|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Vi vet alla att det är ett problem med tillbakaskruvade mätarställningar på BMW-bilar. Handen på hjärtat, är det någon som vet alternativt misstänker att sin bil är "skruvad"? Jag vill samtidigt passa på att ge BMW AG en liten känga eftersom det verkar vara lite väl lätt att manipulera milantalet - där kunde dom faktiskt lyckats bättre! roadZter | |
|
Skruvad och skruvad... Min 02:a skruvar automatiskt tillbaka mätaren till noll vid 10000 mil ;-) Håller med om att det borde gå att göra en "säkrare" lösning. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Jag har kört en M535 som det var skruvad mätare i som jag visste om. Nuvarande bilar vet jag inget om de är skruvade eller inte. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Har 2st olika, så jag har en till besiktningen och sedan en till vardags =) Finns det någon biltillverkare som verkligen har ett idiotsäkert "antiskruv"? _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
De nya mercorna är i alla fall bökigare men idiotsäkra är de nog inte. Men det är ingen omöjligt uppgift att ta fram ett säkert system. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| På min 750i vet jag att mätarställningen stämmer, 21800 mil garanterat, naturligtvis servicebok och massor av dokumentation. Min förra 735i var mer osäker, det stod 20700 mil på mätaren när jag sålde den, men förmodligen hade den gått längre. | |
|
hmm....bilen jag har nu är min första bmw...den går jävligt bra, är fräsch i inredning och lack (ingen rost). Enligt mätaren har den gått 18600 +- 20 mil... serviceboken är inte bra ifylld :( bytt kamaxel,lyftare,rotor,kamren och spännare vid 13500 mil (nångång 99) och sedan lite oljestämplar som är gjorda innan 13500..men bilen går bra, allt känns bra (inga slitna stolar, pedalgummin, alla elgrejer funkar) än så länge....24 tidigare ägare är där, men det märks inte...enda som behövs göras rent mekaniskt är att ställa ventilspelet, den tickar lite just nu...men när jag tittade på den så sket jag i serviceboken, gick enbart på hur den kändes och det var inget fel på det :) på en såpass gammal bil, som dessutom inte är ngn toppmodell, ser jag serviceboken mer som en bonus... hade det varit en nyare bil (E36, E34, E32) så hade serviceboken spelat in, men inte nu. Bilen känns bra och jag köpte den, punkt slut :) skall dock få ett utdrag på historien på bilen, kan va kul läsning :) "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
ett litet tillägg till mitt inlägg: serviceboken är ju extra viktig om man köper en äldre, dyrare och speciell bil, såsom en M3 E30, Alpina eller ngt sånt! så det är inte bara nya bilar som skall ha servicebok :P "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Varför inte kolla om den är skruvad? Vrid tändningsnyckeln till läge on samtidigt som Du håller Check Controll-knappen intryckt. Min 750 visar i displayen: BMW nr: 835 0539 Code: 14086 K- zahl: 4534 Fr.g.nr: DC 06362 = lika med mitt chassienr Sw.vers: 0.95 Änd.index: 20 Efter några sekunder går hastighetsmätaren upp på 139 kmh, varvr går upp till 3700 v/m samt bränsleförbr.mätaren visar 30 lit/mil. Därefter går allt till "det normala". Vägmätaren visar 17300 mil. Det första tecknet på skruvad mätare är att det anges 0000 som code. Då har ngn fingrat på den mätare som satt original i bilen. Skulle du ändå få upp en code -OBS vilka siffror som helst utom 0000 - så kan de ha bytt själva instrpanelen från en annan bil. Detta kan Du spåra genom att det chassienummer som visas i disp skall överensstämma med bilens. Att "fixa till" båda dessa kontrollpunkter kräver så stor datakunskap samt att de har tillgång till de exacta "dataverktygen" att det blir orimligt dyrt. Det kan bli intressant på en "extrem" långmilare typ -00 som gått 32´ varandes EU- administrationens utlåningsbil ToR till rivieran men inte på en "vanlig" långmilare. MVH /// Paap Reeder |
mase |
bra paap. tror att alla kollar nu :)) men e de hundra % lr? men jäkligt smart set att se!! blixter och dunder.... |
|
En fråga bara: ÄR det så lätt att manipulera t.ex en E39 (gäller säkert andra modeller också)? Är det nån som kan verifiera en fuskad mätarställning i LCM:en (inte uppe i instrumentet) utan att fusket syns? Jag vill påstå att BMW har tänkt till och det ÄR inte lätt om ens möjligt. FP |
|
|
Min 320ik är garanterat oskruvad. Har alla Bes. papper sedan ny samt intakt och äkta servicebok. Det samma gäller den temporära 518is-en. Paap Reeder kommer med nyttig och bra info som vanligt! Tack! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Jag vet att man ganska lätt kan se om en E30 är skruvad med iaf, kontakten som mäter milantal sitter under bilen bak vid bakaxeln (kardan) om man lossar den så tickar inte mätaren på när man kör, men har men en gång lossat den så måste man byta insatsen där bak med följd att den se ny och fin ut. Jag har hört att det går att få tag på serviceböcker tryckta i årtalet för din bil och fylld med stämplar på ett riktigt sett. Vet nån hur vanligt det är? Nån som upptäckt nåt sånt? ----------------------------- Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :) Min 318iS finns på Länk Köpes: väghållningskit till min bil (maila) Vilken motorolja anv. du? Länk |
|
|
Min nuvarande 525i-89 är garanterat inte skruvad. En ägare före mig och svensksåld. Köpte den -94 och då var mätarskruvade BMW inget speciellt utbrett eller känt problem, det blev ett allvarligt problem först när privatimporten kom igång på allvar. Därför hade jag inte ens en tanke på att mätaren kunde vara skruvad när jag köpte bilen, fullstämplad servicebok och kvitton i original på allt fanns och givetvis alla SBP-papper. Ett par år efter mitt köp var en kollega nära på att köpa en skruvad bil (import) och då blev jag orolig att min var skruvad också. Jag kollade därför upp hos BMW som verifierade att min mätarställning var korrekt. Kändes skönt. Angående mätarställningar på E30 men detta måste vara allom bekant: Det är ju bara att dra ur en säkring så behöver man inte ens skruva mätaren för att mygla. Skulle tro att väldigt många E30 har för låg mätarställning, det är ju så lätt för "Svensson" att mygla och dessutom helt kostnadsfritt. Nu är ju dessa bilar så gamla att det nästan är meningslöst att mygla för en ägare, men den som ägde bilen för 10 år sedan hade incitament.... -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
*pust* tack för tipset med mätaren.. allt där såg ok ut.. Köpte min M5:a med 14000 mil på mätaren och en ej fullständig bok. var lite orolig.. /Jimmy Länk www.aspwebb.com |
|
|
På vilka modeller funkar det på (e34,36,39,46,38)?? //Marin |
|
|
Hej min mätare stämmer med 12000 mil och äkta servicebok med stämplar. Ang. om paap reeder inlägg så stämmer inte detta, jag gjorde som du sa, men sedan så frågade jag en privat Bmw verkstad och det stämmer inte. Han är en av Sveriges duktigaste Bmw reparatörer,så han vet vad han pratar om. Om Bmw verkstäderna har en dator som de kan kolla bilarnas mätare, så kan de titta på e39 e46 och även nya 7serien. Men inte e36:an |
|
|
AMET, det går kanske inte att kolla bilarnas mätare men det går ju att kolla mätarställningen som gällde vid alla utförda garantireparationer på bilen. Går att kolla hos vilken BMW-återförsäljare som helst och kostar ett par hundra tror jag. Det är ju aldrig 100% säkert men ger i a f en fingervisning. Jens |
|
| vet iaf att på både E30 o E28 är det bara o rycka ut rätt säkring för att koppla bort mätaren | |
|
Jag bytte mätare på min då den gamla blev stulen(!), tjänade 2000 mil på det hehe.. Det är nog ganska vanligt oxå på äldre bilar.. /Jimmy Länk www.aspwebb.com |
|
| Mr marsup... det stämmer säkert det du skriver om:-)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.