AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.464

M3 e-30 vs. Porsche 930 turbo

Sida 1 av 3
alpinab84,6
Hej,
Jag har haft lite problem att bestämma mig för vilken bil som ska bli min nästa.
Vilken bil tror ni är råast, roligast att köra,lättast i stadstrafik(ett måste), bäst drag, i-växel acceleration, en m3 e-30 med 3,8ltr m5 motor eller en porsche 930 turbo(snabbast på landsväg etc.)?
Jag har erfarenhet med porschen och upplever den som en extremt rolig bil, med väldigt drag, inte direkt lättkörd men inte heller svårkörd. Men jag kan ej jämföra med bmw eftersom jag inte har någon erfarenhet av den.

alla svar är väldigt uppskattade
Tack
Tyvärr är ju det svaret ganska så lätt...så jag skriver inget märke...på det här forumet!

Qvarnis
Qvarnis >> Jag hjälper dig.......Porschen !!!!
Iofs lite luddig topic, man tror att det rör sig om en enkel M3 E30 med 2,3l motorn, men visar sig att det är en 3,8l spis vilket gör det väldigt mycket mer intressant!...
Men jag tror tyvärr att Porschen vinner denna duell ändå pga att det är en Porsche och har den där lilla x-tra pushen när det tar emot... men BMWn är nog mer lättkörd, vilket du prioriterade... vilken väljer du?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
M3:an kommer vara snabbare överallt och dessutom piska upp Porschen på bana samt den är mer lättkörd.

Porschen är dock väldigt kul just för den är svårkörd, iaf ett tag.

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Här kommer en länk med en M3E30 med en något modifierad M5E39 motor i utrymmet under huven.

Länk

"Letar efter en trimmad E28"
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Även ett Bmw-garage kan behöva kompletteras...med en klassiker alá 911 Turbo

--------------------------------------------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Den bilen som är mest lättkörd borde väl också vara den som går snabbast.. (?)

/// Ett halvårs abstinens...
300
höfläkt
535daT -05
Helt fel.
alpinab84,6
Tjena och tack för svaren.

Wald>>Det är just detta problem jag har. Man vet ju aldrig. Jag tror att den lätta m3:an blir otroligt snabb med hjälp av 3,8ltr spisen. Men kanske porschen vinner ändå. Fast bmwn är mer lättkörd lite billigare och mer praktisk.

Johann>> Tror du så gott om bmwn att den spöar porschen enkelt?

Allmänt vinner nog Porschen. Eftersom den är snabb som attans original,behövs ej byggas om (till skillnad ifrån bmwn),fast den är ju lite dyrare(beroende på bil, såg en i bilsport nyligen för 147,000) och mer opraktisk(mindre utrymme,för allt). För att inte nämna dens extrema trimpotential.

Det skulle vara skit schysst ifall ni skulle kunna skriva några för/nackdelar på båda bilarna!!!

Tack
Jacob
M3Power
Hade jag fått bestäma så hade jag valt BMW helt klart. jag menar porche suger överallt och de e jävligt slöa. det ända som e bra med porche e deras bromsar hihi.

No Fuck No Ride
alpinab84,6 >> Är det en silvrig M3 E30 du funderar på?

M3Power >> Du skämtar va...?

M3Power
Hehehe

Det får ju bli lite mer diskution ju, jag äger själv e porche 928 v8 4,6 l 450 hk orginal.
M3Power >> Ja köper man en "gubb"Porsche så kan jag godkänna ditt uttalande *hi hi*

Diskussion är alltid kul :-)

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
alpinab84,6,

Mer pulver, likvärdig vikt, bättre viktbalans (kräver dock lite modifieringar för att vbli riktigt bra) samt en avsevärt mer avancerat chassi borde göra den snabbare.

Att 930 är mkt svårtkörd om det verkligen skall gå undan är ju ingen hemlighet.

Näe, 930 var ruskigt snabb då den kom med det var bra länge sen och det har hänt mkt under tiden, men den är fortfarande en mkt cool bil.

alpinab84,6
Tjena,
Wald>> nej det är inte en silver m3. Jag har tänkt att bygga den själv ifall jag nu skaffar en!!!

Johann>> Jag har inte tänkt att köra på banor utan mest ha en snabb och rolig bil på lite kurvigare landsvägar. Då har jag inte upplevt porschen som mkt svårkörd. Men jag kanske inte åkte fort nog:-)

tack
Jacob
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
alpinab84.6,

Försöker man köra ordentligt fort med Porschen på en kurvig väg blir det snabbt väldigt skrämmande. :O

Jag tycker det är grymt svårt iaf och påstår att så länge det är kurvigt så kör du tom ifrån en 930 med en original E30 M3.

Men nog är det roligt med en 930 också. :)

Så här beskrev en 930-ägare bilen "Jag har kört skapligt många prestandabilar men blir alltid lika svettig och skakis om jag har kört fort på en småväg. Jävligt kul ibland men man hinner leka av sig och tröttna på det. Nu vill man bara ta sig från A till B fort utan att skaka sönder njurar och riskera hjärtinfarkt flera gånger om. "

alpinab84,6
Johann>> Det låter mer som mig. Jag tror att det blir en bmw ändå. Kommer bli mkt jobb att bygga, man kanske ska anlita någon mer erfaren. Vet du någon sådan "ombyggare"?

Tack
Jacob
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
alpinab84,6,

Jag har tyvärr ingen aning.
alpinab84,6
Tack ändå!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Tyvärr har jag aldrig hart nöjet att äga en e30 m3a.
Men Porsche 930 har jag därimot ägt...så jag får ge samma svar som Q...
Visst 930 är en gammal skapelse, men än i dag kan en 3,3 skrämma skiten ur mer än vad man tror..den räknas forfarande till supersportbilarna! Och ska man få en 930a att gå fort när det svänger. Fast visst man kan få bruna sräck i byxorna när man fegar i kurvorna med 930/911 orna, så gäller det att föraren kan köra (inte åka) bil!

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
En annan sak du ska betänka till bmws nackdel är motorbyte....som mer eller mindre är fritt fram hos Porsche.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.