AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.485

Bmw eller Saab...?

Sida 1 av 2
Tja alla BMW ägare..
Funderat på en BMW 740 ett tag nu, typ en 95-96:a
nånting....
Men jag har sett att man kan få tag i en Saab 9-5
års- 99:a i tyskland för ungefär samma peng.
Frågan är då: vågar man ta chansen att ändå köpa BMW:n och ändå ha högre kostnader som: BENSIN,försäkring,Den svindyra servicen som bara istortsett innehåller oljebyte,fordonskatt och att den blir duktigt "pippad" av saaben i en prestanda-duel m.m
listan kan ju göras lång... men nu vill jag höra pluspoäng för BMW:n - Vad väger upp det hela????
Fick ju iof. provköra en 750 95:a och tyckte den kändes bra, men jag har aldrig provkört en 9-5:a

Hörde också att automatlådor har en tendens att rasa om man slarvar det minsta lilla med servicen, samt att 7-seriens lådor rasar om man inte står helt stilla med bilen när man byter växelläge (typ. driven till backen) Stämmer detta eller är det en myt..??

Fallis
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Vilken bils automatväxellåda som du har kört rasar inte av att byta från D till R i fart?
Glöm allt med hörsägen om en det ena o en det andra det som gäller är har du råd med 740 eller inte är frågan.
Jag tror inte du skulle välja Saab om det var samma kostnader..
Saab är en mellanklass framhjulsdriven bil med liten motor, BMW 7-serie är premiumklass lyxbil med en fantastisk V-8.
Provkör provkör provkör.....

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
zi
230
zigge
740iA -96
Och att service skulle vara dyr och endast innehålla oljebyte är också en myt.

Visst, det är inte billiga, men jämfört med Audi, VW, Honda och Mercedes är BMW's servicekostnader i paritet med dessa.

Zigge
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Står du ut med en Saab är den förmodligen billigare.Men jämförelsen haltar betänkligt ,varför jämföra en 7:a med den bedrövliga 9-5?
Det är som att jämföra gud med en hund!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det går inte att jämföra en 9-5:a med en 750i, det ju en helt annan klass av bil, så jag har svårt att se att kan ha båda dessa alternativ. Självklart kommer det kosta mycket mer att köra en V12:a en en Saab 9-5, men det är ju också en helt annan bil. Att sedan en 9-5 är vassare prestandamässigt tror jag inte mycket på, och komfort och prestigevärde skall vi ju inte tala om.
wik6
hur kan man ens fundera på en saab och framför allt, det går inte att gemföra prestanda mellan en saab och en bimmer!!!!!!!!! visst billigare är det (ett tag) men efter ca 20000mil så får vi se vilken bil som håller och skrammlar minst. saaben är inte så billig i soppa om man gemför hur många burkar det är i bimmern och i saaben, och inte tala på hästkrafter och nm.

mvh micke

aldrig en saab, hellre går jag!!!!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är du bara inne för att reta BMW-ägarna eller? En Saab 9-5 har inte en chans prestandamästigt mot en 750i, inte ens från 0-100 km/h. Då måste det vara en Saab 9-5 Aero med det kraftigaste Nordic-trimpaktet, då blir det jämnare, Saaben vinner nog 0-100 km/h.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Tyckte i princip jämförelsen Saab-BMW Var ganska löjlig. Ungefär so att varför inte köpa en ny Skoda och ta en fet semester istället.
Dock vill jag gärna svar på växellådsfrågan. Finns ingen anledning att vara rädd den. Det går utmärkt att lita styrningen i den. Aldrig haft problem även om jag inte stått helt still när lagt i backen eller om jag fortfarande haft lite rull bakåt när jag lagt i drive. Det som lådan INTE gillade var att dra 14 kubik släp i drive läge med omkörningar. Då blev den för varm. Def örsta gångerna går den bara in i nödläge. Och fungerar efter kylning bra. Men om man fortsätter kan det hända som med mig att det flyger nån sensor. Det blev ingen skada i själva lådan.

Fr
14
Fritte
735iA-91
K100RS-90
En SAAB är bara en vanlig bruksbil för vem som helst,
sen kan man hänga på hur mycket kjolar,turbo,chips och
annat som helst.En 740 däremot är ju en superbil för kännare,med sin maffiga motor och eleganta kaross saknar den motstycke i den prisklassen.Som att jämföra en Armanikostym med fiberpäls.
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
De bilarna går inte att jämföra, det är inte samma typ av bil. SAAB 9-5 är ju smäck!!! Varför?... Jo:
Högljud i kupén, taskig växellåda, tråkigt motorljud, taskig inredning (liknar polsk -80 tals plast:-)), ja allmänt tråkig bil. En BMW 740 E38 är däremot:
Tyst i kupén, fin fin växellåda, grymmt motorljud, galant inredning, ja en grymmt fin vagn!

Tror att man får svårt att köpa någon annan bil än en 740 om man provat en, finn inget i samma prisklass som är trevligare att åka i!

/Per
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Fallis:
Du måste nog först komma fram till vilka krav som din bil måste uppfylla och vad syftet med ditt bilägande ska vara. När du vet det kommer det bli ganska lätt att utesluta någon av bilarna, om det nu står mellan de nämnda. Men det låter som du ska ha en SAAB.

Felix
Mest polarna som tjatar å tjatar om att jag ska skita i BMW:n, dom hävdar att om så mycket som en liten skitsak går sönder så kommer jag grina blod och länsa bankkontot... Sen säger en av "dom" att automatlådor är skit, och är som en tickande bomb....

Jag kan inte svara på det för jag har aldrig haft någon automat... Någon som vet mer om den saken???

Den 750 jag fick lyckan att prova hade automat och gick som rena drömmen... 95:a om jag minns rätt...
Är grymmt sugen på en 7:a men vet inte om jag vågar...

Fallis
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Fallis: Man lever bara en gång, rikast på kyrkogården ger inga extra poäng, se det som du betalar extra i månaden för 7:an jämfört med en 9-5 som utgifter för nöje.
Scheckheft
Hej, många myter är i omlopp... . Automatlåda. Har själv aldrig haft problem med den adaptiva lådan. Byt olja + filter. Dyra reservdelspriser. Beror på vad som går sönder. Generellt är BMW:s reservdelar inte dyrare än andra bilmärken. Mycket kan man dessutom göra själv; byta tändstift, olja, bromsbelägg mm. Om du är seriöst intresserad: låt göra ett M-test eller åk till BMW verkstad. Som tidigare inlägg: E 38 är en lyxbil, härlig åkkomfort, modern design, detaljarbetet är utmärkt. Nackdelar: dyr att försäkra (beroende på bolag). Förbrukningen förvånansvärt bra.
Men som Felix redan skrivit: vad har för syfte med ditt bilägande?

/Scheckheft
hy
13
hydro
520-99
För att återknyta till rubriken BMW eller Saab. Är det nån mer än jag som utvecklat en fobi för Saab 9 5 combis. Ligger man lugnt och cruisar på vägen i 110 dyker det allt som oftast upp en hetsande 9 5 combi i backspegeln som till varje pris ska köra om. Min teori om detta otrevliga fenomen är att en sådan bil inhandlas av dels, familjefäder som inte fått tillstånd av frun att köpa BMW med hänvisning till myten om dess hutlösa reservdelspriser, dels IT-konsulter som inte fick sitt igenom sitt val på BMW som tjänstebil. Dessa oerhörda komplex och all bitterhet tas sedan ut på oskyldiga BMW-ägare som undertecknad.

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
En SAAB är inte gratis & laga, sen går dom sönder hela tiden. 9-5:an vi har på jobbet kom precis från verkstaden med en räkning på 55 000:- Kamkedjan gick av....så alla bilar kan kosta pengar. Sen är inte 9-5:Ans växellåda inge under av tillförlitlighet heller.....
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Jag åker hellre i min 245á än sätter mig i en SAAAAB!!

Är den här tråden inledd bara för att retas eeler menar du allvar?????????????

Vilken sjuk jämförelse, (=)/(&&^^'***)

zaharald
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Det här ämnet kan man diskutera i all oändlighet och det finns inget rätt eller fel. Det är ditt intresse för bilar och kanske tidigare erfarenhet av bilar som får avgöra i ditt fall.
Alla bilar går sönder nya som gamla. BMW 7´or är inget undantag, men de är inte värre än någon annan bil anser jag. Myterna uppkommer från någon som har "hört" någonting någon gång och säkerligen från en icke entusiast. Ingen är likgilltig inför en BMW och alla har oftast en åsikt. Detta gör att det finns två läger, de som älskar BMW och de som hatar BMW. En BMW 7:a kommer kosta dej lite extra där kan nog ingen säga något annat, men det är inga rullande smälthärdar som ibland framställs. Jag har för min del fått min beskärda del av bekymmer men inget som inte gått att lösa med hjälp av detta forum och lite finurlighet utan att kosta skjortan. Min bil har inte kostat mej mer än andra bilar jag haft. Visst försäkring och soppa drar ju iväg lite men det hänger ju på hur man vill använda bilen. En e38 i dokumenterat bra skick skulle jag inte tveka på en sekund.

Sen är det ju på detta viset, en BMW 7:a är inte för alla!

Lycka till i ditt val Fallis.

Felix
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Att köpa en SAAB 9-5 är väl ett helt OK sätt att skaffa sig ett transportmedel som för hyfsade pengar tar en mellan punkt A o B på ett säkert o bra sätt.

Väljer man en E38 för att transportera sig den där sträckan baserar sig nog valet på helt andra kriterier än enbart kostnad och praktiska värderingar.
För min del handlar det om design, kvalitetskänsla, motorkaraktär, bilintresse, komfortsökande, karaktär och individualism,,,bland annat. Jag fann allt detta hos BMW för ett antal år sedan och med tiden blir det något av en livsstil eller behov,,,att åtminstonde ha 1 BMW i garaget.
ho
432
hombre
750iA 1991
Efter bara några dagar med 750 och automat bestämde jag mig för att aldrig mera äga motorsvag bil eller bil med manuell växel. Lånade en 2001 Compact 316 när "otto" var på lagning, körde 60 mil med den. Den enda fördelan var bättre stereo och bättre värme/AC system. I övrigt fann jag min 91:a 750 överlägsen. Den drog förstås löjligt lite bränsle också :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.