|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Pelle Persson, > En annan sak du ska betänka till bmws nackdel är motorbyte....som mer eller mindre är fritt fram hos Porsche. Vad menar du? |
|
|
Tja...testa och försök bes en bmw med annat än den motorn som satt i från fabrik...eller rättare sagt försök att få bmw att skriva ut något intyg på motorbytet tex en s38b38 i en e30. Porsche ombyggnader har aldrig vållat mig några problem med sbp...det mesta man kan hitta på med en p har redan rullat igenom sbp. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
| Aha, det var det du menade. Jo det stämmer säkert | |
alpinab84,6 |
Pelle>> ja jag har hört att det är svårt att köra kurvor med porschen. Menar du bankörning eller bara kurviga landsvägar, jag kommer nog inte och köra så mycket banracing med kärran. Det jag vill ha är en rolig,väldigt snabb men ändå en pålitlig bil. Då tänkte jag fråga dig som ägt 930. Är det en bil som kostar extremt mkt att serva samt äga i längden(reparationer etc.). tack Jacob |
|
När du kollar på en 930..."skit" i allt annat än motor och låda....ras där kostar mulit...iofs så kan man hitta utbytesmotorer idag för 60k men om man rasar...så är det inte skoj. Lådan (4 växlade) pallar det mesta...lätt över 1000hkr. Och se upp med smälda vagnar...historian på bilen är nr 1. 930 ÄR en väldigt rolig vagn och en Porsche är en Porsche du kommer att bli lika lyrisk varje gång du gör något med bilen Tysk kvallite i hög form. Jag vet inte vart i landet du bor, men ta in den tilltänkta vagnen hos en erfaren Porsche firma (ej vag) och låt dom kolla igenom den. Utan att avskräcka dig...jo dom kostar att serva och delar...tja det är inte det billigaste man kan tänka sig...så japp dom kostar några kronor att äga...men i mitt tycke så är det helt klart värt det. Och en del av det här med 11orna och ders svårkördhet i kurvor är krafftigt överdrivet. 99% fegar och släpper gasen när det svänger...och då går det åt helvete. Turbon är en brutal maskin...och det gäller att man vet vad man gör när det ska gå riktigt fort... För dom är inte riktigt så förlåtande som vissa andra bilar. Jag var själv tvungen och ta reda på vad som händer när man släpper av i en kurva...och hjärtat hamnar i halsgropen om man gör det...garanterat *s* MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Med turbon är det inte släpp av gasen som är det största problemet utan att det är rejält turbolag när man går på gasen ut ur kurvan, eftersom inget händer är det lätt att gå på mer och helt plötsligt kommer allting. I bästa fall så är man redan ute ur kurvan och i sämsta fall så snurrar man. Detta är nog anledningen till att en 930 (och 964 Turbo) får sig slagna av det mesta när det svänger. Tråkigt blir det dock aldrig. |
|
|
johann, det är precis det som är knepet när man kör 930/964 orna. Man får ha lite annan körstill med dom än vad man har med andra bilar. Helt avsläpp , sväng, och sen full pelle när man går in i kurvan alt 1/3 in i den.Så turbon laddar fult igen när man går ut ur kurvan. Men precis som jag skrev innan...så hänger det på föraren..inte på bilen. Och hur feg man är! När man har kommit in rätt med gastekniken i kurvorna, då ska det faktiskt mycket till för att bli från körd! Men snart tror jag vi får flytta till ett eget furum...innan vi blir utvisade *s* MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Vaddå tråden handlar om ju om 930 (bl a)! :) Nja, en sug-911:a har väl inga större problem att vara snabbare än en Turbo med samma ålder runt en bana om vi inte talar om 993 och 996. Fast visst går det att köra fort med en 930 också. Tycker det dock har mer med mod än förarskicklighet att göra. |
|
alpinab84,6 |
Pelle>> Menar du vilka kurvor(typ landsväg) som helst eller bana? Hur är bilen i stadstrafik och landsväg?Ifall man uppgraderar turbon då, borde ju bli bättre med mindre lag, eller? Förresten så är jag i Göteborg men också Helsingborg. Johan>> Jag skulle nog välja bmwn ifall man inte behövde bygga om den. Porschen är liksom original, men som påpekat svårkörd. Tack |
|
alpinab84,6, Jo det är jobbigt att bygga om men en M3 SE är ju inte helt fel original. Dessutom betydligt billigare än en 930 både vad gäller inköp och ägande. Fast visst är det ngt speciellt med en Porsche Turbo, lite samma magi som kring Ferrari. |
|
|
Jag vill inte säga att en 930 är svår körd, men allt är relativt. Men jag tycker att 930an funkar bra till vardagstrafik, så som landsväg och stadstrafik. Det lutstiga uppträdandet uppkommer vid avacerad körning...som dom flesta aldrig kommer att använda bilen till..fast jag tycker att du ska testa på det lite när du får möjlihet...kul som f..! En nanckdel är iofs den 4 petade lådan så det är ett stort plus är om du får tag i en som har den 5 petade ruf lådan monterad. Alt en låda från en senare turbo. Jag tycker att motorn funkar bäst med 5 petad låda....tappar inte så mycket i varv. Det finns kanske inte allt för många 930 3,3 kvar med orginal agg..men visst går det att byta det till ett med bättre spoilupp tid. Men om man är riktigt sugen så kan man ju alltid bygga en dubbel turbo istället....Qvarnis har en rullade vagn....(min egen motor är inte i ännu och bilen är lika ofärdig) Samma gäller laddluft kylaren...det passar perfekt att få dit ett dubbelt packet under vingen. (Man brukar svetsa ihop 2 laddluftkylare till en stor.) Även möjligt att byta kammar på den....men jag tycker att du ska ta ett snack med Bosse som driver JPS på berga i helsingborg. Förutom ett stort kunnande så har han gott om beg delar liggande till dom. Och låt gärna JPS gå igenom bilen/bilarna som du funderar på, så du slipper otrevliga överaskningar. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
alpinab84,6 |
Pelle>> Tack. Jag vet ej ifall bilen jag kollar på har 4 elr 5 växlad låda. Vad kostar en sådan Ruf låda(med installation)? Ett par till frågor: Hur mkt bensin drar bilen och ungefär hur mkt kostar den att äga? Vad tror du att den gör 0-200 km/h på? Jag har också tänkt på dubbel turbo, men det verkar kosta ifall man inte gör det själv och det kommer jag nog inte att riskera! Tack Jacob |
|
Ruf lådor är inte jättevanliga precis...priset tja allt från 5000:- och uppåt...sett en till salu för 50K. Att byta låda....om du inte har tummarna mitt i hand så gör du det på...mindre än 2h, dvs mycket enkelt jobb. Om du inte vill själv bygga motor kolla vad jps har för ideér ang sådana här dubbel turboombyggnader, själv hittade jag en gammal racingmotor för en lagom summa. Annars så är där mycket att hämnta vid byte av motorstyrning...då den gamla motorstyrningen är väääldigt ålderdomlig. Jag har för mig att dom ligger strax under 12s till 160km. men till 200 får nog johann svara på. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
| En gissning är ngnstans kring 19-20 s. | |
VIP |
Hade en 911 Turbo 1986 som jag köpte från Porsche Center. På vintern är den lömsk, turbolagget gör att den nästa skenar iväg plötsligt om man inte är försiktig med gasen. Men på sommarväglag är det knappt nån som kan hänga med i en kurva.911:an mår bättre desto hårdare du piskar den genom en kurva. Jag lovar dig nästan, även idag tror jag du lämnar en M3:a ganska långt efter dig i en kurva men på raksträckorna drar M3:an dig. |
|
VIP, Vilken M3 tänker du på då? |
|
alpinab84,6 |
Wald>> Tack. Jag har mailat Bosse om några saker och idéer jag har. Låter som en bra firma!!! Vad tror du är en realistisk trim nivå på en 930 turbo, för att förbättra körbarheten samt det roliga,draget, fast utan att få bränsle förbrukningen skyhög? Förresten vad ligger den på en standard bil(l/mil)? VIP>> Vilken m3 snackar du om. Den som jag vill jämföra Porschen med är en e-30 med 3,8ltr m5 motor under huven... Tack allihop för era svar |
VIP |
Ok en E30 med 340hp motor tänkte jag inte på. E30:an är ju grym på bana. Jag jämförde med en original E36:a M3. |
Perkka |
VIP: 3.2-an lr 3.0-an? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Jag har mycket svårt att tro att en M3 E36 en 930 Turbo rakt fram. De kanske går lika i bästa fall. Angående prestanda på bana så är det nog lika med Porschen som det är med en MC. Den har potential, men det krävs en duktig förare för att utnyttja den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.