AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.392

byta bromsvätska

Sida 1 av 2
Er
155
Erkan
318is 94
Är det viktigt att byta bromsvätska på bilen hur mycket går det på ungifär
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag bytte bromsvätska i min bil i helgen för första gången i mina ägor...(har kört 5000 mil).

Jag kan bara säga att det såg ut som skummad mjölk i frambromsarna så efteråt kommer jag att byta varje eller varannat år.

Kostade 300kr.ungefär plus lite fritid, ca en timme...

Diesel-räsern
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Att byta bromsolja är viktigt, så pass viktigt att det i vissa länder är lag på det (dock ej i Sverige)!
Lämnar du in bilen går bytet säkert på uppåt 1000 kronor. Gör du det själv kommer du undan med nå´n hundring för oljan. Då vet du dessutom att det blir ordentligt gjort...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Hur pass lätt är det att byta bromsolja själv då? Jag vet var påfyllningsbehållaren till bromsoljan sitter (i motorrumet) men det är väl inte bara att tappa ut oljan nånstans (vart man nu gör det?) och sen hälla i ny? Måste inte de luftas med eller nåt sånt?

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
ant
det är väl bara att lossa slangen och pumpa ur oljan?
sen fyller du ny olja och luftar systemet med slangarna monterade men med luftnipplarna på oken öppna. pumpa ur olja tills den är fri från luftbubblor, dra åt luftnipplarna, sen är det klart?
kanske inte fick detta rätt men jag tror det.

=============================
Länk
ant
slangarna vid bromsarna. inte rören vid huvudcylindern. men det kanske du förstod.

Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Finns ett ganska bra verktyg/tillbehör för detta, hos mekonomen tex. Det är en behållare med en slang och en spärrventil. Du trycker fast slangen på luftnippeln, lossar nippeln, hoppar in i bilen och trycker på bromsen en 4-5 gånger. Kolla sen i behållaren, den gamla bromsvätskan brukar vara grumlig och mörk brun-gulaktig. När vätskan som kommer ut är klar-, ljusgul är det fräsch vätska. Då spänner du till nippeln och fortsätter med nästa hjul. Obs! Glöm inte att fylla på ny bromsvätska i behållaren...

Hela bromssystemet rymmer ca 1- 1,2 liter. Den där behållaren (flaskan) rymmer ca 2-3 dl. Jag brukar "göra av med" 1,5 liter br.vätska när jag byter.

Sen är det viktigt att börja med det hjul som är längst ifrån huvudbromscylindern, alltså högerbak, sen vä bak, hö fram, vä fram. OCH glöm INTE att lufta kopplingen på samma sätt.

/// Ett halvårs abstinens...
ant
den beskrivningen var bättre än min. helt klart.
följ den istället =)

Länk
bmweee
man ska byta Bromsvätska en gång om året.!!!

Länk
Alpina spoiler sökes!!!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Glöm inte heller att pressa in kolvarna så att även den oljan byts ut...

Diesel-räsern
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
/// M3 Frazze: jag tror jag fattade din beskrivning.

tarzan325: Men vad menar du med "pressa in kolvarna" vilka kolvar?

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Om byte av bromsolja sker som det ska alltså en gång om året. Räcker det att suga ur oljan i behållaren och häva i ny så slipper man lufta.
ant
XiOUS: kolvarna i bromsoken.

Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Lunken...
Det är inte oljan i behållaren man vill byta utan den som finns i oken pga att vid höga temperaturer så börjar vätskan koka vilket får till följd att kondens bildas i oken.

Så egentligen räcker det att bara öppna nipplarna på oken, pressa in kolvarna med en skruvtving och låt den sitta medans man pumpar 3-4 gånger och bara fyller på ny olja efter hand.

Diesel-räsern
Er
155
Erkan
318is 94
jag bor i Huddinge känner ni nån ställe där man kan byta billigt
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
frazze: rymmer en M3as bromssytem verkligen 1,2 liter?
har för mej att ja bara fick i en halv liter när ja bytte på min gammla M3a...

/Jonas
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Vet inte exakt men minst en liter. Det gick åt nästan 1,5 lit sist jag bytte, då luftar jag kopplingen också, den går ju från samma. Bromsvätskebehållaren rymmer väl en halv liter tror jag men sen allt det som ligger i rören också.

/// Ett halvårs abstinens...
Enklast e att skaffa en grej som nog finns hos Mekonomen, det e en slang med ett lock.
Slangen kopplas till ventilen pa ett hjul och locket skruvas pa bromsbehallaren.
Med tryck pa systemet oppnas en luftningsnippel at gangen ( borja med den langst bort ).
Nar alla ar tomda inkl behallaren fyller du pa ny vatska och luftar tills det inte kommer fler bubblor, lufta en at gangen och borja langst bort, glom inte att fylla behallaren mellan varje luftning.

PS: Hata Tjeckiska tangentbord !

Nisse
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Blir det inte lite fel då..?
Då kommer ju den "dåliga" oljan tillbaka i behållaren.. man vill ju helst byta ut allt mot ny, fräsh olja..?

räcker det inte att bara låta luftningsslangen, som skulle sitta på behållaren, bara ligga ner i nån dunk, där det kan rinna ut? så fyller man på efter hand uppe i motorrummet..

Eller har jag missuppfattat hela grejen?

---------------------
.. vassast på ön.. ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det första som man ska göra är att suga ur den gamla oljan ur bromsvätskebehållaren och fylla den med ny fräsch olja.
Sedan kan man trycksätta behålleren med det ovannämda luftaren, men ha inte mer äm max nått kilo tryck risken att bromsvätske burken går sönder eller att locket lossnar och du får bromsvätska på lacken. BMW använder själva den metoden men med ett något mera avancerat trycksättningsverktyg. Annars går det utmärkt med en gamla hederliga metoden om man har en kompis till hjälp som trampar på pedalen.Bara att vänta på nu frisk bromsvätska i luftningsnippeln.(minst 12ggr per hjul rekomenderas enligt handboken:)
Metoden att bara byta vätska i burken, används av många verkstäder när dom vill fuska.Väldigt vanligt.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Erkan:

Vad har du gjort med din 318is för att den ska få 180 hästar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.