AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.405

Försäkringsbolagens hårdnande attityd

Sida 1 av 3
Jag har läst en del inlägg om att teckna bilförsäkring i någon annans namn.far,mor,farmor o.d.Detta problem tar nu försäkringsbolagen itu med.De kan gräva djävligt djupt om de vill.Kolla vem som betalt skatten,bensinen,sätten är många.Utgångspunkten är att de yngre står för en stor del av bolagens skadeutbetalningar.Därför är det motiverat med en högre premie för denna grupp.Varje åldersgrupp ska bära sina kostnader är min åsikt.
Kan meddela att jag arbetar som försäkringsmäklare så denna information har jag erhållit från branchen.Ju högre klassningen är på bilen ju mer kommer man att undersöka vem som är den rätta ägaren.
Mitt råd är :var väldigt försiktiga med att låta någon annan än den rätte ägaren stå för försäkringen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och så var det bilar utan vinterdäck inom den period
som är lagstadgad .LF Bergslagen har tydligen ånammat
detta för att betala ut försäkringsskador.Sommardäck= ingen ersättning vid skada.
Bra!! att du tar upp detta från rätt håll Ferm.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja för det är så rimligt att en biltokig 18 åring ska behöva betala 10.000 om året för en e30 320 från 1988 medan hans mor betlar 2000?

Jag tror att folk som är äldre har svårt att förstå hur det är idag, antingen var den så längesen man i huvudtaget var ung och hade sin första bil eller så vill man inte förstå problematiken.

Att försäkra bilen på någon annan är en risk man tar, men i många fall gör man det inte för av dumsnålhet utan för att många helt enkelt inte skulle ha råd med bil i huvudtaget.

Visst ska varje grupp hålla sig rent ekonomiskt, men frågan är om det rimligt? Jag skulle gärna se rent statistiska siffror för hur mycket varje årskull kostat. Jag tror att dagens 18 åringar är mer välutbildade än vad dom var för 20 årsen. Men samtidigt kör dom dyrare bilar.

Något bör göras åt systemet. Kan köpa att premien måste sättas på något sätt, särskilt om man inte har någon historik (Dvs är 18 år). Men har man kört 100.000mil utan en enda skada kanske man inte kan bedömas efter andra? Det borde vara att ju längre tid man går skadefri, så bör premien sjunka (som tanken med bonussystemet) men så är ickefallet. Min premie har blivit dyrare för varje år jag haft körkort och jag har inte haft en enda skada (Varken inbrott, krock eller annat). Är det rättvist att klassa in mig med dom övriga i statistiken?

Visst bara att säga så här. Jag skiter egentligen i det jag har råd att betala, när jag passerat 40 sträcket ska jag gararva åt alla som inte råkar ha ett bra jobb när svenska premierna blir anpassade efter övriga europa.
Jag fick prisuppgifter på allt från 16' till 32', OCH JAG ÄR 30 ÅR. När fan blir man vuxen egentligen enligt försäkringsbolagen.
Sen finns det en annan aspekt i det hela, man vill kanske inte ställa bilen på sej själv pga risken att någon tar reda på adressen via bilregistret och hämtar tex dina fälgar som kostar 60'-70' en sen kväll. Men bolagen kan ju betala dom kostnaderna istället för att tjäna några lappar i årspremier.
AKTA ER FÖR SUSAB BARA.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Varning för SUSAB
Problemet är att inget försäkringsbolag gör några lysande affärer på bilförsäkringar.Visst är det ett problem med att det blir väldigt dyrt för en 18-åring.Denna grupp får leta efter bilar med låg klassning om man inte har råd med dagens premiesystem.På sikt blir det bättre för alla om ärligheten får framträda lite mer än idag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det konstiga är att jag har blivit "informerad" om att sätta bilen på någon anhörig av diverse försäkringsbolag. Försäkringsbolagen vill inte ha fram ärligheten dom vill tjäna pengar. Jag tycker så här. Att varje generation skulle få dra med sig dom skadorna den generationen har orsakat genom tiderna. Är man född 1975 och när man fyller 18 baseras premierna på 74ornas premie tills man man blir 19 och då får man betala för skadorna man orsakade ifjol. Under en livstid ska varje årskull bära sig själv.

Det vore mycket mer rättvist än dagens system. Inför också att försäkringen är individuel. För varje bil man kör måste man stå som försäkringsman. Om man orsakar en olycka utan att stå med som försäkringsman på objektet i fråga får man inga pengar.
Varför blir det då så förbannat dyrt för mej som är 30.
Enligt svenska staten är man vuxen vid 18 men försäkringsbolagen räknar inte en som vuxen förräns man blir 40.
Så hasso du har varit vuxen länge...hihi..;)

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Till Bimmerman.
Det är många faktorer som är emot dig.Bor i storstad,bil med hög klassning.Det skulle bli dyrt med försäkring även om du vore 50år.
Varför är det hög klassning??
Bilen är inte längre stöldbegärlig....fan den är ju snart 8 år gammal.
Det är inte speciellt dyrare att laga denna än en Volvo V70 vid skada.
Det är namnet BMW som försäkringsbolagen får hybris av att höra tror jag.
Jag kör ju knappast bättre i en Volvo som bolagen verkar tro enligt deras sätt att sätta premier.

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Klassningen blir hög p.g.a motorprestanda,reservdelspriser,
Kan hålla med dig Bimmerman,ibland blir klassningen helt fel och då kan den korrigeras ibland upp,ibland ned.
Min erfarenhet när det gäller BMW oavsett modell och försäkringstagarens ålder är att LF har den jämnaste premien sett över lång tid.Ett ex.Min 523I-97 kostar iår 3800kr/år helförs.Premien nästa år justeras med en 10%höjning på trafikdelen.Höjningen blir ca 250kr.Inte så blodigt.
OBS.Detta gäller LF Älvsborg.Varje län är fria att sätta sin egen premie.
Hahahaha, Volvo. De är inte så billiga att försäkra heller skall ni veta.
När jag, förra året, gick i bilköpartankar, tittade jag också på några sådana, S60 170 Hk, och försäkringen var i många fall 3 eller 4 ggr dyrare än min nuvarande bil.

/Dominik
P.S Idag betalar jag 3800/år halvförsäkring med diverse tilläggsförsäkringar.

/Dominik
Ferm

LF i Sthlm var dom dyraste på min....
31.000:- per år.....gaaahhhh
Det blev Dial orginalförsäkring...15.800:- med plusförsäkring.

Jag har inte mycket övers till försäkringsbolag, särskilt inte SUGAB (Susab)

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Vad har susab gjort?
Jag har dem så jag vill gärna veta..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
kilen

Snackar skit och håller inte vad dom säger....
När jag ställde dom mot väggen så kom dom med olika skäl till varför jag inte får försäkring hos dom. Det slöt med att min bil var FÖR fin och den var en högriskbil.
Men det värsta är att dom står inte för vad dom säger dom XXXX.

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Idag finns en artikel om att skriva på bilen på någon annan i Göteborg-posten.
Tyvärr fanns den inte på webtidningen så jag kan inte lägga ut den.
Tyvärr han jag inte läsa den..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jocke: Vissa blir ju aldrig vuxna oavsett ålder, så var glad att premierna inte sätts efter det, eller gör dom det i -08?:)))
Det har blivit hutlöst dyrt att försäkra bil.
1976 som 20 åring köpte jag en Ford Mustang V8 -67 då högsta försäkringklass,ingen bonus med tanken på att månadslönen då låg på 3600 spänn, så ändå reagerade man inte på att försäkringen var dyr,som man gör idag.
Jag betalar idag 425 månad/ 1976 var nog inte årspremien över 1000 spänn.

MVH
Hasso
Länk

hasso

Du har rätt....jag blir nog aldrig vuxen.

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Bimmerman.
Jaså premiesättningen i Stockholm var så tokig hos LF.
Tur jag tillade att varje län sätter sitt eget pris.
LF Älvsborg och Dalarna är väldigt starka ekonomiskt.I storstäderna kan jag inte premiesättningen då jag verkar på landsbygden.
Trollhättan-Vänersborg
PS kolla dig omkring när försäkringen ska förnyas.Inte alls säkert att Dial är det billigaste alternativet just då.
Bimmerman:
Än så länge måste jag säga att jag är väldigt nöjd med Susab, men jag har inte haft någon skada än..

Jag var oxå jättenöjd med Sugab från början men det raserades för någon vecka sen. Nu tycker jag bara riktigt illa om dom.

//Bimmerman
Länk
Varning för SUSAB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.