AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.034

Finns det många "snackare"?

Sida 2 av 3
Håller med Anders,

det är klart att man frågar om lägsta pris på bilen om man bor långt bort, självklart, annars hamnar man själv i en oerhört dålig förhandlingssits. Detta är dock något som det finns en grupp som inte förstått.

Hade samma läge när jag försökte att sälja min 528i 97:a för ca ett år sedan, priset var lägst på mobile.de. Ändå ringde det folk och ville pruta 30% på priset, ca 100st ringe, en kom och tittade.
Många snackare/hobbyhandlare/? Önskade ett filer för dessa jobbiga personer. Gemensamt är att de ringer från skyddat nummer eller oregistrerat kontantkort, ofta är de otrevliga, en hade egenskapen av att vara en fd kastralsångare el dyl som nästan försökte att skrika ned priset 30%...ja det finns folk till ALLT!

På våren var läget ett annat när jag höjde priset och lät folk pruta...då ringde det nästan enbart seriösa och bilen blev såld på två dagar....märkligt...

Slutsatsen är att jag har står förståeelse för dem som skriver att "snackare undanbedes" eller likande. Det är som vanligt en liten grupp oseriösa förstör för de som är seriösa.

/Simon
Med snackare menas sannolikt en "spekulant" som är helt ointresserad av bilen utan endast ringer för att kunna tjäna pengar på den eller så finns alternativet den som känner sig ensam och vill ha någon att prata med (har varit med om det några ggr), mer synd om den senare gruppen. Den första är helt ointressant att prata med alls.

/Simon
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag är ingen snackare men när jag är spekulant på en bil så prutar jag alltid på objektet.
Det är inte säkert att bilen ser ut som försäljaren
säger, då får man pruta.
Jag hittade min bil på tv4 annonsmarknad åkte ut och tittade, utgångspriset var 129tkr jag prutade till 120tkr.
Tog en provkörning det tog ca 20min och affären var klar på ca 40 min.
Men det värsta är när det kommer ca 5-6 personer och lägger sig i försäljningen men det går ju alltid säga nej till en affär också...
Nadja
Copy: kan inte alls säga att jag håller med dig men det är väl för att du är den som "irriterar" personen som säljer bilen med en massa svammel om du inte ens i intresserad och jag är på andra sidan och är det som blir "irriterad" av sånna som dig....det är ju självklart att man har bättre saker för sig än att sitta i telefon med nån som inte ens är intresserad och ännu värre att ens slösa bort tid med att låta personen provköra m.m

och tycker det inte är "the name of the game" att folk ska måsta utstå en massa svammel bara för man ska sälja en bil...jag tror inte folk som säljer bilar tror det är ett uppdrag av gud som du säger men jag förstår mycket väl folk som blir irriterade av folk som ringer och svammlar.....

vi kanske borde försöka hitta en hobby åt sånna människor istället för att dom ringer och svammlar

ps. med svammlare så menar jag absolut inte folk som prutar lite .....jah prutade själv på min bil innan jag åkte dom 150 milen för att hämta den
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Nadja; Enligt ditt sätt att se det så borde ingen få ringa på en bil, för att sedan inte köpa den.

Om du läst mitt svar ordentligt, så hade du lärt dig skilja på svammel och samtal runt något som faktiskt kan leda till ett avslut.

Beträffande provkörning; Jag vet inte om du verkligen fattade, men JAG åker inte och provkör bilar jag inte är seriöst intresserad av, utan tog upp det som ett allmänt fenomen på vad vissa tycker är o.k., och som faktiskt är betydligt märkligare och fräckare än att ringa på en annons.

Jag vidhåller att det inte är speciellt märkvärdigt att sälja sin bil, och jag tycker fortfarande att många gör det till större affär än vad det är. Kanske grundar jag min uppfattning på att jag gjort fler än 100 privata bilaffärer enbart av kärleken till fenomenet bil.

O.k, du hade 150 mil till din bil, annars är det få saker som får mig så trött som folk som prutar redan på telefon, d.v.s på något de inte ens sett. Seriöst!

Copy

Nadja
Copy: nu tycker jag du svammlar (rätt ordentligt) klart man ska få ringa och höra sig för om bilar men svammlare klarar nog del flesta sig utan..

och jag tror du missförstått lite jag har inte sagt att du är en snackare utan att speciellt sånna som far och provkör bilar dom inte ens har råd eller tänkt köpa det e sånna jag irriterar mig på
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Texten snackare undanbedes gör knappast att snackarna låter bli att ringa. Den lär bara leda till att man drar till dig kategorin som tycker "vilken tönt honom ringer vi och skojar med". Samt skrämmer bort en del presumtiva köpare. Skulle själv aldrig ringa på en annons som innehåller de orden.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Nadja; du skrev att jag väl var den som irriterade sådana som du med mitt svammel genom att ringa och inte vara intresserad, men du kanske menade något helt annat, vad vet jag. Svammel för mig är folk som inte ids ta in vad som säjs till dem, och som svarar utan att ha sett tråden som löper genom resonemanget ;)
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Jag blir så fruktasvärt irriterad på folk som ringer och prutar bort 50% av prisen innan de ens har sett bilen i fråga. När jag skulle sälja min Golf VR6 för ett år sedan så ringde det ca: 20 personer på min annons. 19 av dem försökte pruta ner den från 70 000 kr till 40 000 kr direkt för att de "hade sett samma årsmodell för det priset" eller för att de "visste" att den inte var värd mer. Bilen i fråga var en pärla. Inte en repa, nyservad, fullstämplad servicebok på V.A.G., en ägare innan mig som var en kvinna på 40 år (jag vet, visst är det sjukt) lågmilare.. Första personen som kom och tittade köpte bilen utan att pruta en krona.

När jag skulle köpa min Supra hade jag "andra tjing" på den. Killen som hade första dök aldrig upp och därmed var det fritt fram att pruta rätt bra =)

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Rantzow:
Ang. din VR6-försälning kan du åtminstone glädja dig åt att "de 19" inte först bemödade sig med att komma och kolla samt prövköra för att SEDAN bjuda 40k...
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Nofx16: =) du har så rätt så. Med att få höra deras snack * 19 är tröttsamt i längden.. likaså är det tröttsamt att hålla ögonen öppna nu, tröttsamt kommer det också vara att försöka hålla dem öppna på Numerisk analys-föreläsningen om sex timmar på LTH =)

Gå och lägg dig! Det ska jag göra iallafall...! *zzzzz*
Gammal tråd, men vad f-n.

Skulle sälja en Porsche en gång. Hade annons på tv4 text. Det ringer en "kille" som iufsig låter väldigt ung, "han är väl 18-18 tänkte jag". Pratar rätt intresserat om bilen och ber mig skicka lite bilder till en e-mail så skulle han höra av sig igen. Visst tänkte jag och skickar bilder. Dock visar sig e-mailen jag fick ej fungerade. Hör inget mer men eftersom jag hade hemnumret till personen som ringt så slog jag själv en signal ett par dagar senare.

En kvinna svarar och jag säger typ "Hej jag heter bla bla bla och säljer en Porsche som någon hos er var intresserad av".
Kvinnan förstår först ingenting men till slut förstår hon att det måste varit hennes son som ringt mig angående annonsen. Har för mig att hon sa att han var åtta (8) år eller nåt i den stilen.

Var rätt roligt tycker jag. Den lilla killen var en riktig "snackare"...
Man åker inte 20-30 mil utan att först höra sig för om priset. De flesta skriver ju ut ett högre pris än vad de egentligen begär så jag ser det inget konstigt i att man frågar hur mycket försäljaren hade tänkt släppa bilen för.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
En bra variant är att låta KVD sälja bilen åt en. Inget tjafs och bästa bud vinner.

M3/// Mullret
Lägger man 150 000 kr på en sak som sedan kommer kosta från 10 000 kr och uppåt om året att använda vill man gärna veta vad man får. Skulle aldrig köpa en bil jag inte tagit reda på information om, kolla dokumentationen och provkört noga.

De som påstår att man skall hosta upp tiotusentals kronor utan att verifiera vad man får är beklagligt nog idioter. Hade de själv velat köpa en M3 utan att kolla bilen grundligt?

Man ser alldeles för mycket annonser av den här typen, där ägarna inte skriver ut någon info alls om bilen och väntar sig att folk bara skall komma och hämta bilen med 120 000 kr i en ryggsäck, no questions asked:

M3 -96
Import
Går bra!
120 000 kr vid snabb affär, snackare undanbedes.

750iAL
HAHA det låter ju som när ja ringer..frågar ALLTID om sista priset..
Tänk själv om du åker 50 mil o han som säljer bilien har sagt att priset kan diskutterats när du kollat bilen...
Sedan när du ska pruta på ngt som inte e 100% perfekt står försäljaren med trumf på hand för du har ju 50mil hem oxo o vill ju inte dra hem tomhänt...eller hur..
vet man sista priset så kan man gardera med nåra tusen extra o så vet man att man har prutmån sedan....

Därför frågar iaf jag om sista pris....

När ja köpte min 750 annonserades den för 37 000:- sedan fråga ja om priset som han sa att han kan gå ner lite på typ 4-5 tusen..åkte o kollade prutade o tog med den hem....

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
När jag hade annons på min 328 -97 och folk började pruta i 1:a meningen sa jag att den tyvärr precis var såld för 35000:-

Gitter inte tjata....

M3/// Mullret
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Mullret,
ursäkta min okunnighet, men vad är KVD.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
KVD är KvarnDammen Bilförsäljning. De tar säljuppdrag och ibland blir det mycket bättre än en bilhandlare kan få ut, pga masshysterin som uppstår vid auktioner. Jag mener att om man inte bryr sig om de sista
kronorna så kan KVD vara ett alternativ.

M3/// Mullret
tj
432
tjoa
320d Touring -14
När jag skulle sälja min 325-92 så ringde bl.a en snubbe och vi bestämde tid och plats samma dag för visning. Åkte och tvättade pärlan och stressade iväg till platsen vi bestämt och väntade,väntade... ingen dök upp. Åkte hem , ringde, och fick veta att han snackat med frugan och dom hade kommit fram till att dom skulle köpa en gammal riskokare. Fick ju bilen tvättad i alla fall.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.