AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.031

Finns det många "snackare"?

Sida 1 av 3
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag blir lite förundrad över varför så många skriver i sina annonser att "snackare undanbedes". Själv har jag haft flera säljesannonser ute på tidigare ägda bilar utan att råkat ut för någon "snackare". Är det verkligen vanligt att det ringer folk som egentligen inte tänker, eller har råd, att köpa bilen i fråga? Det finns säkert en hel del roliga historier kring detta kan jag tänka mig.

roadZter
Rent instinktivt skulle jag säga att man kan drabbas av dylika individer om man för söker sälja en bil i prisklassen upp till 150k dvs bilar som är åtkomliga för många av BMW-spekulanter. Annonserar man däremot en lite lyxgare, mera ovanlig och dyrare bilmodell ringer det oftast folk som verkligen är intresserade och har råd att köpa en sådan vagn. Annars är det tämligen lätt att avgöra om intressenten ifråga verkligen är intresserad av bilen eller endast av att pruta så mycket som möjligt på priset utan att ens sett och provkört bilen >>>>>snackare.

Rätta mig om jag har fel.

/Dominik
DanneZeta: Allså du har nog bara haft fruktansvärd tur. :)
Under den månaden jag annonserade ut min E36:a ringde det nog iaf 10 sådana. Alla avslutade i princip alltid samtalet med "Vad är ditt absoluta BottenPris?"
Sådana Personer hoppas jag hittar en bil till absolut bottenpris som dom får lägga 30-40 k i reperationer på.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nötter underviker jag själv enklast genom att låta bli telnummer. Seriösa bemödar sig om att författa ett email. Övriga klarar man ju sig utan:)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Beror lite på bilen som säljer också. När jag satte ut min M3:a ringde det säkert 30 personer som ville höra om mitt trim. =)

Sen finns det sk drömmare som inte har råd utan ringer för skojs skull. Även "bilförmedlare" ringer stup i kvarten.

Minns inte exakt, men jag tror säkert jag fick 100 samtal på min bil. Och skulle jag sätta ut en annons på den idag, så skulle det stå 'Snackare undanbedes'. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
ant
men hjälper det att skriva att snackare undanbedes? ringer dom inte ändå? dom tycker väl inte själva att omdär snackare. jag vet några som är kåta på att ringa så fort dom ser en bil som dom tycker ser cool ut. dom skiter i vad det står eller vad den kostar. dom tringer och pratar ändå.
såna är grymt irreterande tycker jag.

=============================
Länk
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ringer aldrig på en annons där det står "snackare undanbedes". Vad tror dom, att nån skall ringa och säga jag tar bilen utan prut osett. Har hitills inte träffat på den perfekta beg bilen utan något fel eller skavank m,m. Jag tycker det är bättre att många ringer än att det är helt tyst när man annonerar ut en bil. I dag finns det mer beg bilar än köpare.
Nadja
jag måste hålla med Husse man köper ju inte en bil utan att försöka pruta lite och höra sig för ordentligt vad det är för bil först

jag har sålt 4 st bilar i 50.000 kr klassen och alla har varit seriösa dom flesta frågar ju efter sistapris eller om det går att göra nått åt priset...men det är väl bara naturligt man vill väl inte betala mer än nödvändigt
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Jag tror att ni misstolkar vad som menas med "snackare". Självklart ska det ringas och prutas men inte av folk som inte ens har en tanke på att egentligen köpa bilen.

Man märker ganska snart om en som ringer är "snackare" eller seriöst intresserad.

/Edvard
BMW CS # 4503
Nadja
vad ville dom här "snackarna" veta då?

jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för någon...det kanske händer mer när man har en lite sportigare bil som kostar lite mer pengar..typ M3 M5 och sånna bilar....

dom bilar jag sålt har varit lite mer "svensson" bilar typ 525 MB 300 och lite sånt så jag har mest hört av folk i 30-50 års åldern
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är väl som ant skriver att snackarna inte vet om själva om att de tillhör den kategorin. Jag själv skulle inte ringa på en annons där det står snackare undanbedes. Hur köper man en bil utan att få fråga om varan????
Två av mina veteraner har jag köpt utan att vara seriös spekulant från början. Sedan ringde jag för att höra vad det var för något (är jag då en snackare?) och köpte bilen. I ena fallet utan att pruta ett öre.
Å andra sidan har jag bara köpt bilar de sista åren utan att ha sålt någon så jag har ingen erfarenhet av säljannonser.
/Mats
ant
en snackare är en kille/tjej som ringer på en bil som dom i sin vildaste fantasi inte ens har råd att tänka på att äga. men ändå ringer dom och hör med ägaren och vill veta allt om bilen. många gånger för att verka vara en köpare men sedan bara låta allt försvinna bara för att dom igentligen inte alls har råd. dom vet att dom inte har råd och aldrig kommer köpa bilen, men ändå vill dom veta allt om bilen och dess historia.
om man vet at man absolut inte kommer köpa en bil i en viss annons, varför skam na då ringa och störa säljaren som troligtvis inte vill annat än sälja bilen.
jag tycker sånt är irreterande.

=============================
Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Jag är en snackare. Tyvärr kan det bli så när man jagar ett visst bilmärke och jakten går mot sitt slut. Vissa bilar vet man nästan innan att man inte kommer att köpa, men allt för att få så mycket info och jämförelse som möjligt. Det som får mig att ringa är att annonsören inte satt ut något pris, så när jag ringer och kollar det kan man ju alltid passa på att ställa några andra märkesrelaterade frågor. Men jag tycker inte det är så mycket att haka upp sig på, ingår lite i spelet runt bilköp/försäljning. Tycker generellt sett att jag själv råkar ut för fler snackisar då jag säljer en dyrare bil. Någon som åkt och tittat på en bil, Privat eller på firma, provkört, känt och klämt utan att varit 100 seriöst intreserad?
Lite samma sak.
Copy
Nadja
Håller med ant...sånna som inte ens har tänkt köpa bilen borde inte ringa och störa folk som försöker sälja sin bil...

Och Copy om du vill ha svar på andra frågor runt en likadan bil så är nog inte säljaren av en likadan bil nog inte att föredra om du frågar han efter nackdelar med bilmodellen så tror jag han inte kommer att räkna upp så många...du hittar nog mer om du frågar runt på andra ställen än att ringa och fråga folk som säljer en likadan

och far du och provkör bilar du inte ens är intresserad av??....det är ju verkligen slöseri med både din tid och framförallt säljarens..

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Snackare=folk som varken vill eller kan köpa bilen.

En del som bara vill ha info om bilmodellen kunde hellre säga det rätt ut istället för låtsas vara
intresserade köpare. Hatar vidare folk som ringer
utan ha stålarna i ordning eller ännu värre som t.o.m
kommer och provkör den.

Jag är en "seriösspekulantsnackare" och det är jag dj*gt glad för, annars hade jag lurats ut på ännu fler onödiga "obduktionsresor" i jakten på en E39T. Inte klokt hur många annonser med "nyskick" och "pedantskött" det finns. När man ställer de rätta frågorna på telefon visar det sig att (om säljaren är ärlig över telefon vill säga) bok saknas, buckla där, den är nog rökt i men jag vet inte riktigt... osv. Säljarna är ganska goda kålsupare de också. Jag skiter fullständigt i om det står snackare undanbedes och ibland kan jag faktiskt bli misstänksam bara av att någon skriver det. Men riktiga "snackare" ger jag inte mycket för, har tyvärr råkat ut för detta släkte själv.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Här är mina definitioner på "Snackare":

* En person som ringer och prutar 50% av priset utan att ens ha sett bilen IRL.

* En person ringer och frågar 200 frågor om bilen, för att till slut säga "du vill inte byta mot en fiesta, så får du en tusing i mellanskillnad?", eller liknande.

* Värst av alla: En person som ringer, ställer frågor, verkar hur seriös som helst. Man bokar en tid för provkörning/personen säger "Jag kommer och kollar om 20 minuter". Därefter låter vederbörande bli att dyka upp över huvud taget, och självklart hör vederbörande inte av sig heller. Detta är den värsta sortens snackare, är det inte lättare att säga "jag hör av mig om en provkörning kan bli aktuell" än att ljuga en rakt upp i ansiktet? Mycket störigt, som sagt...

Den som ringer och ställer frågor om bilen och eventuellt diskuterar priset, kan man knappast bedöma som en "Snackare", utan snarare som en sund person som vill försäkra sig om att spara tid och resväg på att slippa inspektera ett vrak.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Perkka
Försöker nästan alltid pruta när jag ska inhandla t ex ett fordon.. Snabb affär=lägre pris (oftast iaf).. Sen om man säljer samma fordon till ett högre pris, e ju en annan sak :)

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Nadja; vad jag far efter är att många tar försäljningen av sin bil som ett uppdrag de fått från gud, dvs gör det mer märkvärdigt än vad det faktiskt är.

Jisses, vad snackar vi om här? Någon som har oförskämdheten att ringa en så viktig person som "Svennebilsäljare" och ställa lite frågor. Tycker det är lite av name off the game att man får räkna med att bli "störd" av någon som ringer om man satt in en annons.

Om jag åker och tittar på bilar och provkör? Läs ordentligt så ser du att det är ställt som en fråga, men du kanske drog slutsatsen från egna erfarenheter, jag åker i vart fall inte och provkör, men jag vet att många gör det.

Och du, ibland händer det faktiskt att det blir affär av något som man inte tänkt från början, alldeles för ofta till och med, vilket nästan knäckt min käre sambo eftersom hon aldrig kan vara säker på vad som står på garageuppfarten.

Jag får tillfredställande svar genom att ringa säljaren, utefter mina referensramar, inte dina.

Och du, slutligen vill jag bara säga att jag håller med ant. Jag skulle aldrig ringa på en bil jag inte hade stålar till.

copy

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det ringde minst 40pers på min V70R, men det kom endast 2st! för att titta på bilen. Minst 30 av dom var snackare, som inte ens kunde köpa bilen.

Mvh
Marin
Jag är alltid seriös spekulant på de bilar jag ringer på, men jag brukar pruta så mina vänner som kan vara med nästan skäms! För i slutänden så e det ju faktiskt min ekonomi som berörs. MEN om man ringer på en bil som e alldeles för högt värderad enligt mig o bilen står i en annan del av detta avlånga land så kan jag faktiskt fråga vad ägarens absoluta bottenpros är. JAg vill ju veta om priset e intressant för mig om man nu ska ta sig tid att åka o kolla på bilen. Det e ju bara för sälgaren att säga sitt bottenpris.
DVS att bara för att man kanske prutar o frågar om bottenpris på telefon så behöver man inte vara en oseriös snackare!!!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.