AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.514

M3Cab eller Coupe?

Sida 1 av 2
R3
31
R3
M3 -96
Har hittat en M3 Coupe, Individual-pkt 96a för 219000kr med 11.600mil på mätaren. Samt en M3 Cab i mycket fint skick, 97a med 10.100mil på mätaren. Även den för 219000kr. Är en Saab Turbo freak som ska byta till BMW :-). Är helt novis när det gäller BMW, Finns det någon som kan ge en synpunkt på vilken av dessa två jag ska köpa och tänka på?
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Hej välkommen hit!

Det beror väl på hur du ska använda bilen är det
en åretrunt bil är ju coupen bättre.

Priset på coupen verkar alldeles för högt tycker jag
du kan hitta en bra -96:a för 160-180000.

Använd sökfuntionen i forumet och sök på M3 AND köp
så hittar du massor med info.
Cab:en verkar ligga rätt i pris om den ju är väldigt fin. Måste dock ha det mesta för det priset och kanske även lite bättre än orginalfälgar (18" av något slag) milmässigt har den gått vettigt om den importerats runt 2000 och typ 2500-3000 mil/år är inte ovanligt i södra Tyskland för en cab.

Kolla suflettfunktionen, kolla AC:n det är grymt varmt om inte AC:n funkar och en kondensor kan gå på 7-8000 spänn.

Coupen är för dyr ... borde ligga i 160-170" om det inte är något extremt. Jag menar Induvidual är ju bara att den som köpte den ny ville ha något speciellt, man kan ju inte betala för det om man inte har exakt samma smak ;)

R3
31
R3
M3 -96
Tackar för svaren!
Det lutar nog åt Caben fast jag behöver köra en hel del på vintern. Enl säljaren så är bilen helt i nyskick med all utrustning utan AC tyvärr. Nya 18" med nya däck osv. Ska verkligen bli kul och se om den hänger på min Nordic prep 9-5 AERO :-)
R3: Utan AC .... hmmmmm ... jag lovar dig att förra vår/sommaren då jag åkte runt i en M3 Cab -97:a med trasig AC så var det VÄLDIGT varmt.

Mad cabben nere i direkt solsken blir det extremt varmt. Det var en svart bil med svart skinn så det påverkar ju en del.

219 för cab:en på vintern bör du få ner till 205 eller mindre när den inte har AC.
Du pratar om att köra på vintern. Hur är det med hardtop? Du ville ju köra på vintern. En sådan går på 15 + lack om du hittar någon.

R3
31
R3
M3 -96
Hmm!! hardtop ja, inte en aning om det följer med. Får nog lov att ringa och kolla detta. Verkar ju inte bra det där med ACn heller. Bilen finns hos denna försäljare, Länk försäljaren påstår att det inte går att finna ett finare exemplar, men men så är han ju säljare i och försig...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt tveksamt utan AC. Går ju alltid att eftermontera kanske men det kostar en del.

Den ser väldigt fin ut på bilderna, det verkar dock som om säljaren monterat 18" på den. Undrar varför? Eller det kanske sitter vinterhjul på originalfälgen.
R3
31
R3
M3 -96
Tydligen så har bilfirman väldigt bra kontakter när det gäller däck och fälgar, så det kostade väl inga större pengar för dom att slänga på nya 18"are för att få bilen mer attraktiv.Dom kan tänka sig att skicka med vinterhjul till ett mycket bra pris också. Förra ägaren var tydligen extremt puts fixerad. Han bytte till en Porche. Har hört av en kille att det är problem med någon VANOS grej på dessa bilar. Stämmer det???

Hmm att det ska vara så svårt att bestämma sig :-) Har hittat denna Coupe som också känns rätt. Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag får vissa varningssignaler av firma nr2 autocity. Men jag är ganska nojig, för mig förmedlar en sådan hemsida någon slags vimpel export stämpel. Men bilen är ett förmedlingsuppdrag så det behöver inte vara några problem.

Verkar som caben är i fint skick dock saknar den AC.

Coupen är lite mer välutrustad samt billigare. Du får ställa dig frågan om du behöver / vill ha en cab. Som året runt bil är coupen bättre.

Svårt val lyckat till.
300
höfläkt
535daT -05
Tror du skall bestämma dig för om du vill ha en cab eller inte, innan du jämför bilar. Vill du nu åka cab så behöver du inte jämföra den här cabben med en coupe. Utan leta då efter andra taklösa att jämföra med.

Jag själv undrar lite varför man vill ha så mycket pulver i en cab?
Är du säker på att cabben saknar AC ? Det är nämligen ganska ovanligt 3.2-or ! Om den nu verkligen gör det så skulle jag nog hoppa över den bilen + att den är för dyr . Så här års så kan du hitta en cabbe betydligt billigare .
Kollade in siten på Cab:en och det är väl ungefär samma som jag sålde i maj i år. Den ligger som jag tycker då ca 15-20 tusen för högt om det vore privat.
Nu är det firma men om de har tre månaders garanti eller så har du ju kanske inte så jättenytta eftersom det ju ändå kanske är lite lågsäsång för cab-åkandet.
AC:n är ett argument du kan pruta med, det är faktiskt riktigt ovanligt att inte ha AC.

Håller med höfläkt att du skall jämföra cab:ar med cab:ar och coupér med coupér. Bestäm dig först och sedan hitta lämpliga kandidater.

Det är ju bäst säsong för att köpa cab:ar nu kan man lugnt säga. Bästa tid att sälja är ju de första två veckorna i maj ;)

Gillade cab:en jag hade skarpt då det var en riktig glidarbil nu har jag fått andra referensramar ... ;)
Mr
19
Mr.R1
BMW M3 -96
Den e till salu!SV-SÅLD 13500mil
Mr
19
Mr.R1
BMW M3 -96
96:a
R3
31
R3
M3 -96
Jag har sett din bil på Webben. Kolla tidigare inlägg. Är den sönderbyggd med stereo? Den kan helt klart vara av intresse, har du fler bilder?
Jag tycker inte att du ska köpa cabben! Pga avsaknad av ac och överrullningsskydd(nackskydd bak) som den verkar sakna på bilderna.

Tycker det e på tok för dyrt!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
R3
31
R3
M3 -96
Tack för alla svar, man vill ju inte bli lurad nu när man tänker köpa sig drömbilen. Tycker ändå att det verkar som om man får betala ca 180-190 för en fin 96-97a coupe och ca 190-220 för en cab, om man vill ha en i riktigt fint skick. En sak jag dock reagerat på är att alla verkar ha gått mellan 10-13000 mil. Tyder det på skruvade mätare eller?
De går runt 3000 mil nere i tyskland och sedan är det ju inte direkt en långfärdsbil (även om jag körde ner till franska medalhavskusten och att komma upp i över 1500 per år är hårt i Sverige.

10.000-13.000 är normal, mer udda att hitta en 97:a som gått 2.000 .... men som sagts 1000 gånger på forumet. Bilda dig en uppfattning genom att kolla efter förslitningar, kolla upp servicebok, gör en egen bedömnning om det är rimligt o.s.v.
R3
31
R3
M3 -96
Jaha då blev det en Coupe då! Var och hämtade bilen i Malmö förra veckan. Nu står den vackert och glänser i garaget. Hmm kan det inte bli vår snart...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Grattis till en kalas kärra!

Nu kan du ha nöjet med att surfa in på
Saab forumet och läsa om alla race mellan deras
värstingbil och M3 ;) om hur de hängde på eller
drog han som inget...*Suck*
När de inte ens vet om det är en M3 eller en 320/325 med M3 speglar.

Men återigen ett stort grattis till nya bilen och fyll gärna i din profil med var du bor, bil (!), ålder etc för att lättare kunna svara på ev frågor i framtiden...

M V H
Stephan

Är du redan användare? Logga in i menyn.