|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! "Det ligger en gravad hund här" .. enligt Refat Elsayed. Någon har kanske skruvat ... och sedan ångrat sig?? MVH /// Paap R |
| FUNGGERA DET PÅ EN E39 VAD SITTER CHE´K KONTROLL | |
| att det står 0000 kan ej det vara av andra orsaker. Asso att det varit ngt fel eller ngt de reparerat eller vadsomhelst? | |
|
Kör själv en skruvad E39. Gissningen på 1/3 som kör skruvade bilar är säkert inte någon överdrift. "Äkta" stämplar i serviceboken är ingen garanti... Vad gäller just E39 så finns ingen check-control men hos BMW kan man ju alltid kolla upp mätarställningen. Den "centrala" mätarställningen kan inte ställas ner men däremot uppåt. Står det 0000000 km har någon alltså ställt upp den till 1 000 000 km och då bör man dra öronen åt sig. Att få den sanna körsträckan är svårt eftersom den centrala räknaren stannar då man ställer ner instrumentpanelens mätare. Går igång på nytt först då instrumentpanelens mätare "hinner ifatt" den centrala... Oskar |
|
|
Jag hörde nån som hade hört en som mixstrat med kombi instrumentet i E39 och fått ner siffrorna. Efter en stund räknade siffrorna upp igen till ursprunget (synkade med LCM:ens mätare). Också en variant, man hör så mycket... FP |
|
| Funkar inte på e36 nej. | |
|
Jag bara undrar vad är det för skillnad om en bil är skruvad eller inte egentligen. Det viktigaste är väl ändå att bilen är i bra skick. Är det inte bättre köpa en bil som är skruvad och bra skick istället för att få en skabbig bil med rätt mätar tal. Desutom är bilen oftast biligare om den är skruvad Kanske det endast handlar om prestige eller? |
|
|
js_snicke: Varför välja mellan skruvad bil i bra skick eller oskruvad bil i dåligt skick? Jag nöjer mig inte med något annat än oskruvad bil i bra skick. Allt har en livslängd även om det är välskött, har du en skruvad mätare innebär det att risken är större att något går sönder tidigare än du kanske trott. roadZter |
|
|
js_snicke: Man biter sig i svansen om man tror man gjort ett klipp vid köp av bil med skruvad mätare. Om bilen i praktiken gått 30.000 mil så skall den jämföras med bilar som gått lika långt. roadZter |
|
|
jo men det här med 0000. Asso hur kan min bil vara skruvad då jag varit hos bmw och fått utdrag då bilen varit på servicar etc hos dem och det stämmer med mätaren. Skulle de då kört och servat bilen ngn annastans emmelan bmwservicarna och ställt ner mätaren till bmw servicen så det blev 1-1,5kmil mellan servicarna fast den då servats en gång på annan firma emellan. E ju ända möjligheten och det låter helt sjukt för en rik snubbe som köpt bilen ny och sen sålde för han köpt en ny 740 att hålla på att klydda så för att sen när han skall sälja bilen efter ett antal år skall kunna skriva ut att den gått 10k mil mindre. |
|
|
jag bara menar på att 0000 kanske kan komma fram av andra orsaker som t.ex. reparation av ngt system i bilen eller ngt? för alla som läst denna tråd går nu runt och tror att står det 0000 e bilen skruvad. Och jag e 100% säker på att min ej är det då allt stämmer med bmws anteckningar då bilen servats. |
|
|
Är denna 0000 historia 100% bekräftat från Bmw????? 530 touring. www.uphillracing.com |
|
|
Kör en oskruvad bil, verkar nästan som dem skruvat fram den! Känns garanterat inte som dem 24k mil den gått. |
|
|
Code:00000 är verifierat med BMW. Det uppstår enbart när man manipulerar Codekontakten i mätarhuset. När BMW lagar eller byter mätare så flyttas codekontaker med eller så beställs en färdigkodad från fabrik. Stimpenbmw2: Är din bil svensksåld? isåfall är det den första jag hört talas om med code:0000. Det behöver inte vara ägaren som skruvat bilen, oftast görs det ju av handlaren/importören. Några av mina vänner har också code:00000 och på en del av dom bilarna märks det inte alls i skicket eller i serviceboken, fullstämplat och allt ser bra ut. Dom har dock märkt det på andra saker... stötdämpare, hjullager m.m som är tvärsluta efter 11000 mil. vid en nogrannare kontroll av stämplarna och rundringning till verstäderna som skulle ha stämplat stämmer det inte alls. |
|
|
min bil har jag själv köpt av första ägaren i tyskland. Och den är servad hos bmw och jag har ju snackat med bmw innan jag köpte den och fått uttdrag om mätarställningen på bilen då den varit inne hos service hos dem. Och de mätarställningarna jag fick av bmw stämmer helt med servicebokens och mätarställningen i bilen. Den har servats hos bmw sen den var ny. Jag fattar ej hur det skulle gå till att den skulle vara skruvad. Var sitter den där codekontakten? Vad är det ngt chip eller ngt? |
|
|
stimpenbmw2: Hur långt hade bilen gått när du köpte den av förste ägaren? roadZter |
|
| hur kolla man det med en e39 | |
|
00000 skulle nog lika väl kunna komma upp på alla biler där någon form av Ej godkännt inblandande har varit i farten med denna codec... Så dom/han kan ha försökt men misslyckats och däreigenom har 00000 kommit fram... Just a thought. Sen när jag var på jakt efter en 525 ix så hitta jag en som gått ca 20-23k enligt han då och service boken såg bra ut tills man läste lite med nogranna ögat! 93:ans bil och 94:ans häfte=skumt! Vidare så vara alla stämplar exact samma färg, lika åldrade, samma bläckpenna fast med lite ändrad still etc och den var importerad! Så denna var skrtuvad till 100% Nuvarande Touringen har jag inte kollat med check+tändning än.. Men det blir aktuellt nu när jag ska byta huvukopplingscylindern! Men denna service bok är Auflage 10/93 oh bilen är en 94:a så det är lite mera betrygande och här har vi olika stämplar både på färg och kvalité och två sidor med! och bilen har som sagt gjort 19800! Det märks! men inte i jämnförelse med andra bilar jag kört/åkt med samma milage och defenitivt inte med 93:an ix ovan! Sorry på längden! Länk Får vilken SkoKartong och Audi skräll som helst att blekna! |
|
Dani |
Det är så löjligt att vissa kan påstå att deras bilar gått garanterade mil!! Ingen kan garantera det, om inte DU SJÄLV köpt bilen NY från fabrik. Jag åkte förbi en chip-tuning firma i tyskland, och han backade även mätare. Vi var ute efter ett trimchip m m...då han är speciallist på detta. Då var det fullt med bilar, allt från skitbilar till guldbilar, och dess ägare. Man blev otroligt förvånad över att se att vanliga pappor va där och skruvade sina mätare. Men det fattar ni väl själva? En som köper en dyr bil, och kör mkt..förlorar som bara den vid försäljning. Så varför inte backa den några mil innan varje service?? Sen tror vi här i sverige att vi gjort ett jätteklipp när vi köpt en bra utrustad bil, ej så gammal, med "garanterade" få mil, till ett lågt pris?? Dessutom pratade jag lite med tysken som har firman, och han sa att det kommer VÄLDIGT mkt vanliga svenskar till honom och skruvar sina bilar...:( |
Dani |
Dessutom är det inte svårt att manipulera en original s-bok...m m.. Så det viktigaste är motorns och bilens skick... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.