AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.930

Inget oljetryck i 3.5 motor

Sida 1 av 2
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nu ger jag snart upp. Efter att ha gjort två toppbyten och sedan upptäcka att bottendelen med varit kass på min 535 -86 köpte jag en motor från en 735 -88 i hopp om att få åtminstone en fungerande motor av de tu. Jag kunde inte testa motorn i förväg. Efter 5 dagars helvetiskt slit med fastrostade bultar och skit var den nya motorn i.

Motorn startade lätt och jag förvånades över hur tyst och jämnt den gick jämfört med min gamla. Jag steg ur bilen och lät den gå på tomgång, efter typ 1 minut gick jag in för att stänga av då vi var i ett stängt garage. Då tyckte jag att den började låta mer metalliskt och såg att oljetryckslampan var tänd. Innan jag hann stänga ner hördes det tydligt att något var snett. Så även när jag startade en andra gång under några sekunder. Om detta missljud är pga brist på smörjning eller pga rasad vev/annat haveri är svårt att säga ännu och jag vågar inte starta igen förs jag vet vad som är fel. Jag kan tyvärr inte svara på om lampan tändes omedelbart.

Eftersom det finns tydliga missljud med i bilden och givaren är ny samt kontrollerad så utgår jag ifrån att någon haft ett haveri på vev och/eller oljepump och sedan sålt motorn trots detta. Det är dock lite märkligt att den först gick så fint även om det bara var på tomgång.

Det finns en liten chans att inte pumpen får olja eller felar och jag tänkte även kontrollera en nödventil för pumpen som tydligen kan öppna sig så att trycket försvinner.

Finns det fler saker som kan orsaka detta?
Hur felsöker man bäst bottendelen utan att riva allt igen?

Jag skall också erkänna att jag inte riktigt greppar på hur vis en rasad vev kan vara orsak till uteblivet oljetryck såsom mekhandboken säger. Någon som vill förklara?
Ja e ingen expert men jäkligt slitna ram/vevlager gör ja att det tryck pumpen bygger upp försvinner ju ut där o oljan likaså förmodligen....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Padde, utan att gå in på själva ditt problem med oljetrycket....ring upp killen du köpte motorn av...och låt affären gå tillbak...rasar motorn vid uppstart så var den knappast i gott skick när den såldes.
Ps du hade olja i hon?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag köpte motorn till ett lågt pris, bara 2000 kr. Jag är inte dummare än att jag misstänkte att det kunde finnas defekter men såg det som en chansning. Jag har ju en motor till att plocka delar från med nyren topp. Min förhoppnig var att åtminstone blocket skulle vara ok då dessa sällan ger problem på en M30.

Killen som sålde har inte kunnat garantera något då han aldrig kört motorn utan bara fått löfte om att den skulle vara ok. Jag väljer att tro honom av skäl jag inte orkar gå in på här och är faktiskt tveksam till om jag skulle lyfta ur den för 2000. Det var ett jävla slit när man inte har alla de rätta verktygen.

Nu är det lätt att vara efterklok. Precis allt jag gör med denna vagn går åt helvete och nu är stålarna slut. Finns det några vettiga åtgärder att göra eller ska jag ge upp? Vad ska jag titta efter när jag lossar tråget? Jag är som sagt tveksam till att riva ut motorn igen, bilen är inte fin nog att lägga mer tid o cash på.
Fr
11
Friddo
535 E28
528 E28
520 E28
Hallå
om 735 motorn var utrustad med oljekylare (och du kör utan det) saknas det en liten plugg innanför oljefilterhållaren m6*10-12mm tror jag och utan den får du ca 0,6 bar oljetryck beroende på motorns kondition då kan det bli missljud kan vara värt att kolla.
mvh Fredrik
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tack, men den saknade oljekyl så jag har tillsvidare pluggat dito som jag har på min bil.
Paap Reeder
Hej "Padde"!
Inte för att det kanske hjälper Din M 30 ... men jag lider verkligen med Dig. (Var nästan nära att fälla en tår när jag läste Ditt inlägg).
Min åsikt: Om hon lät bra i början måste således allt inledningsvis fungerat bra. Lager kan inte ta slut "bara sådär". Var de slut innan kan de ju inte ha låtit bra i början och vice versa.
Det "värsta" Du kan behöva göra är att ta loss sumpen och kolla pumpen.
Min M30 har i början av 90- talet "gått långa tider på tomg" med illröd lampa. Allt var kollat. Dessutom satt det en ny pump i sedan några tusen mil.
Till slut gav jag fanken i lampan och körde ändå. Inga missljud 0-7200 varv. Alltså fick hon olja.

Att det blev ett metalliskt ljud i Din är oroande. Beror det på oljetrycket är det inget fel på lager.
Dum fråga i juletid: "Du har väl oljenivå upp på stickan?"
Den omtalade back- eller övertrycksventilen på pumpen har ibland krånglat på M30 vad jag hört genom åren.
Skulle man kunna blåsa tryckluft i oljesystemet för att kolla att "ventilhel***et" sköter sig?? Kan ju ha kommit in nått smul. Vet inte just nu hur man skulle kunna plugga "övriga" oljehål för att blåsa på med 10 kg tryckluft. Kan man lossa vipparmsaxlarna och den vägen kunna blåsa systemet? Vet inte riktigt men nog borde man pröva.
Har ventilen hängt sig blir det ju inget tryck. Sedan är det fråga om ljudets karaktär? Precis när man bytt olja tar det ju några sekunder innan trycket kommer och då brukar min också "rassla till litet". Det ljudet tror jag inte är så farligt, förutsatt att man inte belastar.
Jag vet inte hur mycket Du rivit i motorn men det är inte så att Du tömt kedjesträckaren och hon går med lös kamkedja?? Det kan ta säkert upp till ett par minuter innan hon med kedjan fyllt "smörjkoppen" där kedjesträckaren får sin olja ifrån om man inte själv gjort det före toppens montering. Din motor kanske legat upp och ner och oljan runnit ut från "koppen"?

Något jag inte vill rekommendera andra ... men själv skulle jag nog låta henne gå några minuter på försök, även om hon rasslade. Jag tror inte att man orsakar några stora lagerskador eller dylikt av detta men det är viktigt att få diagnosen klar innan man gör nått.
Kan ngn annan del orsaka rasslandet Du talar om.

Jag är helt 100:a på att hon låter p g a dåligt oljetryck och inte p g a lagren eller dylikt.
Berätta mer.
MVH /// Paap Reeder
hmm.. jag har bytt topp osv i min bil, och lite sånt där, måste bara säga detta så att ingen annan gör samma misstag, låt ALDRIG bilen gå på tomgång utan översikt när du nyss startat upp den, sitt i bilen första 1-2 min, bara för att ha kolla på temp, och oljemätare osv.

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tackar Paap, lite medlidande och framförallt hopp sitter inte fel. Jag är dock fortfarande skeptisk...

Det finns väl kanske inte så mycket mer att berätta. Till att börja med hade jag slagit i ny olja i motorn så det är inte felet. Eftersom jag väl förmodligen smorde hela toppen ganska effektivt när jag tömde 5L i oljehålet så har jag en teori om att den uteblivna smörjningen av just kam o ventiler orsakade ett tilltagande slammer/knackande efter den dryga minut som motorn hann gå.

Ett stort orosmoln som jag inte nämnt tidigare är att det kändes som om motorn baktände/tog stopp ett par gånger när jag drog runt med startmotorn. Skvallrar det om en rasad vev månne eller är det sånt som kan hända?

Men frågan kvarstår; kan en motor med såpass allvarliga lagerskador att oljetrycket är borta verkligen gå jämnt och utan knackande eller rassel på tomgång? Den hade inte alls samma slamriga gång som min gamla spis. Jag belastade iofs inte motorn som jag minns utan den fick endast gå på ca. 1000 rpm tills missljuden hördes.

På torsdag ska jag försöka ta tag i detta och sänka tråget. Då blottläggs som jag förstått det veven. Går det att inspektera denna samt pump och dylikt och på så vis få svar på gåtan? Hur isåfall?

Tack ni som bemödar er att svara.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag glömde en sak, min gamla motor har vad jag förstått inte samma pump som denna, eller?
Passar den iallafall eller kan man kanske byta hela tråget mellan de två motorerna om det är så?

Den gamla motorn är tillverkad -85 och satt i en -86 535i medans den nya är en M30b35 från en 735iA -88 om någon nu missat detta.
Paap Reeder
Hej!
Jag har tagit bort tråget på min M535-E28. Fick nog höja motorn ngn cm. Lätt lossa en av kuddarna fram. Bytte bl a pump.
OBS - att skaffa ordentligt med schims till oljepump-kedjeinställningen så att Du får en klockren inställ-ning av kedjespänningen.
OBS - att om Du lossar en vevstaksbult måste Du kassera den ty åtdragningsmomentet ligger så nära brottgränsen för bultarna - sannolikt för att få ner rörliga massan - att de inte tål en dragning till.
Jag kan inte bytesmöjligheterna mellan pumpar och tråg.
Enligt MotorNord-katalog -96 är det samma pump till 535/528 och 728/735 E 28/och 7-ser från -77.
Enligt katalog 2000 är det samma pump i alla M30.
MVH /// Paap R
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Teoretiskt skall man byta bultar varje gång man demonterar tex vevstaksbultar! I praktiken verkar det gå bra ändå eller också har jag haft tur! Fast då har jag haft tur på alla motorer jag haft isär för jag har aldrig någonsin bytt dessa bultar!

Exempel M30-motor 3.0 liters:
- alla bultar demonterade och monterade en gång för 40.000 mil sedan
- ett par ramlager och dito vevlager demonterade och monterade igen två gånger efter detta (för att kolla lagerspelet).

Har alltid återmonterat gamla bultarna! Inga problem hittills på totalt 60.000 mil!

Per L

men är det inte lite dummt att chansa?.

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har nu sänkt tråget och ska imorgon inspektera oljepumpen. 3 frågor som måste ställas är:

1. Vad är det för "grunka" med tillhörande kontakt som sitter i botten av tråget? Liknar en, ja, metall kuk, typ 10-15 cm lång.

2. Jag har i denna motor en mörk färgton på all metall och även brända oljerester på vissa delar. Skvallrar detta om något?

3. Kan jag ställa diagnos på vevlager och vev utan att demontera överfallen nu när veven är blottlagd? Det "ser" ju inte rasat ut, men jag vet å andra sidan inte vad jag ska titta efter. Detsamma gäller egentligen även oljepumpen.
Boki
1 är oljenivå mätare
2 är vanligt på motorer som har gått många mil
ta bort pumpen o kolla gapet o glapp punpen ska vara fin ej repig.
du måste kolla alla vevlager så kolla en o en om dom är repiga do är dom slut.
Ramlager kolla dom du kommer åt.
lycka till..
max f
jag tror på att vevaxel varit slipad och dom har missat att plugga den så att oljan bar rinner ner i tråget och inte kommer till vevaxellagren.
Paap Reeder
Hej "Padde"!
Plåtade min 750 i magen när jag bytte oljetrågspackning.
Där framgår den "mörka tonen" Du talar om.
Vill du kan jag maila bilden - den är dock på ca 700Kb så det tar litet tid med modemet.
Om du skall lossa vevlager tror jag Du skall börja med 2:an och sedan 4:an. Är de bra - tag en kopp kaffe och fundera över om Du skall undersöka fler. Min erfarenhet är begränsad men jag tror att det är tvåan som går först.
Ramarna kan Du ta ner allihop.
Jag själv tror inte på lagren utan att det är pumpen det är fel på.
Lycka till!
MVH /// Paap Reeder
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Oljepumpen på 86:an är inte samma som den nyare men det går att byta vissa delar så det tänker jag göra. Den nyare pumpen verkar inte vara defekt dock. Tyvärr.

Jag har inte rört veven ännu, menar du, Paap, att det går att demontera vevlagren och ramlagren från sumpen utan att lyfta ur motorn?
Eller syftar du bara på kontroll av dem? Det framgår kanske om man ligger under bilen men jag har den på ett par mils avstånd från datorn dessvärre...

Som jag förstått det så ska oljan igenom veven innan den går upp i toppen eller? Min plan är att imorgon montera på den andra pumpen (delvis) och sedan köra motorn utan tändstift för att se om det kommer olja ur hålet för oljetrycksgivaren. Gör det det så startar jag aset för att se vad som händer. Gör det inte det kan det nästan bara vara veven som givit upp (?) och då får jag väl sälja toppen och skrota. Jag lyfter inte ur motorn igen.

Har ni invändningar eller tips så nämn dem före 12:00 lördag :-)
Paap Reeder
Hej!
Jag har bytt samtliga ram+vevlager i min utan att ta ur motorn. Bara lossat tråget. Ramarna "petar man runt" -alltså den halva som blir kvar sedan man tagit loss överfallet.
Staken för man åt sidan när man drar ner lagret - no problem.
(Man kan dock inte byta vev utan att ta ur motorn he) he).)
Du kan ju prova pumpen när Du tagit loss den. Har Du en V/H-borrmaskin går det enkelt att prova den i den olja Du ändå släppt ur nu.
Glöm ej att prova den jäkla back- eller övertrycksventilen på pumpen.
Förstår inte hur den kunde "låta OK" om lagren var slut??
OBS att lagerytan i själva lagerhalvorna inte är helt blank utan liknar mer ytan på plasten på min dator om du förstår vad jag menar.
En och annan mindre skråma/repa (typ hårstråtjocklek)var det också i mina lagerhalvor. Nått sandkorn kommer det säkert in genom åren vid oljebyten och dylikt mek. Helt OK.
MVH /// Paap Reeder
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
På det viset! Då kanske jag inte ska ge mig om den inte arbetar upp något tryck imorgon. Med en riktig pump och nya lager måste ju oljetrycket komma tillbaks. Eller kan det finnas fler orsaker?

Tack för alla råd Paap mfl. Jag återkommer.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag bytte ut oljepumpens aktiva delar, gjorde rent (det fanns lite kolnade rester) ö-trycksventilen och monterade ihop igen idag. Allt verkad till synes ha varit ok dock. Sedan körde jag runt motorn utan stift i närmre en minut innan det pressade ut olja ur givarhålet. Nöjd satte jag ihop resten och hon small igång direkt. Spinner som en katt, inga missljud alls och framförallt: Oljetryck!

Tyvärr hade lite servoolja läckt ut och jag tänkte fylla på innan jag provkörde (det tjöt bra i pumpen). Nu bar det sig inte bättre än att jag blev inringd till mitt jobb och jobbar nu natten. Förmodligen kommer allt att fungera imorgon när jag provkör. Allt verkade ok. Då är jag en mycket glad man kan jag säga.

Men frågan maler, varför fick jag inget oljetryck??
Nåja, återkommer när jag vet till 100% att kärran rullar igen. Trevlig helg på er.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.