AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.772

Har kraschat bilen idag!

Sida 1 av 2
bulldog11
Hej,
Jag har kvaddat min pärla idag! Försökte undvika att köra på en springande hund och fick sladd. Bilen är bärgat till BMW Sätra.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Beklagar :(
Hur gick det med dig själv och hunden?

Det gick betydlig värre för bilen, jag hoppas verkligen att den går att reparera.
Tack för allt stöd!
sh
820
shu!
525i -91
Tur att det gick bra iaf, men hur blir det med försäkringen ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Fan vad tråkigt hörrudu... Hoppas allt med försäkring o dyl. ordnar sig.

*badass toys for badass boys*
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Gratulerar!
Då menar jag till att du och barnen klarade er oskadda.
En bil är en bil, även bmw. Det finns flera!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Körde du i HUNDra eller:-).... Du får ta TAXi ett tag framöver då...

Hoppas att det årdnar sig.

Hubbe har helt rätt: "En bil är en bil"

Min skrothög: Länk
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
hur kvadad blev den med lite tur så får du ut pengar för om den har blivit sne och dom försöker att fixa den så har du inte en säker bil igen (jag hoppas att du är stenhård med bilbälte till små barnen)
Visa användare
36
BMW_racer
BMW 318iA -92
Usch!! Ruskigt tråkigt att höra. Lider verkligen med dig. Tur att alla klarade sig oskadda.
Lycka till med bilen.

//MVH. Christoffer

"Fullt ös medvetslös"
bulldog11
Hej alla,
Först och främst vill tacka ännu en gång för allt stöd.
Om det gäller bilen så den står på verkstad men dom har jätte långa väntetider och hinner inte ens bedöma skador förrän nästa vecka. Jag får preliminärt räkna med ca 2 månader utan bil.
För det mesta fick jag plåtskador runtom bilen, jag vet inte hur det ser ut underifrån men hoppas att det ordnar sig till slut.
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Tråkig bulldog11. Lider verkligen med dig. Skönt att ni alla klarade er.

Joachim
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
känner verkligen med dig, inte kul att vara utan bil i två månader. är själv utan sen ett par veckor för nån som inte kunde skilja mitt och hans, snodde min huv, grill, speglar mm. men en annan sak, hur ställer sig försäkringsbolaget till självrisken? om du väjer för en hund, ska hundägaren stå för den? eller kan det jämföras med viltskada? eller är det så illa att du själv får ta den kostnaden?

Hunden sprang ju iväg.
-BeeMWe-
Hunden ska vara kopplad, stäm ägaren :)

Länk
mackan325
Kolla upp det där med en jurist om du vet vems hunden är, enligt 'lagen om tillsyn av katter och hundar' har ägaren strikt ansvar för sitt djur även om han inte är närvarande. Som ett exempel på strikt ansvar är du som ägare till en hund ansvarig för var din hund kan ställa till med om någon annan har tagit den på en promenad och den personen orsakar det hela genom t.ex dåligt omdöme.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En kompis till mig körde på en hund för några år sedan. Den kom utspringandes rätt ut i vägen. Ägaren till hunden fick en chock och sprang hem. Tyvärr så dog hunden och bilen fick rejäla frontskador. Min kompis fick stå för hela kalaset (halvförsäkring) då han fick skulden med motiveringen: Man skall aldrig köra snabbare än att man hinner stanna...osv...

Rätt eller fel? Svårt att säga. Om en hund kommer utspringandes från t.ex skogen mitt ut på en 70-väg (så gick det till i detta fall) så är det inte så lätt att hinna stanna. Att anpassa farten till sådanna förhållanden skulle inebära att jag tog cykeln istället...

Lycka till med bilen!

Och sist vill jag uppmana alla att använda bältet! Inget bälte = ingen hjärna!

W
187
W
BMW 316 -89
Måste tyvärr säga att han blev blåst då säker på grund av att domen var "färgad" av medlidande. Det är typiskt att alla skyller på oss bilister...
Med tanke på att endast 50km/h är 15 per sekund så kan det vara svårt att stanna då någon/något bara springer ut framför en.

Ett exempel är när jag körde hem från Borgholm till Kalmar för 2 år sen. Jag ligger 70 km/h på en 90 väg då på grund av mökret samt att det regnade ganska kraftigt. Plötsligt kliver en man ut i gatan (han gick på högersidan dvs. fel sida av vägen). Jag väjer krafigt in på den motsatta körbanan med en hemsk vattenplaning samt retursladdar på köpet. Min högra backspegel slogs av mot hans vänsta armbåge som tyvärr också gick av :( Efter jag hade får bilen på rätt köl och stannat vid kanten sprang jag för att kolla hur det gick med honom. Pesonen som jag hade kör på var rejält packad och armen hängde och dinglade men han kände ingenting. Han bara stod och skrek samt var våldsam så jag fick hålla i honom tills polisen samt ambulansen kom till platsen. Vad jag vill komma med denna historien är att här försökte polisen sätta dit mig för vårdslös körning och med dett orsakat personskada. Jag vägrade gå med på detta då han gick på fel sida av vägen, hade inga reflexer, var svartklädd, samt att han gick ut mitt i vägen framför mig. Jag påpekade också att jag låg under hastighetsbegränsningen. Åtalet lades ner då jag var väldigt envis samt att domaren höll med mig att bilisten inte alltid kan hållas ansvarig. "En bil tar tid på sig att stanna men en gångare kan stanna på en 5 öring" avslutade han rättegången med.

Ger gärna årsikter om vad ni tycker om domen...

Mvh Martin
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
W: tur att det finns visst förnuft ibland!
men visst kan man känna sig rättslös som bilist. tex att man är skyldig att stanna vid övergånggställe. visst är det bra, men tex på Valhallavägen i Sth är det tre filer och träd växer på vänstersidan. om det då är mörkt och regnar och nån kommer ut bland träden för att gå över, det ser man bara inte! så självbevarelsedriften borde ju få folk att se sig för, ha reflex etc. men din gubbe hade ju druckit bort kontrollen....

Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle bli vansinnig om jag åkte dit för att ha kört på en vinglande fullgubbe på det viset som W beskrev. Tur att du inte åkte dit. Om man är så pass onykter att man inte kan gå riktigt och se sig för så skall man hålla sig borta från gatorna. Men det kanske man inte tänker på då...

Att en vanlig hederlig människa ska få straff för att en annan människa är ute och super sig full och beter sig som en idion är helt oacceptabelt. Snart så blir man väl åtalad om någon jöns begår självmord genom att klättra upp på mitt tak och hoppar från det! (kanske man redan blir)

Alla som framför ett fordon har skyldighet att framföra det på ett säkert sett. Borde inte det gälla när man framför sin egen kropp det med?

Det finns faktiskt något som heter personligt ansvar! Men det verkar inte många männsikor förstå nu för tiden. Ett exempel är hur vissa som har rökt hela livet klagar på att sjukvården är så dålig som inte kan bota deras cancer... (nu får man väll alla rökare på sig)

Ta hant om er allihopa så kommer nog dom flesta av oss att leva ett långt och lyckligt liv med många timmar på BMWPOWER!

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
vi har tagit bort personligt ansvar i vårt samhälle. det kallas infantilism och tar sig uttryck i att man skyller på något annat, som ett barn. och det lär vi tom våra ungar redan när dom är riktigt små. tex om dom snubblar på en tröskel och slår sig, så säger vi: "Dumma tröskel". eller som jag läste i tidningen att några stämt McDonald för att dom blivit feta av att äta deras burgare... Va, vart är vi på väg?? och jag som blivit beroende av BMW, kanske man skulle prova att stämma dom ;-)
(litet off topic - men kunde inte låta bli)

Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Alla som kör m3, m5 osv och kör åt helvete kan stämma bmw för att ha tillverkat en alldeles för motorstark och rolig bil...

Så är det inte än, men det dröjer nog inte länge...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.