre extrema sätt, men frågan är om det är värt det!

Kolla med bilprovningen, det är nog enklast!

// Björn Eriksson
hellonasty
*suck* Hur kommer det sig att nästan allt som är roligt i detta land är förbjudet lr strängt reglerat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.