|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tjena, jag ska importera en 328iA får den till slutet av veckan, ska ju försäkra den så småning om är det väll tänkt, Vad betalar ni för er försäkring och vars bor ni?! jag har fått prisuppgifter på mellan 14000 och 21000 kr / år i helförsäkring. Jag är 24 år och fyller 25 i vår, frågan är om det är "mammas" bil i 1½ år innan man fyller 26 vad säger ni ?! | |
|
Ang. "Mammas bil" etc så borde du läsa (söka) på tidigare trådar i ämnet. Kan vara riskfyllt att försäkra på någon annan. Min försäkring går på 8404:- helår/helförsäkring. Är 27, bor i villa i sthlms-förort, 1500 mil/år, x-tra hyrbilsförsäkring. Har i OK-Folksam, men det funkar tyvärr inte för dig då dom inte tar import. Folksam gör det dock. Bara att ringa runt till alla och kolla. Det är ju iof inte bara premien som räknas i vilken man bör välja, man måste ju räkna med att det kan hända olyckor också. Många har dåliga erfarenheter av IF, SUSAB är inte heller så omtyckt av vissa på forumet heller :) **************************************** Länk **************************************** |
|
| Jo jag läste den tråden och det är ju bara att försöka att inte göra deras misstag. Problemet är att jag tycker inte 21 papp om året är en rimlig försäkring på en Gubbbil som 328iA Touring | |
|
Gubb-bil??? :)) 21' låter mycket, har du kollat upp alla bolag då? **************************************** Länk **************************************** |
|
|
När jag körde 328 så var 14' det minsta jag kunde komma ner i, fick det hos både Trygg Hansa och OK-Folksam, If skulle ha 22'. Är 27 och bor i Sthlm innerstad. Så det hjälpte inte mycket att vara över 26.... Jens |
|
| Jag bor juh på landet (10 minuter på cykel från uppsala central) | |
|
Då borde det vara billigare tycker jag... har du kollat med Länsförsäkringar? De kan vara lite tjuriga med importbilar men annars brukar de vara billiga. Jens |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Länsförsäkringar kräver att man visar upp bilen, att nyklar är kodade, bilrutor märkta, Service bok finns etc. |
|
För mig krävde de även att jag varit kund sedan tidigare (minst 3 år). Synd eftersom de var billigast annars. Jens |
|
|
Angående LF så ställer de olika krav beroende på vilket län man bor i. Här t.ex. så behöver man varken visa upp bilen eller bevisa att servicebok finns. ________________________________________ Länk |
|
|
wolv, det förklarar en del! Har alltid hört olika krav från olika personer nämligen... Kanske dags att flytta =) Jens |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
MrMarsupilami, det är LF sthlm och Uppsala som har högra krav. |
|
Då får man väl leta sig förbi den Sörmländska gränsen då... Mariefred nästa! =) Jens |
|
|
Jag har min 325 -93 import hos LF i Uppsala o det var inga problem. Då var den iof intagen redan -96, det kanske gjorde det lättare... |
|
![]() 2.226 530d G31
simon.wennberg, stämmer, har den varit i Swe 3 år så räknas den som en svensk. LF Uppland började 1/11 med detta. |
sacke |
38år 08 förort 2000mil/år Helförs-Helår Trygg-Hansa Pris 5900:- .....T.H var klart billigast! |
sacke |
Du lär få koda om nycklarna (ca600:-) och ev. märka rutorna(ej hos T.H) samt åka till bolaget och visa upp bilen om den är nyimporterad (1 år)....Men ring runt å kolla.....svårare än så är det inte.... |
|
Jörgen, det var goda nyheter! Borde ju gälla även i Sthlm då eller? Bor ju på Kungsholmen och det tillhör i a f Uppland... Jens |
|
| Jag säger bara GLÖM IF och DIAL (samma bolag) om en olycka olyckligt vis skulle inträffa så kommer IF försöka sätta dit dig. De kommer göra allt för att slippa betala. Vart påkörd bakifrån, det var motpartens fel och Dial var inte alls hjälpsamma. Fick ringa och fråga allt. Hade rätt till lånebil men det fick jag höra av en bekant en vecka efter olyckan. Jag tycker salusansvar är väldigt billiga och de vänder sig främst till unga personer. Besök deras hemsida: www.salusansvar.se | |
|
Jag gjorde prisförfrågan på en importerad 328IA-98(E46) i somras hos LF och fick ett pris på 5800 kr för en helförsäkring. Krav: kodade nycklar och märkta rutor. Mvh DK |
|
|
DeKå, du bor antingen inte i en storstad eller så är du 40+? Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.