AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.543

Varför alla dessa M emblem ? !

Sida 1 av 4
sh
820
shu!
525i -91
Hej, precis som rubriken säger så undrar jag varför man stoppar ett M emblem då man har tex en 318,320,518 osv (syftar inte enbart på dom motorsvagare modellerna).

Ser många bilar runtikring där ja bor som kör omkring med M emblem på sina bilar som inte ens har m-optik.
Jag kan förstå att folk "m-stylar" sina bilar med kjolar och dyl. Men nånting jag inte fattar är hur man kan stoppa M emblem på bilarna (? !). Tycker det ger ett lite volvo ragg intryck. Det är som att ha en 740 GLT och stoppa på ett TIC märke.

Är det för att försöka lura andra att man har en M bil ? För ja tror dom flesta som vet vad en M bil är, ser och oftast hör skillnaden mellan en 316 och en M3:a
Är det för att det är snyggt ? Fattar bara inte. Antar att det finns flera här inne som kör med M emblem, så jag skulle gärna höra eran motivering till denna enligt mej smaklösa styling.

Vet samtidigt att smaken är som baken, men ja måste bara få veta.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det sitter av någon anledning ett M-märke på min temporära 518iS. Fråga mig inte vem som satt dit det, för bilen har varit ägd av ett medelålders par (50+) sedan 1989. Märket har nog suttit där några år minst, för det är rejält blekt...

Ett stort mysterium, altså!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har för mig att det satt på rätt många gamla 518. Kan det inte ha varit ett väldigt litet "M-paket" så att även 518-köparna kände sig lite sportiga...;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man har väl ett M märke för att man har ett M paketet? Har man M paketet, M chassie så kanske man vill visa det med ett M märke? Vissa bilar har CD paket BMW säljer ju M paket så då ska man väl ha ett märke för det också.

Sen att det finns folk som sätter neonrör under bilen, m och även m3/m5 märken på 518/318 är inget att göra åt. Smaklös styling helt enkelt.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Programmer:
Jag stör mig snart så mycket på det så att jag får beställa ett utrustnings-urdrag från BMW!
Det ENDA som kan vara M på den bilen är chassiet. Men det verkar mycket märkligt...en 518iS med enda extrautrustning(förutom S-paketet såklart) M-chassie!??

Nej det kan inte stämma....mysteriet fortsätter!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kalle: Dom tog väl till alla medel för att sälja de sista E28:orna innan modellbytet. Volvo brukar ju också klistra på allt möjligt för att locka till köp.

Nu får man väl på huvudet för att man ens vågar jämföra BMW med V....

Varför kallades dom 518iS? Den hade väl inte samma motor som 318iS.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag är inte särskild brydd i det mesta som heter styling, mer ute efter funktionalitet och fräschet. Extramonteras något är det för funktionen och inget annat, men visst kan det väl vara snyggt. Deta innebär att jag exempelvis inte kan tänka mig en sänkt bil för det minskar möjligheterna att köra på vissa ställen, för mycket spoilers och vingar krånglar till tvättning et.c. et.c.

Nåja, det var inte det som jag ville koma till, utan snarare att på bägge mina bilar (ni ser i min profil) sitter det M-märken. På TDS:en tror jag det är något o-original eller vad man skall kalla det, det står deadlow under M-märket (vad nu det betyder). Jag har dock inte själv satt dit dem, men å andra sidan ser jag ingen vits med att ta bort dem. Dels en del extra arbete och dels kan man inte vara helt säker att resultatet blir bra. Och eftersom jag inte bryr mig så mycket om styling generellt, så får det sitta om ni förstår vad jag menar.

En lång förklaring på en enkel fråga....

------------------
Always Diesel
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Skulle tro att minst 90% av alla M man ser är dittryckta i efterhand av olika konstiga anledningar, säkerligen i 99% av de 90% bara för att det är "fräckt". Hade man en riktig M bil skulle märket av illa kvickt, nu för tiden känns det nästan som om gemene man ser ner på M-et. "raggarstämpel" om ni förstår vad man menar..

mvh Johan
Agge
Håller helt med shu!
Jag tycker det är snyggt att m-styla bilen. Men så fort man sätter ett M emblem på tex en 318 ser det väldigt löjligt ut enligt mig. Det som är det komiska är att man oftast ser det på bilar utan m-paket.

MVH
//Agge
Programmer:

518is E28 87 s = shadowline, M10(105hk) + lite extra utrustning
318is E30 88 s = ingenting, vanlig M40 motor(113hk)
318is E30 89-s = M42(136 hk), shadowline,
M-Tech dämpare och fjädror + 325'ans bromsar osv...

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det här ämnet gillar jag!
Jag tycker också att det är kul när man springer på annonser på t.ex en 320 med "fullständigt M optik paket" vid närmare titt så består detta "kitt" av ett par kjolar....

Sen är det också skoj att hamna bredvid en kille vid rödljus, som har klistrat på ett //M eller ännu värre ///M3 märke på bakluckan på sin 318 coupé...

Dom ser lite vilsna ut när man söker ögonkontakt...hehe.

Nåja...det snyggaste är nog ändå ett M3 märke i grillen...DET är stil! ;)
/K
Apo
mjo det är sunkigt och ha m-märke... tyvärr så är jag en av bilägare (325a) som har en m-märke i arslet som nångon av förra ägarna har satt dit. iofs så har bilen full m-optik osv men känns inte roligt. vågar iofs vågat ta bort den heller för att jag är skraj att det ska lämmna märken efter sig.. :(
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Apo
Men en bil med fullständig M optik (som din) tycker jag kan ha ett ///M emblem (men inte ett M3 emblem), den har ju trots allt M utrustning!
Det jag menar är folk som sätter på det för att det ser "ball" ut på en bil som inte har en enda M del...
Apo: de är väldigt liten risk att de skulle lämna märke om du gör på följande sätt:
Värm med Flickvännens argaste hårtork, sådär lagom ca 60 sek ungefär, beroende på ytter temp, ta sedan en bit tand tråd och försiktigt dra upp och ner så du "sågar" av klistret. Ta sedan lacknafta eller t-röd och rengör. Vips så är de borta och du ser inte de minsta spår efter det. vaxa sedan området och ja lovar de finns ingen i världen som kan se att de suttit något där.
De är ett ganska snällt klister dom använder.
Min bil blev såhär:
Länk

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Hejsan!

M-emblemet som sitter på många BMW har inget med M-motor eller M-styling att göra.
Det M-et som sitter på en del BMW oavsett motorstyrka innebär
bara att det i Tyskland finns en firma som extrautrustar en del BMW med bland annat målade stötfångare, målade backspeglar och kanske lite extra utrustning inne i bilen. Denna firma sätter på ett
M-emblem på bilen som reklam för sitt firmamärke.
Detta förklarade en BMW-försäljare för mig en gång eftersom jag
också undrade vad som menades med det märket.
Den stora skillnaden blir när M-et åtföljs av en 3:a eller 5:a.
Men det är ju klart att alla människor vet inte skillnaden på om det står bara M eller M5.
Hade själv en 518i 90:a med ett M där bak. Väldigt många trodde att det var en m5:a.
Rätt kul faktiskt.

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Apo
wendtan: tack för tipset... skall prova det...

humm.. sedan är det en grej till med m-märket.. jag tycker att den är ruskigt ful..är det bara som tycker så? även om jag skulle ha en riktigt m3'a så skulle jag vilja få bort märket..
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag tycker M3 märket är skitsnyggt!
Speciellt det lilla på sidolisterna...och på trösklarna! :-)
nofx16: Svaret på gåtan finns att finna hos medelåldersparets son...
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Im min lilla stad så är det en ful V*l*o som hat satt på ett m5 märke där bak... Lite komiskt faktiskt.

Dessutom hörde jag hur 2 små (6-8 år) grabbar pratade häomdagen. Det ko åkande en rostig 518 (e-28) med ett m märke där bak. Då sa den ena killen Kolla det där är ju en så där m5:a som är din drömbil. Den andra killen blev nästan lite tårögd och sa att så minns han iallafall inte sin drömbil. Med slokande huvuden gick dom sin väg. Det var otroligt kul att se denna diskution och inte minst ansiktsuttrycket på killen vars drömbil blev en rostig 518!

// Köp inte grisen i säcken...

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
JPM
Sätter man ett M5 eller M3 märke på en bil som ej är det så är man en looser.
Däremot var det interessant att det var en firma i Tyskland som satt dit M emblemen. Alltid trevligt att lära sig nått nytt.

Juan Pablo Montoya For President
Coolbuttboy
Jag förtår dom som kör med M3 märken på sina 316 osv.. brudarna ser ju inte skillnad på om det är en äkta M3 eller inte så det är bara att dra in dom i bilen och släta av dom ;)

Jag kör ifrån det mesta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.