AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.215

Ni som åker BMW med automatlådor

Sida 1 av 3
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Vad anser Ni om följande fråga som jag hittade på forum?

"Försöker naturligtvis vara så snäll som möjligt mot sin automatlåda, som vid haveri kostar en del.
Har följande fråga:
Vid stillastående (t.ex. vid trafikljus) på tomgång, skall man lägga in "neutral-läge", eller skall man ha växeln ilagd och hålla på bromsen ?
Jag inser att det inte spelar någon roll om man står stillastående med växeln ilagd i 10 sekunder. Men ökar slitaget på lådan om man står längre tid, t.ex 3-4 minuter.
Vad är det igentligen som händer i lådan när växeln ligger i och man har foten på bromsen ?"

Brukar Ni ha bilen på tomgång c.1-2 minuter innan Ni kör iväg när motorn är kall?

Vad anser Ni om att byta ut oljan samt filter?
Man hör så mycket, vill nästan påstå att ställer man frågan till 15 pers inom branchen så får man nästan lika många svar.
Helt klart är ju att effektförlusten i den hydrauliska momentomvandlaren är mindre på tomgång än när man kör under mindre eller större pådrag, innan ev. lockup har gått in eller hur?
Inte fasen sitter man och tänker på att ett antal hästkrafter försvinner i överföringen, nog är förlusterna större då än vid tomgång med bromsen nertryckt.
Samma sak vad gäller uppgifterna om att man inte får rusa motorn i läge N eller P, då kan visst lådan också paja. Jag har aldrig begripit var den effektförlusten skapas som i detta läget kan omsättas till farlig förstörelse i lådan.
Hoppas nån kan bringa klarhet i detta.

FP
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Har kollat att min låda heter A5S 310Z
Varför står det vid transmission oil 0 liter?
Är det olika lådor på t.ex 528-or som i mitt fall beroende på årsmodell?

Engine M52 B28
Engine Oil 6.50 Liter
Transmission Automatic
Transmission Model A5S 310Z
Transmission Oil 0.00 Liter
Rear Axle Oil 0.00 Liter
Coolant(w/o Air Conditioner) 10.50 Liter
Coolant(with Air Conditioner) 10.50 Liter
Brake fluid 1.00 Liter
Remarks :
Final drive (rear axel),
Automatic transmission: lifetime oil filing
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att det står 0 liter vid växellådan och bakaxeln betyder att de är fyllda med "lifetime-oil" från fabriken. Det påstås att det inte skall behövas bytas olja i dem, men det kommer nog att resultera i växellåds- och bakaxelhaverier när bilen är typ 10 år och har rullat 25000mil eller mer (men då gäller knappast några garantier längre!)!

Ett byte av olja är ALDRIG fel under förutsättning att du använder rätt oljekvalitet vid bytet. Tar du "fel" olja kan det bli problem som läckande packningar och ryckig växling.

Mvh
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Ok Johan, då är det som jag misstänkte. Bakaxeloljan är bytt vid senaste Inspektion II.

Jag har vissa funderingar på att även byta oljan i automatlådan. Det ser ut som om det är en 5HP18 låda ( A5S310Z ) som ska ha BMW Oil no: 8322 940 7807

Det är väl ESSOS ATF LT 71141 olja?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar vara en salig röra med automatlådor och vilka oljor de skall ha!

Använd sökfunktionen "sök inlägg" lite längre upp så hittar du en hel del diskussioner runt detta.

Det är nog säkrast att köpa oljan hos BMW, då får du rätt kvalitet!

Mvh
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Ska kolla upp det. ;-D
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Folke: Jag har en kompis som jobbar på bilprovningen. Han hade läst i nån handbok på jobbet att man inte ska varva bmw automatlådor i onödan i läge P/N. Detta pågrund av att oljepumpen då står still med utebliven smörjning som följd. Själv tror jag inte att det är någon fara att göra det. Det har man ju gjort lite när man gett bilar starthjälp. Jag har aldrig hört talas om ras pågrund av detta.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man varvar en E39 så att övervarvningskyddet går in
så kommer växlingsprogrammets nödprogram upp i displayen, och bilen står still och rör sig inte.
Stänger man av bilen och startar om den så är indikeringen nollställd, och bara att luffa vidare.
Fick ett bevis för denna "funktion" nån gång i maj i år när någon med nyinstallerad höfläkt skulle demonstrera hur bilen lät med nya racekattar.Om denna "funktion" berodde på det framflyttade övervarvningskyddet vet jag ej. Under 98 så finns det 3 olika lådmodeller på 528,där 310z verkar vara den älsta.Köp oljan på BMW Esso lifetime då lådan är orginalfylld med denna olja och det inte går att byta all olja med en gång (3,3l) tot Ca 8,0) det är dumt att blanda olika fabrikat, trots att olika oljefabrikat säkert är likvärdiga bara rätt oljetyp används.

MVH
Hasso
Länk

Kan inte tänka mig att BMW:s lådor skulle avvika från andra, om man står stilla så är ju växellådan också stilla förhoppningsvis, vad skulle rasa?
Men jag har hört liknande teorier, om höga oljetryck osv. Men det går ju ingen kraft in i lådan, det är ju bara att lyssna på motorn i tomgång, den går ju helt lätt, som vilken frikopplad motor som helst eller hur?
Det måste ligga något bakom teorierna, jag är fortfarande nyfiken.

FP
Först igen, damn it:-))

FP
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Om ni orkar läsa ett flertal inlägg om detta ämne på engelska så gå in på länken nedan, en del intressant info:

Länk

(Länken är hämtad ifrån huvudsidan, där det för övrigt finns mer att läsa om detta: Länk

Mvh

//Rickard

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
folke: är beredd att hålla med i dina fundering. Men visst går det kraft nånstans med väljaren i D och bromsen nertryckt. Annars skulle du ju inte behöva hålla ner bromsen. Och varvtalet är ju olika vid D och N/P. Så med D är den inte "frikopplad", därför måste ju nånting slira, även om det inte kan jämföras med att i en manuell både bromsa och samtidigt ha kopplingen halvvägs uppe - eller kan det?

fin bil
525 TDS(a) 94
VillaRosa: Folke menade nog att lådan inte utsätts för någon kraft med väljaren i läg P/N.
Folke: Det mesta i lådan står nog still i läge P/N, men växellådans ingående axel måste ju rotera. Konverten slirar ju inte i läge P/N. Det är ju frikopplat inne i lådan då. Det är nog detta som bilprovningens överförsiktiga handbok tar upp.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Ox
35
OxieJP
BMW 535d Touring M-Sport -05
Toyota Supra -89 (719hk)
de som folke sa stämmer nog inte helt riktigt att den e frikoplad som vilken bil som helst... man rullar ju iväg om man inte bromsar... ellerhur??? precis som om man slirar lätt på koplingen som på vilken bil som helst =)
Exakt. Det är givetvis i P-N jag menar att det inte sliras bort nån förlust. I läge R eller D är det ju lite svårt att rusa... Det läggs rätt bra med driv på utgående axeln i R eller D läge, därför förhöjd tomgång osv. Bilens drar alt. hålls stilla i rätt bra lutning som bekant.

FP
Pa
50
Pat
520i Touring -02
Skärpning!
Om jag nu har köpt en bil(har en 528 touring), som inte klarar av att jag har bromsen i vid rödlyse så... Det är väl inte en trampbil jag har eller!? Klart att den skall klara det.
Skärp dig.

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Vid ett tillfälle när jag stod med bilen i N och varvade lite, så smällde det till i lådan.
Om det var en ren tillfällighet vet jag inte,
men jag har prövat efter det och får det inte att
smälla igen.
Men jag tror ändå att det inte är någon större fara att varva i N och P. Det beror ju lite på hur man varvar den...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
max f
ville bara säga att i en converter (momentomvandlare) så förstärks vridmomentet ca 3ggr och pumpen till vxlådan står ju stilla för att lådan inte har någon drivning.
men man ska absolut inte varva autlådar på tomgång eller på neutral just för att converter vill driva lådan men inte bromsbanden och styrenheterna i lådan.
automat har man om man är slö vill ha en ganska ryckfri gång stark dragbil lång livslängd och bra ax i bilen.
en del programerar lådorna så dom vxl långsamt men mjukt säger bara en sak audi rs6 automat och 0-100 på 4 sec
sebbe_bmw
Max f:
Sen när gjorde RS6an 0-100 på 4 sek... Den ligger väl på 5 eller mer..

Sebbe
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Teknikens Värld lyckades få den nyaste RS6 med dubbelturbo till 4,99sek när dem testade den för ett par nummer sedan(450hk)..

Nästa Audi blir väl med "trippelturbo" ;))för att haka efter den nya M5 som kommer så småningom..

Audi kan inte göra en sugmotor som "står på egna ben" utan en massa överladdning krävs alltid på Audis prestandamodeller..

Jag väntar med spänning?!? på en riktig sugmotor från Audi som matchar BMW's ...Lär aldrig komma.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.