AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.882

Hamann HM2:or eller behålla original?

Sida 1 av 3
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Efter mycket funderande har jag slutligen insett att jag har en ganska fet bil och beslutat att behålla den till nästa säsong. Det lutar kraftigt ditåt i alla fall.

Nu e kommer dilemmat =) Jag har hittat en uppsättning Hamann HM2:or, 8,5x18, och är rejält sugen på dessa då de inte direkt växer på träd här i Sverige. Vill absolut ha på 18-tummare (igen) för jag gillar inte alls bilens egenskaper med standardgrejjerna på.

Nu hör det till saken att om jag bytar så åker mina GT-fälgar, har inte plats med extrafälgar och är inte intresserad av att ligga ute med slantarna heller för den delen. Blir man lynchad här om man gör så? Jag vet en hel drös gt-bilar som inte har kvar originalfälgarna så jag blir inte direkt ensam om det. Om en eventuell köpare av bilen en dag vill ha standardgrejjerna monterade så lär det ju inte vara några problem att byta tillbaka till ett gäng gt-fälgar (har sett ett antal beggade äkta gt-fälgar här till salu).

...har lekt lite med photoshop, för dom som är intresserade (kopiera o klistra in):
hem.passagen.se/meshes/gt_1.jpg

Gör jag rätt i att byta eller vad tycker ni?

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
En GT ska vara original tycker jag....

Mvh.
Robban Johansson
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Du vet min åsikt, men jag skriver det här.

18" Hamann - Snyggare finns inte. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Är personligen en ivrig anhängare av GT-fälgarna och tycker dessutom att 17" gör sig bäst på e36. Ger inte 17" dessutom BÄTTRE egenskaper hos bilen än 18"? Har för mig att M3 e36 är anpassad för just 17". Om du har bilen mestadels på gatan och inte på bana så spelar det kanske inte så stor roll. Då är det viktigare att du trivs med utseendet på bilen och känslan när du kör den. Om du vill köra en del på bana däremot, så skulle jag istället satsat på en uppsättning R-däck och/eller uppgraderade bromsar.

Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker personligen att det är ett helgerån att styla en GT! Det är inte många som förstår finessen med de smidda GT-fälgarna, men de som gör det inser värdet i dem!

Låt de som har vanliga M3:or syssla med styling.

Mvh
Båda jävligt snygga men skulle ända ta Hamann's för att vara speciell! :D

/Manray/
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med Robban, även om just DE Hamannfälgarna var godkända. Annars brukar jag avsky Hamanns design.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det handlar ju iknappast om styling, i den bemärkelsen.
Nope, ja får ju ner profilen med 18, nu e det rena rama sjösjukan. Bilen svajjar juh =) Jag ångrade mej dagen efter jag sålt före detta ACS fälgarna, innan kunde man ligga o köra konkörning i 200 blås.

Så 18 vill jag nog ha på. Och om det nu blir 18 så tänker jag knappast nöja mej med nårra Borbet o ACE o allt va skit det heter...

Länk
- Mario Andretti
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan: Tycker i så fall att du ska smäcka på BBS RC, BBS Challange, eller BBS RS.

Länk

Smaken är ju iofs som baken....
Ac
90
Ackerlund
M3 -94
318i -87
Tycker du ska köpa dom, dom var verkligen läcker på bilen...
Men gör det du känner för!
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
När man läst dina inlägg innan Johan så har det verkat som att en GT inte är en riktig GT utan originalfälgarna :-)
Men man kan ju ändra sig.

Själv så lutar jag väl åt att en GT aldigt är riktigt komplett utan GT-fälgarna. Men visst kan det vara riktigt snyggt med hamann-fälgarna. Men det blir nog aldrig helt "rätt".

Sen har jag svårt att tro att det är så märkbara skillnader i köregenskaperna mellan 17" o 18". Det kan ju mycket bero på vilka däck man har och hur hård stommen är.
Mi
94
Mik3
M3-93
Hamann fälgarna rockar ju. Stilrena som fan. Vore inte helt fel med en uppsättning.
Kunde inte låta bli...sorry 328-Johan.

No turbo shit....Just real POWER!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Behålle Gt fälgarna.... Bilen känns mer rätt i mina ögon...

-----------------------
Min E30:
Länk
Johan,

GT fälgarna är absolut snyggast på din bil, Hamannfälgarna e´ok men helhetsintrycket blir ´fel´.

Kan du förklara på vilket sätt väghållningen blir sämre?
Oftast blir rullomkretsen större med 18" även om du går ner i däcksprofil(=sämre acc :-(), vad kör du på för dim. idag?
Sedan får du beakta att 18" oftast är tyngre oxå:-(

Slutligen är det naturligtvis ditt val som styr..

Lycka till!

PS. Om du nu ändå köper 18" se då till att köpa riktigt bra däck oxå (lagt märke till andra som snålat på just denna VIKTIGA detalj)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Som ni säkert förstått så handlar detta inte om styling osv (och ni som känner mej vet att jag inte gillar neonljus, kjolpaket och takvingar [ja, takvingen e bortplockad]). Detta handlar om att få bort vingligheten i bilen, som klart och tydligt uppstod när fälgarna bytades.

Jag får kanske lägga ner det här tramset med Kuhmosulor som jag kör på nu. Man kanske ska behålla fälgarna o kasta på en uppsättning ordentliga däck istället (måste byta bak nu iaf)...

Idag ligger 215/45:or fram o 235/40:or bak. Jag skulle nog vilja ner i profil på något sätt, fram funkar det inte med 45-profil känner jag. Erfarenheterna av olika däck är sådär, det absolut ruggigaste jag kört satt på när jag köpte bilen, 235/40-18 Potanza S02:or och det va nå sjuhelv_tes till klistergummin dom var! Ska man gå upp till 225/40 fram eller vad tycker ni? Vad lägger man då på bak då? 245/35? Utseendemässigt gillar jag inte breda däck på smala fälgar, snarare tvärtom, tight o fint.

Länk
- Mario Andretti
Jag håller med dom flesta här.... behåll GT-fälgarna...

Jag hade 235/35 Eagel F1 runt om på min GT... jag kan väl tycka att det inte så snyggt ut bak... men jag tyckte att min bil gick jäkligt bra....
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Ska du ha 225/40/18 kan du lika gärna ha 235/40/17 som jag har på min runt om o den e fanimej inte svajig det kan jag berätta!!!!!!! Jag gillar GT fälgarna till max o vill ha sådana själv men H va jä.igt snygga oxo :-)) tycker du ska ha 235/35/18 på runt om!!!!!OM du ska byta.

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
255/35/18 bak ;-)))))

ÄÄÄ lyssna inte på dom...
Hade jag varit dig så hade jag jobbat som fan eller låna lite pengar så att du kan ha kvar original fälgarna. (Önskar dig ett par i julklapp)
Du kan lagerföra dom hos din lokala däckhandlare för några hundra per år.

Har man en Limited bil så ska ALLA delar finnas kvar när man säljer den…

M V H Patrik
Trodde en Gran Tourismo bil var anpassad från fabrik att köras hårt på bana imellanåt.
O andra sidan så finns de bil märken som kallar sina standardvagnar för gt.
Förstår dock inte riktigt hur din bil kan bli svajig med orginal dimension, Bridgestone Potensa har ja använt mig av på min förra bil, en e36 323 Coupe och den blev allt annat än svajig. Körde iof inte massor med bana.
Eftersom din bil desutom har coil covers så borde det tillsammans med en uppsättning potenza så borde den inte svaja. Borde ligga klistrad.
Ska själv investera i sådana till våren, hoppas man får råd till ett par 18" m3 fälgar med.
Knäckebröd o pasta , mm va gott.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
215 fram?? ska inte GT:n ha 235 runt om??
/Klas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.