|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen...hmm I morse när jag skulle köra till jobbet så började hela vagnen skaka när jag skulle upp på motorvägen 70-80, kändes som att man skulle slängas i diket. Jag var nära att vända hem och byta bil men efter en liten stund sansade den sig. Exakt samma symptom som vid sne bromsskiva, mkt sne! (OBS, bilen bromsar hur fint som helst, och det ojämna mönstret jag berättade om börjar slitas bort, skönt.) Var hos gummiverkstaden i em, och de provkörde och kände och konstaterade att allt i däckväg är ok, han var helnöjd., obalans i däcken var det inte tal om. Skakningarna kommer och går i alla hastigheter i princip, men mest kännbart kring 80-100. Ibland inget alls. Känns oftast en del i ratten. Kardan är ju bytt på bilen-skrället, hos BMW. Kan det ha något med den att göra. Kanske någon "praktikant" gjorde åtdragningen av bultar o.d? F.ö så kom vibbarna vid acc 40-50 tillbaka så smått för några veckor sedan, ett tag efter bytet. Kan det vara den hårda växlingen som vrider axeln "ur led" (ej ordagrannt!)... Blir snart galen på alla fel... Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
W.Taikon |
Gunnar: har du bytt ut centrumstyrningsbussningen till Karadan stången..den centrerar stången under färd i förhållande till vxl lådan. Är den bussningen sliten så slår stången. |
|
Ingen aning faktiskt, jag vet bara att kardanstången är bytt och allt som följer med den vid köp. Enligt BMW skulle det vara mellanlagring, kors, hardy-skiva. Är det mellanlagringen du menar så ska den vara bytt mot en ny. Såvida det inte är lådan som börjat på allvar så måste det väl nästan vara något som lossat på drivlinan, t ex en bult som förlorat greppet eller nåt? Det kom över en natt, så att säga! Otroligt också vilken kö det är till BMW-verkstäder, en nackdel med BMW, den snabbaste kan ge mig en tid om knappt två veckor. Ungefär som i sjukvården... PS. Dags att byta sängen mot en lift till bilen?(!) DS. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
W.Taikon |
Gunnar: På kardan stången i den slutänden som pekar mot vxl lådan däri sitter c-styrningsbussningen antar att den är bytt, tycker ändå att du skall fråga om den byttes ut, titta på din gammla stång om det sitter en gummibussning ingjuten i slutänden, eller om det bara är ett tomt hål, i så fall har de monterat den gammla bussningen på nya stången, Det är nog inte så illa.. men det kostar inget att kolla. |
sebbe_bmw |
Hej!! Finns det nåt annat som tyder på att bilen är krockad eller????? En dum fråga kanske men men |
|
Jag skulle precis fråga samma sak? Finns det något som tyder på att den är krockad? Pröva att lasta bilen lite olika i olika "hörn" av karossen så att säga. Då kan du se om det är mekaniska vibrationer i någon komponent (styrled, kardanstång, etc). Påverkas vibrationerna markant av tyngdpunktsförskjutningen så kan det tyda på att det är annat än slitna komponenter som orsakar vibrationerna (hjulvinklar, skev karross, ovala fälgar o.s.v.) Lycka till! //Kalle 528i -86 |
|
|
Jag hade samma problem på min 525tds -93 och när jag bytte länkarmsbussningarna försvann problemet. På de två bakre (tror jag) bussningarna märktes inget glapp/slitage då man ryckte eller kände på länkarmen, men om man kör sakta frammåt och bromsar, kan man om man står utanför bilen se att fjäderbenet rör sig lite bakåt vid inbromsning. Blev en hekt annan bil efter byte. Felet uppkom run 75-95 km/h OO=00=OO /F.Nilsson. BMW CS:2303 |
|
ser |
Håller med nilsson, samma strul på min en gammal 525 tds. Det sitter tung blyspis i både tds och 540 som sliter fint på framvagnen. Dessutom ser man inte glappet om bilen hissas upp. Det finns även andra inlägg om detta. Bytet kostar runt tusingen/sida om jag inte minns fel. Stefan |
|
Hej på er! Först, inget tyder på att bilen är krockad. Den har lite stenskott och några repor som en nromal bil har, plåtspalter är jämna osv. Sedan kastningarna igår morse har den lugnat ner sig betydligt, känns fortf ganska ofta men mycket mindre när det väl slår till. Jag kan hålla en jämn hastighet och plötsligt kommer det, till synes helt oberoende av hur jag kör, dock bara i landsvägfart och uppåt, inte i låga hastigheter! Jag åkte till BMW GRoup i Göteborg i em och de hade vänligheten att ta bilen på provkörning direkt, helt fantastiskt, efteråt gick de igenom bilen, det tog totalt över en timme. Vid provkörningen fick vi bara fram svaga symptom, typiskt! Det enda att anmärka på vid genomgången var att gummibussningar i bakvagnen var dags att byta (inget man gör själv lät det som), höger var helkass tydligen. Fast de kunde inte svara på om det kunde ha med skakningarna/ kastningarna att göra, tyvärr. Vad tror ni? Är det dessa bussningsar som ni ("Nilsson" och "Ser") beskriver? Isf borde jag kanske byta dessa? De hade en viss teori om glappet i ratten, men det lät väldigt osäkert. De kollade även felminnen i lådan snabbt och lätt. Besöket kostade mig 0 kr, var de på gott humör?! När jag kom hem till Stenungsund åkte jag till en "no-name" verkstad som har mycket gott BMW-rykte, de provkörde bilen. Han var mer inne på att något bromsok kärvade, det kunde kanske t o m vara handbroms-oken. Jag fick tips om att känna på värmen från alla hjul efter varje körning, kontinuerligt. Han drog handbromsen vid 80 ungefär och efter ett tag började bilen skaka (ganska kraftigt faktiskt), mycket likt de skakningar jag kände igår morse, fast mina kändes mer i sidled, mer i ratten och mycket mycket mer tycker jag. o kr även här, kanonschyssta verkstäder (kanske man kommer tillbaka, vilket de säkert hoppas på =). Alla har hittills uteslutit däck/fälg, så långt. Kardan är inte så intressant eftersom symptomen kommer och går så mycket som de gör, tydligen. Min teori om att det kunde vara den redan dåliga automatlådan slog ingen ifrån sig, men det är ju jättesvårt att veta (Det är ALLA överens om, haha). Jaha, vad gör man nu... väntar och ser eller vad? Vad tror ni utifrån ovanstående? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
BMW540ia |
Ska berätta lite om min fars 528ia 86´ som har har allvarliga problem med skakningar/obalans. Symptom: Skakar som värst i 70-90. Stadskörning går hur bra som helst till 50 Skakfri efter 130 Det är inte små skakningar vi talar om, utan man kastas nästan av vägen. När bilen har 240 däck så går den som skit, med vinterdäcken går den nästan felfritt. Detta är bytt. Skivor runt om, bromsok fram, alla bussningar fram och bak, stötdämpare bak, däck/fälgar, automatlåda. Alla delar i framvagnen är bytta. (Länkarmar osv) Inga glapp i framvagnen är konstaterade, kardanen är balanserad och har ej glapp. Däcken är balanserade på plats och som vanligt i maskin i omgångar. Bilen är ej krockad eller ramsne. Allt glapp som funnits i ratten är borta efter många delar som är byta. Känner flera BMW "experter" som provkört och undersökt bilen, men ingen har under dem senaste två åren kunnat lösa problemet. Bilen fungerar som sagt bra på vintern med 195 däck. Gunnar Verkar som om din bil visar liknande problem. |
|
Hej Gunnar! Har följt dina bekymmer med BMW:n och känner igen de senaste med vibrationerna, jag har fått precis samma med min 540 -93 i somras. Innan semestern hade jag min bil inne på Inspektion 2 och det konstaterdes som ovan nämns att silentblocken behövs bytas. Ett kännetecken är att det kan "smälla" till bakifrån när man ändrarkörläge på lådan, och vid växlingar vid gaspådrag/släpp. Jag tycker att mina vibrationer kommer framifrån så en fråga till Nilsson och Ser: Bytte ni några bussningar i framvagnen till länkarmarna? M.V.H. RAWLAW |
|
|
Hallå! Inlägget som handlade om 528:an som gick bra med vinterdäcken fick mig att tänka på hur min andrabil betedde sig förut!(SEAT Leon Turbo)Jag hade glömt centrumstyrningarna i fälgarna och då skakade den vid ax och ibland i jämn fart! Alltså det räcker inte med fem hjulbultar utan centrum hålet måste styras väldigt tight oxå! Kanske inte ditt problem men värt att nämna! Min förra 525:a-90 skakade vid bromsning innan jag bytte de snett bakåtriktade bärarmarna i framvagnen! OO=00=OO |
|
BMW540ia |
Rawlaw Att det "smäller" till när man byter körläge konstaterades att det silentblocken, har hänt nån gång på min 540 och kan blir ju lite orolig. Matskoolio Angående 528:an vet jag inte om han prövat centrum- ringar, om inte så kan det vara värt ett försök. |
|
Verkar svårlöst det det här. Det smäller inte bakifrån, den växlar bara hårt, ibland slängs en växel in, smock! Jag försöker hitta någon form av mönster i obalansen, men icke. Landsvägsfart och uppåt då kan det komma närsomhelst, oavsett all körstil, olika mycket från gång till gång. Som tur är har jag aldrig varit i närheten av de skakningar jag kände första gången, men de som kommer är helt kännbara! Jag testade en grej idag som jag aldrig testat förut, för att hitta ledtrådar. Eftersom jag aldrig gjort det när den var okej vet jag följaktligen inte om beteendet är normalt. I landsvägsfart (olika hast. mellan 40 och sisådär 100), så körde jag slalom, mycket kraftigt, på gränsen till att den skulle släppa greppet (blev helt yr..). Vad jag upplevde var att den liksom ålade sig genom de hårda svängningarna. Jag slet alltså ratten fram och tillbaka snabbt så mycket som vägen-bredden tillät, höll aldrig rak kurs alltså. Vet inte om "åla" är rätt ord, men den kändes väldigt oföljsam iaf. Verkar det normalt? Finns det något annat som jag kan prova för att hitta ledtrådar till felet? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Jag tycker att börjar låta som något som är lös som liksom släpper ibland men för det mest ligger på sin plats. Är du med på min tankegång? Det måste följdaktligen vara en roterande del på bilen. Det enda andra jag kan komma att tänka på som skapar ålningar är dåliga bakvagnsbussningar. Fast det låter på din beskrivning mest som klassisk understyrning. Jag vet ju inte hur din bil är utrustad så jag kan inte svara exakt. Förresten, om det är möjligt. Pröva att skifta fram och bakhulen (alltså fram till bak och inte vänster till höger så att säga) bara för att utesluta fel på corden eller andra däckrelaterade fel. Tyvärr kan jag inte göra mer än att sitta och gissa här. Hoppas det är till någon hjälp. //Kalle 528i -86 |
|
|
Hej Kalle! Däcken är skiftade fram/bak häromdagen. Bilen har vartit hos två verkstäder varav en BMW, samt en gummiverkstad, sedan första gången för nu tre dagar sedan. Jag pratade med en "old-timer" som jag känner, mkt kunnig på bilar. När jag nämnde att BMW sagt att bakvagnsbussningarna var kassa så sa han att byt dem fort. Det kunde mycket väl vara det som är felet enligt honom. Bussningen är inpressad i typ en "burk". Om bussningen är sliten och den inte håller samma position hela tiden, ibland distinkt men ibland "glapp" på något sätt, så innebär det att axeln kan röra sig några millimetrar vilket gör att hjulets position varierar som det inte får. Detta kan tydligen vara mycket troligt. Tror att det var så han uttryckte sig. Bakvagnsbrygga, är det samma sak som bakvagnsbussningar? Isf kostar de ju bara några hundra kronor, plus en del jobb hos BMW förstås. Ska göra bytet så fort jag får en tid. Tack för tips och så! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Nja, någon regelrätt bakvagnsbrygga finns väl egentligen inte på BMW:n. Han måste syfta på upphängningsbalkarna i karossen. Jag lite osäker på det här så ta inte min ord som alltför tunga i det här avseendet. Egentligen är det oviktigt vad det heter så länge vad man pratar om samma saker. Jag menade i mitt senaste inlägg samma som herren som du pratade om. Får bakaxeln utrymme att glappa (och särskilt om den ena sidan glappar mer än den andra) så finns risken att bakaxeln "styr" någon eller max några grader fel vravid bilen "drar" tillbaka axeln igen och kommer tillbaks til utgångsläget och sen är det i full gång och då kan det uppfattas som vibrationer eller i extrema fall ålningar. Nu är BMW-axeln mycket väl upphängd så jag vet inte om det kan ta sig så extrema uttryck (som det kan på en 240-axel. Volvo alltså). Den kanske bara nöjer sig med att vibrera lite så byt bussningar och är du skapligt rik så byter du alla bussningar i bakaxelupphängningen, dels för att reducera en felkälla och dels för att du tryggt kan köra många mil med en säker bakaxel. Apropos silentblocksbytet eller bakvagnsbussningsbytet om man så vill så lär det nog kanske kosta lite mer än några hundra är jag rädd. Totalt tror jag att det kan kosta straxt över en tusenlapp. //Kalle 528i -86 |
|
Tobi |
På min 530iA -93 rök växellådan, (den 5-stegade), efter 13500 mil. Dessförinnan hade växlingarna till och från varit hårda, det hade smällt från bakvagnen. Jag vet inte exakt vilka komponenter i växellådan som gått sönder förutom pumpen. BMW vill ha ca 25 000:- för att byta ut lådan mm. Min kontakt tar 10 000:- plus kostnaden för utbytesdelarna. Jag bytte bussningarna bak efter det att bilen började växla hårt. Jag fick denna anmodan från verkstaden (Kristianstad). Min växellådsmekaniker, han verkar absolut veta vad han pratar om, menar att slarv med växellådsoljan kan förstöra automatlådan. Känsliga BMW? Hoppas du får ordning på bilen, mvh |
|
Karl, tack för ditt inlägg. Jag har nu bokat tid hos en BMW-verkstad som jag är nöjd med, 1700 kostar det inkl delar och jobb. Själva bussningen tar bara 300kr, men det är rätt svårt att byta tydligen därav totalen. Hoppas verkligen att det är dessa som är felet till den skumma obalansen, annars blir jag nog galen. Det var ju skrämmande att obalansen kom strax efter bromsbytet fram, det kan jag lova. Tobi, tråkigt med din låda, och kostsamt. Varför bytte du bakvagnsbussningarna förresten, hade du några felsymptom liknande mina? Du renoverade alltså lådan privat kan man säga, för dryga 10 000kr? Hittade de fel i lådan, eller bytte man bara de delar som brukar ta stryk vid slitage? 10 000 kan jag lägga, t o m lite mer, men sedan börjar det kännas onödigt, då kan man lika gärna hitta en bättre begagnad för 7000kr (då kan man ju köpa två, om man har otur med den första, men man har väl viss garanti från skroten tror jag). Angående oljan har du och flera andra nog helt rätt. Vad jag misstänker är följande: Eftersom både instruktionsbok och BMW själva säger att man INTE SKA byta oljan i lådan, utan bara fylla på vid behov, så kan ägaren i Belgien ha följt dessa råd. När jag sedan köper bilen här i Sverige av en importör och byter oljan, för att att det känns bra, så blir det skit av alltihop. Antingen byter man då aldrig, eller också så gör man det kontinuerligt, att blanda dessa metoder torde ju knappast gynna lådan. Skulle mycket väl kunna vara så, växlingen började ju några månader efter mitt oljebyte, fast slumpen har ju spelat in förr iof. Bara jag får ordning på obalansen så är det bara lådan kvar, sedan ska allt vara kanon. Det är en kanonbil när allt fungerar, jag är så himla glad att jag inte köpte en 525 eller dylik, inga häftiga system/finesser och ingen V8:a... (Att jag sedan skulle få problem med den kan man ju inte veta tyvärr!). Trevlig helg, nu är det Tjörn Runt! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Hej! Jag vill bara tillägga att oljan i lådan visst ska bytas, dessutom är det mycket viktigt! Jag lämnade in min bil på inspektion 2 och i serviceboken står tydligt att oljan i motor, låda och slutväxel ska bytas. I min bil hade den gått lite långt sen sist och jag blev därför rekommenderad att bara köra 200-300 mil innan jag kommer in och byter olja och filter i lådan igen, speciellt eftersom det inte är ovanligt att de kan ge problem och därför är extra viktigt att servicen efterföljs. Om det bara behövs fyllas på skulle jag bli mer orolig eftersom inte oljan ska förbrukas alls i låda och slutväxel. Jag har f.ö. vibrationer som är mer som du Gunnar beskriver ovan än som tidigare innan du bytte kardan, och med lite tur så räcker det om jag byter de främre länkarmarna. Tack till er alla som haft dessa problem och hjälper oss som drabbas utav dem, utan den hjälp vi får har det kunnat kosta långt mer att fixa problemen än det nu gör! Eftersom vi BMW bröder OCH systrar har ett så bra samarbete så är jag säker på att man i alla avseenden tjänar på att äga BMW! RAWLAW |
|
|
Jag bytte båda länkarmsbussningarna i framvagnen. Märktes alltså inget glapp då jag ryckte och drog utan bara då jag bromsade in enl. förra inlägget. OO=00=OO /F.Nilsson. BMW CS:2303 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.