|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
svardska |
Tänkte köpa mina egna hjulklappar i år och funderar på att försöka få tag på Carsofts kablage osv till BMW och eventuellt MB, men jag hittar inget på nätet. Min fråga är om det är nån som vet vart man kan få tag på detta i Sverige och även programvara (lagligt naturligtvis) så man kan få ta del av uppdateringar mm. Är det nån som har andra tips på diagnosprylar så berätta gärna! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Javisst går att beställa från Carsoft i i Belgien eller Holland??.kostar ca 60-70tkr med kablage och interface.Förmodligen så kommer resten av familjen bli utan klappar i år då:)) Carsoft är benhårda,de ska ha in allt gammalt kablage och programvara innan man får nytt. MVH Hasso Länk |
svardska |
JahaJa! så dyrt förståss! Hur ska man göra då för att få tillgång till ett bra diagnossystem? Andra tips? Eller ska vi gå ihop ett par stycken och köpa upp oss på Carsoft och se vad det är ....kanske kan man ,ni vet! näe förresten! då blir det Harry Haffa osv! Hå hå ja ja! TIPS??? Finns det inget system som passar rakt in i Windowsmiljö där man kan löda ihop kablaget själv? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Här kan du läsa om Carsoft Länk MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
Hej "svardska"! Jag tror så här: Carsoft håller sin affärshemlighet i dyr helgd intill jan -04 då nya EU- regler börjar gälla och andra företag får komma in på marknaden. Hårdvaran kostar säkert enbart 150:- på Elfa. Det s k interfacet kan inte vara mer komplicerat än att ansluta SmartCardläsaren från Digkameran till Windows. Den infomängd vi talar om till M 70 Motronic 1,1 1,2 1,3 är inte så värst stor - tyvärr. Kolla denna länk. Det börjar lossna redan nu ... även om Bimmers ännu inte är med på listan. Länk Med litet lödande kan man göra "handsken" till ECM från en gammal box med dito handske. Jag håller på.... MVH /// Paap Reeder |
|
Jag förstår inte mycket av ovanstående, men här: Länk nämns iaf BMW från 1996 och framåt och jag tolkar det som att det finns stöd för det. Rätt eller fel? // CLiFF - Länk Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain |
|
|
Tips om en bra julklapp Länk |
|
|
Priserna jag fick från Carsoft i augusti: Prices for the Professional Carsoft Diagnostic systems are: BMW V5.8 @ £1169.00 OR $1650.00 MB V7.0 @ £1479.00 OR $2099.00 VAG V5.0 @ £ 549.00 OR $ 750.00 Det ska inte vara några problem att beställa från utlandet. De hade även planer på att tillverka endast modell specifika lösningar(tex 735.e32) för ca 200 £ eller liknande, endast för hemma pularen. Har inte hört närmare om det. |
|
svardska |
Paap! Förstod nästan att du var på g med nåt! Jo det mesta finns naturligtvis att köpa på tex Elfa. Du pratar om handsken till ECM boxen!?. Ska man inte helt enkelt koppla upp sig på diagnosuttaget som jag förstår är det runda med lock som man bla använder serviceåterställaren på? Motsvarande handske till den är väl nog svårare att få tag på. Vad menar ni med "interface" är det programvaran? Den borde ju gå att få tag i på nätet om man bara vet vad man ska söka efter. |
|
Efter att ha studerat frågan ett tag har jag kommit fram till att OBD2 (=en felkodsstandard) kom på BMW 1996! Alltså kan man inte (?) köra felodsläsare som är gjorda för OBD2 på tex min M5 -95 och BMW-bilar upp till denna årsmodell! Någon som vet om jag har kommit till rätt slutsats? Den Carsoft mjuk- och hårdvara som omtalades här för 1-2 år sedan ( Länk ) har jag byggt och kört på min M5:a och den verkar fungera på dessa "tidiga" BMW-bilar! Per L |
|
svardska |
alltså har du carsofts mjukvara då? och på vilket uttag i bilen kopplar du upp dig? |
|
Det interface som Per L menar är väl endast för E34, och det fanns ett gammal Carsoft program på nätet tidigare. Man vill nog ha det nyaste om det skall vara nån vits. Alternativ till Carsoft finns, men fortfarande mycket dyrt. OBD-II är inte alls samma sak som att koppla in sig på uttaget i motorrummet på BMW, man kommer inte åt att läsa/programmera de olika enheterna, LCM osv. OBD-II är en standard (med små variationer) som sitter i så gott som alla bilar från -96. Uttaget är standardiserat 16-poligt och sitter i kupén, max en meter från ratten. Oftast under instrumentpanelen eller i mittkonsollen, på E39 t.ex sitter uttaget inne i det lilla facket till vänster om ratten. Via OBD-II kan man läsa av status på motor och avgas, olika temperaturer och givare, insprutning, varvtal, batterispänning, felkoder mm. Programvaror finns för både handdatorer och PC, vissa parametrar kan man påverka/ställa om (serviceindikator, vissa felkoder t.ex) men annars är det bara avläsning som gäller. Jag håller på med lite test av interface och programvara och återkommer med rapport senare, likasinnade får gärna höra av sig. FP |
|
|
1) Den Carsoft mjukvara jag pratar om är version 3.4 så den är säkert gammal för nu säljer dom version 5.8 till BMW 2) Jag kopplar in den på diagnosuttaget inne i motorrummet 3) Jag vet inte om programvaran fungerar för andra bilar än E34 4) Jag vill också få tag på en nyare variant av programvara Per L |
|
Bmw använder ett eget dataprogram och inte Carsoft, som är alternativet för typ allbilverkstad. Finns även Bosch som förmodligen har utvecklat BMws DIS. MVH Hasso Länk |
|
Det blev visst litet slarvigt skrivet här ovan av mig! Vad jag menade var att Carsofts mjukvara passande till BMW har nu versionsnummer 5.8 och därför får man anta att den version 3.4 som står till vårt förfogande måste vara rätt gammal! Per L |
|
|
Tror att 3.4 funkar till E34. Om det finns passande kabel med interface till senare Carsoft, t.ex 5.0 och framåt så är det intressant. Pluggen till motorn är svår (och dyr) att få tag på. Men på skroten kan man hitta ett lock för inget alls nästan, insatsen i locket har några stift och går att modifiera för att använda till interfacekabeln. Obs olika lock till olika modeller (olika antal stift i insatsen), välj ett för senare modeller, t.ex E39 som har fyra stift. FP |
|
| Om du vill köpa ett Carsoft Interface som fungerar (Autocan Factory co, LTD China-interface:et av hög kvalitet). rekommenderar att mail:a cartoptool@web.de (använd tyska eller engelska) och beställ ett interface och betala via PayPal (batalsajt paypal.com). Kostar 150 Euro inkl frakt (ca 5-6 dagar). Jag har inte hittat billigare ens i China, dom vill ha 130 Dollar plus frakt ca 3-400 kr. Köpte själv interface:t, funkar klockrent med Carsoft 6.5 | |
|
Autocan och One-stop ser ut att ha samma produkter. Har den tyska återförsäljaren nån hemsida med priser osv? FP |
|
| Nej, men du kan se produkten på ebay.de och sökord OBD1, använder själv detta interface, inga problem. Du får betala via PayPal när du beställer varan. Dom verkar pålitliga | |
one.stop factory är en fabrik med egen tillverkning vad jag sett på hemsidan, dessutom så blev jag kontaktad av killen som utvecklade interfacet som dom tilverkar, En kille i dom östliga staterna, plagiatens mästare :) ///MVH Hasso Länk |
| OK, där ser man, världen är liten ibland. Hade bekymmer med min HC-halt på tomgång (verkar vara vanligt alla märken), hade 650 i HC. Hade ca 10 liter soppa kvar och fyllde 10 liter E85 + 15 liter Aspen-soppa, då fick jag HC 88. Har problem att avläsa Live-data från DME:n, värderna bara fladdrar på motortemp och varvtal och en lambda visa 50 % heating hela tiden så jag misstänkte en lambda, men när jag hissade upp bilen och körde den och samtidigt kollade på datorn och kopplade ur lamdan (en i taget) så blev det ingen skillnad på värdena i datorn, inte ens när jag kopplade ur båda två??. Kollar jag Live_data på EGR:n istället ser jag varvtal och temp korrekt. Live-data på DME:n visar temp "fladdrar" mellan -40 och +150 och samma med Varvtal, vad kan detta bero på?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.