AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.149

Kör Du en "skruvad" BMW?

Sida 2 av 4
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
BMW735IA: Öh, vem tusan stjäl en mätare? (eller har jag missuppfattat din mening:)
Menar du att det är vanligt att man byter mätare på gamla bilar?

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
Köpes: väghållningskit till min bil (maila)
Vilken motorolja anv. du? Länk
Paap Reeder
Hej!
Glömde att skriva att den metod jag fått mig berättad gäller < -96. Efter -96 gäller inlägget om "de två staplarna" under en annan tråd.

Vad var det som inte stämde på "min metod"? Hur kan annars kod 0000 uppstå? Om inte det "förbrända chipet" beordrar denna kod "som straff" vid förändringar (så att man skall kunna se att ngn pillat på låset)- varför skulle då en "falskmyntare" lägga in kodd 0000?
Kod 0000 säger enligt min mening "Joe was here!" Varför finns det bilar med kod 0000 överhuvudtaget?
Intresant att bottna detta.
MVH /// Paap Reeder
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag var alldeles nyss ute i garaget och passade då på att kolla ditt tips Paap. Och jag kan verifiera att det stämmer, med min ivf. (0000). Jag vet dock att min är skruvad, så det kom inte som något brev på posten.
Vore intressant att se hur de övriga beståndet ser ut här på BMWPOWER.

Mvh.Patric
XiOUS : Jo de stal det mesta som gick att ta ur bilen..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Paap Reeder: Tack ska du ha!!!! Kom just från garaget och har kollat min. Allt var ok, chassinumret stämde och inga nollor.

//Schnitzer
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Jag har inte nå´n som helst aning om mätarställningen, men det är som många andra säger. Känns det rätt och bilen ser ut att ha gått dom milen som det står på mätarn så struntar ja blankt i vad den har gått. Precis som nu bilen har rullat 12000 nånting, men som sagt ja struntar fullständigt i det, tråkigt bara att värdet sjunker så pga milantalet, bilen kan juh fortfarande vara i kanon skick efter 20 000 mil.

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst kan bilen vara i kanonskick även om den gått 20.000 mil och även vara bättre än en annan som bara gått 12.000 mil MEN om en bil har blivit skruvad så kan ju servicebesök ha missats och vissa delar inte kollats eller bytts ut som dom skulle enligt BMW's serviceprogram.

Att värdet sjunker i takt med ökat antal mil på bilen måste ju ändå ses som självklart då milen sliter på en bil. Som tur är så är det ju inte enbart antal mil på en bil som bestämmer dess värde. Att välskött bil ger ju sällan sämre betalt än en med motsvarande mil som är risig.
Även jag har varit i garaget och testat, M5 = OK. Var dock väntat.

Men på min fars 735i-88 kom det inte upp några koder?
Den har haft kodnyckeln bytt då den gamla stannade på 299960 km. Kan det vara därför? Står nu på 88000 km med den nya kodnyckeln.

//Sniffer

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag har en 530 e34 93a. hur gör jag det där testet? har ej stora färddatorn.
Eller är den där checkkontroll knappen en annan knapp?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Check kontroll knappen är den som sitter i instrumenthuset. Som den du nollar tripmätaren med fast till höger.

Automat är bekvämt
Paap Reeder
Hej "Schnitzer"!
Roligt att det stämde. Dock - tacka inte mig utan forumet ty jag har bara sammanställt vad andra har haft för erfarenheter.
"Stimpenbmw2" - måste fungera även på Din bil.
"AMET" - viktigt att Du dubbelcheckar med Din kontakt om utifall att vi är fel ute.
MVH /// Paap Reeder
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ok skall testa den högra
ki
226
kim750
530da-04
Gör jag nåt fel när jag försöker kolla mätarställningen?
Om jag trycker in check control och
vrider nyckeln till on får jag bara upp
"test nr.1".
Förklaring nån?

kim
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kollade även min nu, chassinummret stämde och inga nollor på Code. Skönt att veta!
Skruvad o skruvad, har bytt mätare i min då den första gav upp helt, körde sedan ca 300 mil med den andra innan jag monterade den jag har nu, felar ca 800 mil totalt.
Skitsamma på en bil under 10 papp.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Frågan är hur många som kör en skruvad BMW UTAN att veta om det? Jag tippar på 1/3
//Marin
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Får väl tillägga att min bils uppgifter stämmer överens med mätarhuset. Fast de har inte programmerat in Alpinas chassinummer.

M V H
Stephan

AndersG
320 -92 (limo)
Jag har en importerad 320 -91b som är intagen -01. Jag är medveten om att den är skruvad. Men det hela är lite mysko.
Jag har nämligen en bunt papper kvar ifrån tyskland.
-98 hade bilen rullat 8000 mil vid bes. i tyskland. Knappt ett år senare har bilen rullat 16000 mil. När jag köpte bilen var mätarställaren på knappt 8000 mil.
Enligt BMW skall mätarhuset vara bytt vid något tillfälle...så jag har ingen aning om vad den kan ha gått, men jag har vissa misstankar om att den har rullat runt 20-30. Silenblocken skall nämligen bytas nu.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
JAg lyckades inte testa på min E36.
Nån annan som lyckats?

Automat är bekvämt
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Jag testade nyss på min E34a och det kom upp 0000 men chassinr stämde.
Vad innebär 0000? För jag har kollat min bil via bmw och fått mätarställningen då den varit på servicar etc och allt stämmer med serviceboken.
Förra ägaren var en medelålders man som haft bilen sen den var ny och han sålde den då jag köpte den för att han köpt en ny bmw 740.
Jag kan ej tro att denna bilen e skruvad då allt stämmer med bmw egna papper etc. Och en som har köpt bilen ny och sen går och köper en ny 740 har väl knappast så mycket att tjäna på att skruva sin gamla bil då han punkat upp med ett antal 100k för en ny bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.