AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.902

Kallgarage bra eller dåligt?

Sida 1 av 2
zumpen
Hej jag kommer inom nån vecka att vara ägare till en BMW M3 och den ska direkt in i garage för vinter förvaring, det är ett kallgarage helt i betong, jag undrar om det finns nåt man ska tänka på när en bil står i ett kallgarage?

Mvh/Nicklas

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kallgarage är det bästa, skall bilen stå länge dvs flera månader är det väl en bra ide' att palla upp bilen så inte däcken tar stryk i onödan.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
se till att den är ordentligt tvättad och ren under till så att inte något vägsalt ligger myser i någon skarv eller liknande...

/Henke

BMW CS #5075
zumpen
Tack jag ska verkligen tvätta den =) kul att det var bra att ställa i kallgarage..=)

Det är väl när det blir varmt som rostprocessen sätter igång?
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Själv är jag inte speciellt förtjust i betonggarage, vet inte hur det ligger till med det där garaget men det har en tendens att bli ganska fuktigt i betonggarage. God ventilation är att föredra annars kan det börja rosta lätt. Man brukar dock oftast kunna känna sånt om t.ex. det är fuktigt och så, var själv nere i ett parkeringsgarage under jord och där kände jag tydligt hur fuktigt det var, nej då är det bättre att ha den utomhus.

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Aha, alltid lär man sig nått nytt!
Jag har alltid haft dåligt samvete för att bilen står i kallgarage....så bra då!
/K
rsarits
Varmgarage måste väl vara bättre om bilen skall förvaras längre tid? Över 15grader är vad man brukar rekommendera. Kallgarage är bäst om man ska använda bilen då & då.

Micke
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
"Det är väl när det blir varmt som rostprocessen sätter igång?"
Varmt = plusgrader?
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Wolv: Varmt = över 63,45*C... :)

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kall garage är bra om man nyttjar bilen, speciellt dagligen ...Om man ska långtidförvara, så är ett värme garage att föredra. Bra man har det så pass varmt så man inte har fukt problem.
Själv så brukar jag ställa bilen på pallbockar, rått gift i en cirkel runt bilen + runt pallbockarna. Så man slipper besök av gnagarna.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Råttfällor och ett par torrbollar och bilen på pallbockar så blir det nog bra. Sen en nogrann tvätt och fräscha vätskor i bilen blir det nog kannon.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Onödigt att böka med pallbockar. Tryck i ca 4 kg i däcken istället. Lite flator blir det alltid men det försvinner efter 2-3 km körning.

/// Ett halvårs abstinens...
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
4kg i däcken löser flatorna, men pallbockar skonar så pass mycket mer än bara däcken.

Ps: ha fulltank åsså...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det stämmer som Pelle Persson säger, används bilen dagligen och parkeras i garaget nersaltad är kallgarage bättre, eftersom värme+salt=rost. Skall bilen stå länge tex. ställas av för vintern är det bättre med varmgarage, se till att bilen är tvättad fri från salt bara.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
som Speddy skrev, några "torrbollar" är aldrig fel och sedan kan du lägga i en rulle toalett/hushållspapper. Skulle du få in råttor i bilen så ger de sig på pappret innan de äter upp klädseln och då ser du förhoppningsvis det när du tittar till bilen då & då...
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
alt det dere andre har sagt +

- oljeskift.

dersom bilen skal stå i lengre tid vil urenheter i oljen som metallpartikler, vann og syre kan skaper rustproblemer og DET vil vi vel ikke?
i tillegg kan en ta ut pluggene og gi hver sylinder en liten sprut med tynnflytende olje før en monterer pluggene igjen.

- koble fra batteriet.

batteriet vil fremdeles over tid tømme seg, men ikke like raskt. dere kommer likevel til å gå ut i garasjen for å hilse på bilen av og til - for å snakke med den (!) - så kan en samtidig sette på batteriladeren i noen timer!

- luft ut bagasjerommet.

pass på at det er tørt og rent. samme hva en gjør så vil det alltid finnes noe fuktighet i bagasjerommet. luft ut bagasjerommet i et døgn eller så før en lukker den for vinteren. kanskje kaste oppi et par av de små dehydrerende posene som følger med i harddisk embalasje og det meste av elektronikk nå om dagen. tror jeg har 100 av dem liggende i diverse esker her :D

som noen andre nevnte så hadde de betenkeligheter ved å plassere sin elskede i en garasje med betonggulv.
om en er av den paranoide typen og tror det kan stige opp fuktighet, så legg ut enten en presenning eller noe plast som hindrer at fuktigheten stiger opp og kondenserer i bunnen av bilen.

et "kjerringråd" er å putte en liten kopp med eddikk i kupén! eh? ja! fjerne veldig effektivt uønskede lukter som f.eks den ubehagelige mugne duften alt tøy pleier å få når det er lagret over tid.

uff... så det verste. vente til solen igjen titter frem og det blir menneskelige temperaturer! ;)

--

kjøpes: BBS RS1 16" 4/100. Komplett sett, men gjerne også enkel felger.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Jag har ett vanligt villagarage,(avskilt) kallt som fan, men eftersom jag e där inne tämligen ofta så går tempen upp o ner. Men annars så är det väl helt ok, med ett garage som ligger kring ngn plusgrad. Har funderingar på att installera någon billig värmekälla dit. Förslag?

Mvh:Friik
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Spritkök? ;)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ang värmekälla i garaget, Friik. Sätt ditt en oljefylld elradiator....men en fördel är att det är isolerat.
Fast om jag hade haft eget...så hade det nog blivit vattenburen golvärme *s*

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Golvvärme, de skulle va nåt...hmm... Vad kostar en såndär radiator. Nu pratar vi om en flyttbar sådan eller? Typ såna som finns på Ö&B ? *s*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.