|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
JohanOS |
Ehm, jag förstår inte ni som säger att en 325 med M-paket borde ha ett M-märke? Har ni ens sett -vart- M:et sitter? Jo, där bilmodellens märke sitter, dvs 318 ersätts av M.. 318 är ju bilmodellen, och är där ett M är det M som är bilmodellen. Dom enda bilar som ska ha M är således M3:orna, just för att det är den modellen.. En 325 är en 325. bilmodellen ska stå där helt enkelt. Att ha ett M-kit på och indirekt ändra sin bilmodell från 325 till "M" är enligt mig totalt meningslöst och patetiskt, du byter ju ditt bilnamn? det gör du ju fan inte för du skaffar ett extra-kit till bilen? Fotnot. Det som står i bilregistret på ditt reg-nummer är det som skall stå bak på bilen, inget annat. |
|
Haha, jag väntar på ett svar från Hasso! =)) Själv tycker jag att ett M-märke är snyggt men det bör endast sitta på en M-bil! /Manray/ (M-paket utan M-märke! ;) |
|
-BeeMWe- |
Jag har för mig att M märken ska sitta på äkta M bilar. Länk |
|
Jag sitter också här och väntar på hassos replik!! :) Själv har jag ett "vanligt" M märke där bak (men så är det en M, både motormässigt och plastmässigt). Synd att BMW inte tog fram ett Z3M emblem, precis som M5 och M3 har egna emblem. ________________________________________ Länk |
|
|
Det värsta jag har sett måste vara en 525TDS med följande utrustning. *Hemmagjord "M dieselpower" logga på bagageluckan *Lysande M5-växelspak *M5 emblem i cupèn *M5 emblem i grillen /Pastorn |
|
|
Att höra Hassos inlägg om detta kan väl var en sak, Men att få Höra Askens kommentar på detta e nog ännu kuligare. Han har ju köpt en plast bit som han ska montera bak på Krutis (Vinge) (iof bmw org men ändå), En sådan uppgradering fodrar ju definitivt ett m-emblem. :)) Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Tror att en försvarlig del av de här märkena klistrats på i efterhand. Dekaltrimmarens psykiska tillstånd är inte lätt att förstå alltid. Han (för det är alltid en han) har kanske ett stort självhävdelsebehov? Det är måhända samma typ av människa som säger sig känna David Beckham bara för att han såg honom på gatan i Manchester en gång. |
|
|
Rolig diskussion har en 523 med M-sportpaket jag räknar M-symbolerna på den. Ett på varje fälg = 4st, Ett på varje instegslist = 4st, ett på ratten, ett på bagageluckan, ett på växelspaken och slutligen ett på fotstödet. Detta blir totalt 12st M///. Jag har ju betalt extra för detta och tycker bilen är snyggare med styling från M, märkena må så vara men det är väl ändå de som har designat. |
|
|
Ooops glömde ett på sidolisten på varje sida =2 st det blir 14st. Thepe |
|
|
Håller med thepe. Det är ju M som stylat bilen och då sätter de sitt varumärke på bilen, det är väl inte så konstigt? Har man Schnitzer-speglar så sitter där ett emblem och det är ingen skillnad. Sen tycker jag inte man ska bry sig så mycket om andras tycke och smak, för det har väl vi alla lärt oss att i de diskussionerna kommer man ingenstans. Viktigast är ju att man själv lever upp till sina egna värderingar och åsikter och mår bra av det. ________________________________________ Länk |
|
|
Är bilen M-utrustad med t ex M-inredning och/eller M-paket kan det väl vara ok. Sätter man däremot dit ett M3 eller M5-emblem på en bil som är något annat egentligen, så är man väl kanske ute och cyklar... Likaså om man t ex trycker dit ett M-märke på sin standard 316 eller 318... Sen vad som är snyggt är väl upp till var och en att avgöra...! |
|
|
Har inga märken på bilen förutom det "fina" emblemet på motorhuven =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
| En BMW behöver bara två emblem: ett BMW fram på huven samt ett ba på luckan allt annat är för mycket... | |
Paap Reeder |
Hej Bimmers! På den tiden då min M535 / E 28 lämnade bandet var det så här: BMW Motortechnik var en särskild BMW avdelning firma /fabrik som lyfte av vissa E 28 från det ordinarie bandet och gjorde om dem efter följande principer: Vissa satte man M- chassie på med stötdämpare, sänkning m m. OBS att det finns 518 med M- chassie. OBS att det aldrig importerats ngn E 28 med M- chassie till sverige av dåtidens Förenade bil. På 535:orna fanns således både de med M- chassie samt de som min utrustades med: dvs inredning, plastkit, stötdämpare men med ett vanligt E 28 chassie fast med modifierade bakre länkarmar (med en annan vinkel) samt med en extra länk som också kom på 528 efter -85. Sedan byggde den BMW- fabriken även bilar typ M5 -varav E 28 enbart togs in i ett ex pga avgaskraven och som HMK fick köpa. Dock ville Silvia inte ha taklucka vilket gjorde att när den bilen var till salu för ca 2-3 år sedan så var det inget för mig. M5 innehåller annan motor, annat chassie, andra bromsar m m . Är osäker på en 518 med M-chassie hade ett M- märke "från fabrik". |
Paap Reeder |
....klickade på fel ruta. Forts... Utan att vara expert tror jag det är likadant idag med de "s k M- bilarna" och deras tillverkning. Många tror att bara för att det sitter ett M-märke original på min 535:a så är den en M5:a vilket är helt fel. Få kan eg skilja på allt detta. MVH /// Paap Reeder |
| Paap: 518iS:en är Svensksåld, och kan om jag förstår dig rätt således inte ha M-chassie...? | |
|
Paap....En liten jämförelse mellan 528i E28 och M535i E28. M535 är enligt vad jag lyckats hitta i div skrifter 18mm lägre än 528i+ oxå innehav av Bilsteindämpare. Så m.a.o är även fjädringen något sänkt på M535i jmf med 528i oxå i svensksålda versioner..Dock är det ingen annan speciell skillnad på chassiet(annat än bärarmsvinklar vissa årtal som du oxå skriver) än denna lägre fjädring(och hårdare).. Mvh Janne. |
|
Nadja |
tycker det känns lite "240 raggar" aktigt att att ett M märke om man inte har en M3 M5 det fyller ju inte så stor funktion igentligen annat än att det ser töntigt ut...jag menar....dom som inte vet va M märket står för bryr ju sig inte...och dom som vet vad det står för tycker nog bara det e töntigt...man hör ju en viss skillnad mellan en 316 och en M3 : ) |
Paap Reeder |
Hej "Janne T"! Enligt vad Förenade bil presenterade för mig i början av 90-talet så är det inte så som Du säger. Att jag lade ner ett jäkla jobb på detta då beror av att jag då bestyckade om min med nya Bilstein. Enligt FBil så har alla sv sålda 528 samt 535 exakt samma chassie och är inte sänkta. De påstod att 528 har 200x65x 390 och M535 220x55x390 därav skillnaden i höjd. Köper man Bilstein till M-chassie kommer det inte att stämma med fjäderlängderna enligt både BMW och Bilstein. Samma utredning genomförde jag sedan med Fjäderfabriken utanför Strängnäs med vilka fjädrar jag eg skall ha på min bil. Det är samma på min 535:a och 528. Jag är kvar i den tron tills ngn annan bevisar annat. "Nadja" - M är en sak och M3, M 5 osv en annan sak men det är likväl wkisky från en speciell fabrik och inget "hemkört" från BMW AG huvudfabrik. Om Du har en M-bil från fabrik eller ej framgår dessutom av den s k "chassieskylten". Smäller man i efterhand på hela kitet på en 528/E 28 så är det ändå formellt ingen M-bil. MVH /// Paap Reeder |
|
Hmmm Paap...Det stämmer inte det du säger om däcken dvs 200/65-390 däcken fanns INTE som originalalternativ till 528.an,skall vara 200/60-390. Då blir ändå den bestyckningen lägre faktiskt än M535:ans däcksuppsättning 220/55-390 som fanns på 1985 års modell. Angående mina uppgifter om sänkt fjädring(18mm) har jag hittat iaf ett skriftligt "bevis" i Automobil nr9 från oktober år-86 där dem gjorde en liten jämförelse mellan 528.an o M535.an.. Sedan köpte jag fjädrar bak till min M535.a(original) och dem påstod oxå att dem fjädrarna var lite "annorlunda" än 528.ans(dessutom var fjädrarna röda på M535:an). Dem var svarta på 528:an(kanske ingen betydelse?!)...+ att Bilstein dämpare sitter på M535:an i nuläget(jag har inte bytt dessa iaf),ganska säker på att det satt som originaldämp på M535:an. Nåväl,du verkar ha gjort en grundlig koll av detta så vem som sedan har "rätt" får kanske någon annan som gjort någon "privat" koll på dessa grejor skriva ned något om oxå.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.