AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
485.906

vad har ni för jobb?

Sida 9 av 70
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Copy,

Du kör en skön ironisk stil. Bra för dig att dina kunder är så outbildare. Pröva att jobba med marknadsdirektörer på läkemedelsföretag. De dribblar man inte bort med prosa såsom value proposition based on product differential analysis and targetpatients' attitudes, beliefs and behaviour.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
asgarvar fortfarande efter uppräkningen av lämpliga fraser för en projektledare att kunna.
Copy, dina inlägg är bland det roligaste jag läst på BMWPower någonsin!!

Håller dock med MDCruiser om att era kunder måste vara outbildade. Tycker det generella klimatet på marknaden är att det krävs mer och mer innehåll och mindre skitsnack. Kunderna är trötta på alla slitna klyschor och "buzz-words". Nu vill de ha rättframma tolkningar som alla förstår och leveransförmåga!

Jens
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MDcruiser
Världsklass på din prosa : )
Det är som du säger, läkemedelskillarna dribblar man inte bort och de är därför vi ser så ruggigt mycket bra reklam från de bolagen. Alla minns vi höjdare som Teena läckageskydd.

copy
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MrMarsupilami

Kul att du uppskattade min drift med reklambranschen. Måste dock lägga till att den är otroligt påpassad av enormt kunniga köpare.

Så ingen får för sig något annat.

Copy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Copy:Ska upplysa kissen när han äter kattmat nästa gång:) om det nu är rätt sort.

MVH
Hasso
Länk

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Hehe kul poäng, fast vän av ordning skulle påpeka att Tena är en konsumentprodukt tillverkad av ett skogsbolag (SCA) - inte ett läkemedel.

Marsupi - håller med, men handling måste fortfarande föregås av genomarbetad strategi. Många slarvar där. Det största slarvet gör kunden när de tror att reklambyrån kan ta fram marknadsstrategier. De är inte stateger även om de blir blåa i ansiktet när de hävdar hur strategiska de är.

MDCruiser: Strategin måste givetvis finnas där, den är ju förutsättningen för att kunna utföra det konkreta arbetet! Vad gäller marknadsstrategi så borde väl den finnas på plats innan man ens sätter sin fot på en reklambyrå, tillsammans med en marknadsplan.

Min poäng är att fler och fler kunder har lärt sig att skilja på tomt prat och verklig kunskap.

Jens
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MDcruiser; o.k, nu lärde jag mig något nytt i dag med.

En grundläggande strategi har de flesta, men vad som brukar halta är insikten om en kommunikativ plattform som håller att bygga vidare på. Att all kommunikation ger samma svar, d.v.s svaret på max 3 av företagets kärnvärden. DÄR är de flesta kunder ute och seglar en del, och glömmer lätt bort att man måste ta alla steg innan man kommer till himlen. Och jo, vi fixar att ta fram en strategi, men inte utan en kompetent kund/köpare. (jag är inte blå nu)
copy

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Marsupi - du har helt rätt. Men som copy påpekar är många kunders marknadsstrategier inte nerbrutna tillräckligt långt och inte vad som på engelska kallas aligned (kan inget bra svenskt ord). Ofta slutar kunden innan värdepropositionens pyramid är helt genomtänkt och uppbyggd av relevant argumentation ända ner till bevisbara påståenden om produkten - och helt gjord efter konsumentens behov, attityder och föreställningar. Kunden är för lat och okunnig. Därför är det så lätt att ta den enkla vägen. "Alla kan ju marknadsföring, det här är inget svårt. Bara att formulera ett bra budskap till kunden". Well, wake up and smell the coffee. Hundrameterslopp avgörs oftast med hundradelar på mållinjen. Det är inte de första 90 meterna som är svårast att prestera.

Copy, ledsen att jag är envis men nej, jag har inte träffat på en i sanning strategisk reklambyrå. Ni tänker ofta samma gång på gång. Fascinerade att kunder är beredda på att betala för återanvända koncept. Har inte sett någon byrå segmentera exempelvis efter flöden mellan konkurrentprodukter eller flöden baserade på förändringar i konsumentens situation.

Yes vi är off topic. But ain´t it fun?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns det inte mejl???:))

MVH
Hasso
Länk

Copy: Du är sanslöst rolig, tack för dina floskeltips. Tyvärr har jag alltid så pass kompetenta och erfarna personer att tampas med i styrgrupper och ledningsgrupper att jag skulle dra ner brallorna på mig själv om jag ens försökte mig på en enda av dina "Percy-fraser".

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MDcruiser

Vidhåller att det finns strategiska byråer, eller rättare sagt, byråer med strategisk kompetens. Att vi ofta kan uppfattas som att vi återanvänder koncept beror mycket på att det helt enkelt inte finns någon anledning att uppfinna hjulet en gång till. Och att kunden inte har kompetensen att ge oss rätt instrument och förutsättngar att arbeta med samt det tråkiga faktum att ingen vill betala vad det verkligen kostar. Att segmentera efter flöden mellan konkurrentprodukter etc blir ofta overkill och görs inte av den anledningen. Men visst, jag ser en nytta i det, men frågan är bara hur stor effekten skulle bli generellt.

Copy - en smula OT
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
jörgen Nymann

Kommer du ihåg en blå E21 som sattes i en sten vid Vinmakaren....?
hrm...e 30 årig ensamnstående förälder som studerar...de ni!
förövrigt extraknäcker jag lite som labbhandledare på skolan och som kriminalvårdare...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
hrm...e 30 årig ensamnstående förälder som studerar...de ni!
förövrigt extraknäcker jag lite som labbhandledare på skolan och som kriminalvårdare...

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Reklamationsansvarig i Sverige för ett utländsk lastbilsmärke samt delvis teknisk support+jour.

===
/MP

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
>>Flygarn<<

Självklart kommer jag ihåg E21:an,jag åkte ju framför och tog kurvan snyggt och utan sladd.
Väldigt läskiga stenar kan jag hålla med om, E21:an blev ju inte alls vacker.

MVH Jörgen

"Bilen är din borg,i bilen sitter kungen och medtrafikanterna är ditt hov!"
24år och jobbar som bud/lastbilschaufför för Fraktkedjan.
diamantsvart_bmw
väktare/Ordningsvakt, har jobbat med säkerhet i många år

Snart BMW 535I med skinn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.