|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Varför ska man ens kolla om bilen är skruvad eller inte.. Jag håller med en talare ovan som sa att om bilen känns rätt så varför inte köpa ? Faktiskt så är det ju BARA en bil ändå.. Man kanske förlorar en del pengar, men vill man inte det så ska man inte köpa bil överhuvudtaget. Bilar är som ett svart hål man kastar pengar i. |
|
|
Gudis: Fast gör man sin livs sämsta affär kan man ju åtminstånde försöka göra en bra sådan? Skulle jag någonsin skita i bilens ursprung skulle det vara en bil jag köper för att köra rally med eller köra skiten ur helgen efter. Dessutom behöver det inte skilja mycket i pris för en bil i superskick mot en bil som är i bra skick men saknas dokumentation. Man får försöka blunda lite för inköpspriser. Köper du en kanonbil så kanske du tjänar du på det i längden. Istället för en bil som skruvats tillbaka och "nollats" varje gång inspec 2 lampan börjar lysa. Sådana bilar kan SE och kännas hur bra som helst. |
|
|
acey: självklart, men man ska ju inte stirra sig blind på serviceboken.. Den kan ljuga precis lika mycket som utseendet på bilen.. Även då mätarställningen.. Man kan ju få precis en lika bra bil bara att känna sig för.. Det är väl enklast om man är lite osäker att man åker in till en BMW verkstad och ber de kolla bilen åt en.. Då kan man ju få ett utlåtande av 3:e part, det kan vara nyttigt. |
|
|
Gudis: Jo men även om bilen "känns rätt" så kan den vara helt fel. Därför tycker jag inte man kan ha överseende med att "polare han serviceboken" eller "den blev stulen". Sen kan servicebok vara = alla original kvitton sedan ny från allt som är gjort på bilen eller något annat. Givetvis ska allt verifieras jag menar inte att bara för bilen har 5000mil och servicebok så är det ett kanonköp. Men lägger man ner tid på att hitta den bästa bilen man kan hitta så tjänar man på det i längden. Det är väldigt lätt att bli "förälskad" i en bil första gången man ser den. Då missar man ofta många varningssignaler! |
|
|
plåtis! åk till BMW, de kollar mätarställningen för ett par hundringar... Oskar |
|
|
acey: Så kan det vara.. Klart man kan gå på nitar som svider. Jag tycker inte heller att man ska lite på sådana som försöker lura personer eller liknande. Men det händer varje dag, och det kan vi inte göra något åt. Man får hoppas att köpare läser sådana här forum för att inte förlora pengar. Förhoppningsvis så gillar köparen bilen som han köper. Jag håller med att man kan bli förälskad i en bil som man ser, men om man inte vill gå på en mina så får man ju hålla huvudet kallt, jag vet att det är svårt men det kan man klara. |
|
Kristo |
Tjena alla... Ja vet en firma i sthlm som sålde en bmw 728ia -98... på mätarn stod det ca 12.000mil. bilen startade konstigt tyckte köparn men köpte bilen och efter ett tag så la bilen bara av och dem tog in den på service och det visade sig att den gått lite över 55.000mil när de kollade det dolda minnet. Hårt... |
|
Jag har en dum fråga nu.. FINNS DET VERKLIGEN ETT DOLDT MINNE SOM HÅLLER KOLL PÅ MÄTARSTÄLLNINGNEN ?????? När man såg på trafikmagasinet för ett par år sedan hur enkelt han mixtrade med mätarsrällningen, han sa väl även att det inte gick att se om man har ändrat eller inte. |
|
| Hur är det i Svergie, kollar man inte på mätarställningen vid besiktining, det gör man åtminstone här i Finalnd som sedan dokumenteras för att hindra skruvning av mätare. | |
|
Kristo: Inte lite fiffel där inte! Sjukt att det är så hära! Man kan ju bara hoppas att min bil nu inte är fifflad och till nästa gång jag köper min BMW så kommer jag garanterat att kontrolera den med alla medel som finns! för nitar tycker vi inte om och speciellt inte när dom kan bli så här fatala! Den gör sig bäst på natten! |
|
|
js_snicke: Jo det gör det men skruvar man bilen lite innan varje besiktning är det inga problem. Eller om man importerar en bil från tyskland så skruvar man det innan man regbesiktar den. |
|
| Hade också en E30 en gång visst de var bara att dra en säkring eller kontakten på bakaxeln man kan dra kontakten även på E36 förutom M3 då motorn beter sig konstigt då man ska inte tipsa om sådana knep men de finns fler grejer som strular fall man drar kontakten till givaren som inte är hälsosamt för bilen | |
| Lite utav problematiken är att folk är rädda för folk som gått mer än 15.000mil (mer än 10.000mil?). Det är detta (samt pengar då) som är drivkraften bakom skruvade mätare. Det var ganska längesen som en bil var död efter 20.000mil. | |
|
Acey! Jag skulle oxå vara rädd för folk som gått mer än 15000mil bör vara dags för leder i titan då=) Skoja bara, det är ju faktiskt så att man är lite rädd för bilar på över ca 20k mil pga att man tror att det senare blir svårt att sälja den då många fortfarande tror att bilar på 20k mil är döda.. |
|
|
Jocce: Jag hade gärna velat byta ut min rygg mot en titandito! :( :) Ja, fast jag tror att det håller på att ändras. Det är svårt att hitta bilar (även svensksålda) som är ett par år gamla under 7-10k mil. Det körs mer nu än förr och bilarna är mer tillförlitliga. Man kan ju därför se varför skruvning är lockande för folk. Inköp bil som gått 25k mil för billiga pengar pga att långmilare är svårsålda / mindre värda. Skruva tillbaka 15k mil och få en mycket dyrare och mer lättsåld bil! |
|
|
Mr henke: Vad för mer problematik??? Kan dra ett mail om du inte vill berätta på forumet? Acey: Byter gärna min nacke jag! Nja är inte övertygad om det! Fast på dieselsidan så är det iaf så! För där säger folk att dom klarar det pga att man inte drar ur så mkt kraft och att dom vekrligen går lååånga mil! Fast jag tycker väl att 192 hk ur en 2,5 liters motor inte är så överdrivet mycket eller? Sägen här uppe ter sig så att har bilen gjort 25k så bör du skrota den typ.. eller så får du lägga ut mer än vad den är värd.. Men det är Folk igen, som sagt i nån annat topic! _____ Den gör sig bäst på natten! |
|
|
theprophet: Lite det som är problematiken. Bilarna går längre än 25k idag så länge man servar dom ordentligt. Vid 25k är bilen ganska riskfri för då är nog alla slitdelar bytta :) Nej, gott nytt på er nu ska jag iväg! Målet var att komma upp i 2003 inlägg men lyckades inte riktigt :) |
|
|
Får klara 30 jag bara haha... Acey: I see! Har trot hela tiden att milen på bilen inte spelar så stor roll.. Speciellt när min 525 á 20000 och en 9-5 á 15000 (98). Jag har det då mkt bättre i min än Saaben.. Kvalitets skillnad så det bara sjunger om det och då är det 4 år emmellan med! BayerschenMotorWerken, finns det andra bilar? - Den gör sig bäst på natten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.