AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.406

Försäkringsbolagens hårdnande attityd

Sida 2 av 3
The King
Vill komplettera Ferm:s inlägg ang att ställa bilar på mor/far el dyl. för att komma undan med lägre premie.

Det man ska vara medveten om är att man från försäkringshåll ser till det försäkrade intresset. D v s försäkringen gäller endast för bilens egentliga ägare och brukare. Detta innebär att om man låter en förälder stå som ägare till bilen, fast den egentliga ägaren är sonen/dottern så kommer försäkringsersättning med största sannolikhet INTE att utgå.

Mitt råd är att INTE låta föräldern stå som ägare i syftet att spara några futtiga kronor.

//En som står utan bil och försäkringspengar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig gällande att man skriver fordonet på andra personer. För några dagar sedan fick jag inbetalningskortet för nästa års försäkring. Där påtalade man att man har ändrat villkoren till:
"Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse, i den egenskap av civilrättslig ägare till fordonet".
De förtydligar att det i klartext betyder att en ägare av ett fordon som låter registrera det på någon annan inte skall räkna med att bli ersatt för eventuell skada.

Jag har Länsförsäkringar i Kronoberg.

För övrigt blev min höjning relativt måttlig inför nästa år(om man har i minnet att vissa försäkringar höjs med mer än 50%): ca 13%.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

The King,
Vet inte vad du menar med futtiga kronor? Dubbla premier, dvs ibland upp till 15' på ett år är inte småpotatis för alla människor. Nåja...

Tycker att det är helt okej med de förutsättningar som FB yrkar på ("Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse, i den egenskap av civilrättslig ägare till fordonet".
) bara man upplyser om detta tydligt. Det är skrämmande när FB-kundservice uppmanar folk till att ställa försäkring på förälder när företaget i sig inte står för detta. Har råkat på dom uppmaningarna ett flertal gånger.

Sen undrar jag hur det ska avgöras vem som har "ekonomiskt intresse" i dom fallen där tex: Far äger bilen men låter son/dotter nyttja den till "självkostnadspris", dvs bensin, service och kanske till och med betalning av försäkringen. Det är ju uppenbarligen medvetet mygel med detta som FB vill få bort, men så finns ju faktiskt förhållanden där det faktiskt är som i det fallet.
The king skriver: "om man låter en förälder stå som ägare till bilen, fast den egentliga ägaren är sonen/dottern".
Ja, vem är den egentliga ägaren då? Den som kör, den som tankar eller den som betalt bilen... :)

Länk
Håller med Anders S till fullo...

Hos vissa bolag skiljde det 24 tusen om året mellan mej o morsan och jag är för f-n 30 år.
Och som sagt jag fick ok att ställa bilen på morsan från SUSAB, något som dom sen ändrade på utan att prata med mej. Utan dom kastade bara ut mej och min bil, fick inte ens teckna bilen på mej.
Så nu har min uppgift blivit att se till att susab förlorar en hel del pga den stil dom körde mot mej, tänker inte ge mej förräns dom har förlorat hundratusentals kronor på missade årspremier. Jag jobbar ju så att jag kan avråda en hel del folk från SUGAB.
Några har, jag misstänker starkt folk från susab, sett till att jag var tvungen att ändra min signatur. Varnade för susab där. Har nu istället lagt en varning på min sida hos cardomain + att jag håller till en hel del på Zatzy och där uttrycker jag min avsky för susab oxå.
Som jag har sagt tidigare....susab skall förlora mångfaldt på att köra den här stilen mot mej. Anser jag mig blivit orättvist eller fel behandlad är jag jäääävligt långsint.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bimmerman: Har susab ändrat den eller bmwpower? Signaturen alltså.
patriq
Bimmerman,

Har själv Susab idag. Är 31 och bor som du i Stockholm, och får betala 20 tusen/år. Teckande försäkringen för ett och ett halvt år sedan för 12 papp... Det är ifs en helt annan historia.
Har som du kollat runt efter andra försäkringar ett bra tag, och fått "erbjudanden" från allt mellan 25-35 tusen kr. Ganska frustrerande.
Så döm min förvåning när jag en dag får ett samtal från en kille från TH som vill diskutera lite om min hemförsäkring som jag har hos dom. Efter ett tag frågar han ifall jag även vill försäkra bilen hos dom. Självklart säger jag och säger vad jag har idag hos susab. Efter ett tag frågar han ifall 11 000/år låter ok för en försäkring med pluspaket och lite annat lull lull! Kunde inget annat än att tacka ja. Synd bara att behöva vänta till juli innan försäkringen hos susab gått ut.
Undrar hur det kan skilja på så pass mycket mellan olika personer hos TH? När jag ringer och ber till dom om en billig försäkring så ligger de på 25 papp, men sen ringer de hem till mig och erbjuder för 11 papp? :)
Visst kommer TH säkerligen att höja försäkringen efter ett år, men nästa år kommer jag trots allt spara 9 papp.

mvh

Patriq

ps. har fått ett skriftligt erbjudande från TH nu.
The King
Anders S.

Futtiga kronor.... I mitt fall så hade jag gärna betalat försäkring för vad det skulle kostat om jag stått som ägare till bilen. Nu när jag försökte att spara en slant genom att låta en förälder stå som ägare så slutade det med att jag inte fick en spänn från försäkringen.
acey
Jag fick mail från bmwpower att ändra den efter klagomål dom fått.

patriq
Hmmm...kanske skulle ringa TH och tjata till mej en bra försäkring.

//Bimmerman
Länk
patriq

:(( fick inte....

//Bimmerman
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Eftersom du inte fick ut nånting var det ju meningslöst att teckna en försäkring över huvudtaget. Nu var det ju inte ur synvinkeln "ersättning vid skada" vi diskuterade utan den enorma premieskillnaden mellan olika personer, dvs vem som ska äga bilen på papperet.

Ps.
Undrar förresten hur det går när man har den gemensamma bilen skriven på frugan och den huvudsaklige brukaren är mannen? Kanske är det så att FB bråkar om det också när det väl händer nåt? Ingen är väl dummare än att den som har bäst premie får köpa bilen... :)

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders S: Ja samt vad händer om jag lånar farsans bil? Lånar ut min bil till polaren som ska flytta osv. På det stora hela kommer den som är bäst på att snacka (har bäst kontakt med FB) få ut pengar vid skada medans andra inte kommer få ett jota.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det blir väl så att bolagen höjer sina försäkringar så mycket att folk går över till enbart trafikförsäkring. Bolagen får då inte in några pengar och höjer ännu mer.

Kan berätta att min tjej som e från usa fick betala 11.000:- om året för en halvförsäkring på sin sketna nissan altima 93, plus att utlöser du din försäkring i usa så kastar bolaget ut dig. Det är väl dit vi är på väg också...
Jag pröjsar 3000/år, halförsäkring för min bil.

Erik

Chips o BMW e livet...
Blir fan billigare att köra bilen avställd och oförsäkrad och ta böterna istället....så kan man dricka öl för pengarna istället.

//Bimmerman
Länk
Vad jag har fått höra så kan inget försäkringsbolag hindra någon från att teckna en försäkring de erbjuder!
Står inskrivet i den svenska lagen så det är bara att stämma dem!!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Visst kan du stämma dom men känner inte till nåt fall
på rak arm. Frågan är under vilka villkor du kan få eller behålla försäkringen i så fall. Det är möjligt du får teckna Ny försäkring enligt absolut högsta taxan och då är det knappt värt. Lagen är mest gjord
för att ingen helt skall kunna stå utan skydd.

------

Rätten att teckna försäkring

9 § Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna en försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten.

Första stycket gäller ej, om försäkringsbolaget med hänsyn till risken för försäkringsfall, den sannolika skadans omfattning eller annan omständighet har särskilda skäl att inte meddela försäkringen.

-----

Tvist om rätten att teckna eller behålla en försäkring

41 § Har ett försäkringsbolag i strid mot 9 § vägrat en konsument att teckna en försäkring, skall domstol på yrkande av konsumenten förklara att han har rätt att teckna försäkringen. Domstolen får förklara att försäkringstiden skall börja vid den tidpunkt som skulle ha gällt om försäkringsbolaget hade bifallit konsumentens begäran om försäkring.

Talan om förklaring enligt första stycket skall väckas inom en månad från den dag då konsumenten mottog meddelande från försäkringsbolaget om beslutet och om skälen för det med erinran om vad han skall iaktta om han vill få beslutet prövat.

Iakttas inte den tid som anges i andra stycket, är rätten att föra talan förlorad.

42 § Har ett försäkringsbolag sagt upp en försäkring i strid mot 15, 18 eller 25 §, skall domstol på yrkande av försäkringstagaren förklara uppsägningen ogiltig.

Talan om förklaring enligt första stycket skall väckas inom en månad från det att försäkringsbolaget har avsänt dels meddelandet om uppsägningen, dels ett skriftligt meddelande om skälen för uppsägningsbeslutet med erinran om vad försäkringstagaren skall iaktta om han vill få beslutet prövat. Tiden för att väcka talan går dock aldrig ut före den tidpunkt då uppsägningen skulle få verkan.

Iakttas inte den tid som anges i andra stycket, är rätten att föra talan förlorad.

43 § Domstolen kan på yrkande meddela förklaring enligt 41 eller 42 § att gälla för tiden intill dess att det föreligger ett avgörande som har vunnit laga kraft. En sådan förklaring får dock inte meddelas utan att försäkringsbolaget har beretts tillfälle att yttra sig över yrkandet.

Innan en tvist som avses i 41 eller 42 § avgörs skall domstolen inhämta yttrande från försäkringsinspektionen, om det inte är obehövligt.

Där ser man!! En kille som är påläst! Bara att buga.
Tänkte ge den långsinta pojken ett alternativ och det finns ingen som vågat anmäla något bolag ännu, du har helt rätt!

Har du paragraferna som säger att premien måste vara skälig också? dvs att bolagen inte kan ta ut hur mycket som helst!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Finns inga paragrafer som reglerar vilken premie FB
får ta ut.

Eftersom man alltid får prisuppgift senast
i samband med att man tecknar försäkringen varför man
själv har att bedöma om det är värt. Har man inte fått prisuppgift har man annars har man möjligheten att
avsluta försäkringen med omedelbar verkan.

Skäligheten av en försäkringpremie är en vansklig bedömning. Visst skulle man kunna använda allmäna
rättsregler till att kunna justera och t ex återkräva
del av betald premie men premien skulle verkligen ha fått vara extremt skyhög jämfört med den risken FB tagit i jämförelse med ett genomsnitt av andra jämförbara premier för den aktuella bilmodellen och övriga omständigheter som brukar ligga till grund för premiesättning.
okej!
Såg på Plus då de sa att försäkringsbolagen inte kan ta hur hög försäkringspremie som helst utan den måste vara skälig!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Allt man betalar för måste vara skäligt särskilt när
det gäller konsumentförhållanden. Har man inte kommit överens om ett pris så är man skyldig att betala vad som är skäligt (skäligt är dock ungefär typ det högsta
pris man kan ta ut, om det överstiger det då kan man
anse priset som oskäligt). Fast försäkringar är luriga
eftersom det är så speciella och beräknas efter många
grunder. Vidare så får man i princip alltdi veta priset
innan vilket alltid gör en skälighetsprövning mer komplicerad.

Plus är ok fast dom har inte alltid koll på det juridiska och man kan inte rycka loss enstaka lagbestämmelser och endast med det som grundval dra
för stora slutsatser av betydelsen och räckvidden.
Om målet är att få ner premierna så är fb hårdare attityd välkommen. Fb verkar inte ha koll på vad dom försäkrar och det öppnar i sin tur för bedrägerier. Ett första steg vore om dom tog reda på det. Finns säkert folk som köper en risig M3 för 75.000 och låter den försvinna. Sen ringer dom fb och säger att deras M3 som kostade 130.000 är borta. Vad gör fb? Jo dom betalar säkert snällt ut 130.000:-, och alla vi andra får en riktig smocka när premien för nya året kommer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.