AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.220

Ni som åker BMW med automatlådor

Sida 2 av 3
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Engergimängden som lådan tar upp på tomgång i D är ytterst liten jämfört med förlusterna i säg 150 km/h och bekymrar mig inte det minsta.

Trycker aldrig på gasen utan att ha i D eller R. Vad skulle vitsen vara med det?

Det allra första jag gör när jag kommer till bilen är att starta upp. Sen fumla i passagerare eller grejer eller både och. Dels hinner klimatanläggningen jobba en stund för att kyla/värma/avfukta/vädra. Dessutom hinner vi få lite oljetryck och cirkulation på oljan och dessutom kanske lite temp-höjning på oljan innan vi börjar belasta motorn. Bara bra.

Beträffande oljebyte i lådan: JA! Använd sök - ett av de mest populära diskussionsämnen på 5 och 7 forumen och uttömligt diskuterat.

Mvh Björn
Paap Reeder
Hej!
Håller med JanneT. Om Audi inte genomför kvalificerat industrispionage mot BMW kommer Audi aldrig att kunna fixa till en sugmotor med litet klös i.
Betr autlådor och slitage så måste det väl vara så att i läge D på tomg så ligger lamellpaketet på 1:an "an". Släpper Du bromsen rullar hon ju iväg på tomg. Således måste lamellerna slitas. Mariginellt men ändå. Rent teoretiskt kan Du slita ner en aut genom att ha den på D med tomg. Om det kommer att ta en vecka eller ett år vet jag inte men nog kommer lamellpaketet att slitas ut på 1:an.
Själv läger jag numera ur till N vid rödljus. Kan vara en meningslös fobi men jag tror dessutom det är bra för ventilpaketet att få motionera litet då och då.
MVH /// Paap Reeder
I instruktionsboken står det att man inte ska låta motorn stå på tomgång för uppvärmning mer än en halv minut, hellst inte alls......

Mvh
Patrik
Det är väl inga lameller som slirar i en automatlåda, måste vara oljan i momentomvandlare som överför kraften. Själva kuggväxlarna är iaf på vissa av planetväxeltyp, lamellerna låser planethjulen när den växlar, lite förenklat.

FP
Paap Reeder
Hej!
Oljan går två saker:
1) överför kraft från vevaxel till vxllådans ingående axel via den s k momentomvandlaren.
2) dessutom används oljan - efter att oljepumpen byggt upp trycket - till att manövrera olika lamellkopplingar i lådan. Genom ventilsystem påverkas de olika kopplingarna.
När väl vridmomentet är "satt på lådans ingående axel så tar vanliga lamellkopplingar över vidaretransporten av vridet.
Summan av detta blir att står Du med D och tomgång så ligger 1:ans paket i. Om den gör det till 100% eller bara det som behövs är jag osäker på.
Kan vara så att lamellpaketet är "stumt" och konvertern "slirar".
Jag har vst- o rephandbok till min 4hp22eh så ngn gång skall jag läsa på mera i bastun.
MVH /// Paap Reeder
Paap Reeder
Hej igen!
Läste på utan bastu.
Det är som "folke" säger. Lamellpaketen slirar endast när lådan växlar. Då erfordras oljetryck till lamellpaketen för att strya planetväxlarna.
Det måste innebära att det är onödigt "ur lådans synpunkt" att lägga i N vid längre stopp. Fast "litet olja kokar den på D" och det måste betalas med bensin.
MVH /// Paap Reeder
De
764
Deimos
320d GT xdrive -16
sandgren:
Att det står att man inte ska låta bilen gå på tomgång längre än 1/2 min är nog mest ur miljösynpunkt. Bilen släpper ut mycket mer skit vid starten och om den sen går på tomgång, det tar då längre tid för katalysatorn att bli varm. Katalysatorn har ingen funktion när den är kall, den måste komma upp i en rätt hög arbetstemperatur innan den funkar.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Klart att lådan håller! Nyaste 7serien kopplar in parkeringsbromsen automatiskt vid stillastånd men inte lägger den ur någon växel inte. Tror nog att BMW tänkt på detta även tidigare, dom kan ju faktiskt det här med bilar.
max f
nya 7 serien lägger nog på bromsen för man inte ska glida lite lätt framåt även fast man bromsar men dock lätt.
varför jag skrev att audi rs6 gjorde 0-100 på 4sek var för att det var det jag kom ihåg av deras specifikationer men naturligtvis är det ytterst ovanligt att nån klarar göra likadant.
Läste i en annan tråd här på forumet att det inte var bra att varmköra motorn på tomgång, utan man skulle helst varva motorn litegrann(~1500varv) eller helt enkelt köra en sväng istället.

"Om man startar motorn och låter den stå på tomgång så får man ett fenomen som kallas "bore polishing", som innebär kraftigt ökat mekaniskt slitage på motorn. Detta beror på att motorn står och lufsar utan tillräcklig smörjning eftersom på tomgång är oljetycket inte tillräckligt. Dessutom dröjer det väldigt länge innan motorn kommer upp i driftstempratur på tomgång. "

Någon som vet om det här stämmer?
320-325
korekt svarat
320-325
men ej(korrekt) stavat från mej
Bore polishing har varit uppe tidigare, vill minnas att det skulle till extremt mycket tomgångskörning (taxiproblem) för att detta skulle bli ett problem. Det är nog lite miljörelaterat också det där att inte stå på tomång osv. Eftersom motorn får relativt lite kylning, ingen fartvind osv så vill jag nästan påstå att den kommer snabbt upp i värme, iaf går min mätare till mittläge på någon/några minuter som högst på tomgång efter kallstart.

FP
Intressant tråd..

Själv så har jag på läge D och håller i bromsen när jag står stilla i tex köer och dylikt. Använder mycket sällan N läget, nån som vet vad som händer ifall man lägger i N när man rullar?

Ny bild 3okt-
Länk
Ingenting, den slutar driva. Det finns ju inte heller nån spärr mellan D och N.

FP
PE
630
PESK
740iA e32
Den är ju till för att kunna "släng i neutralen" om du
t.ex får en sladd som du måste "frikoppla" för....
så ni som inte vet det, gör det...kan vara nyttigt
att testa nu när halkan kommer....
Peo
Jahaa altså jag hade hört att jag skulle använda N läget endast när jag stod stilla och helst inte i rullande läge. =//

Ny bild 3okt-
Länk
Iförsig får man sladd så kanske det inte räknas som vilken stund som helst..

Ny bild 3okt-
Länk
stefannorr
Läser man i BMW instruktionsbok så står de följande om min automat.
Neutral...använd läget endast om bilen råkar i sladdning på halt underlag...
VArning...Om du vid växling under körning av misstag flyttar växelväljaren till N, måste du genast släppa gasen.Vänta tills motorn går med tomgångsvarvtal och lägg först därefter in önskad växel.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det sliter mer på automatlådan att sitta och läga i N vid varje rödljus än att behålla D i.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.