AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.151

Till er med M3 E30...

Sida 2 av 2
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Är det någon som har testat det här på en bil? Det jag är nyfiken på är hur dte funkar med huvudcylinder mm. Hittade begegnade ok på en skrot för 1000:- styck. Nu börjar man bli sugen... :)
Hur är statusen med distanserna?

MVH Jonas
Hur går det med plattorna?
Vill oxå ha.

CS
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Nu har jag byggt distanser för att få dit skivorna från en 330-01 324mm. Oken från 330:in passar rakt av och det enda som behövs är en 6mm spacer bakom skivan för att hindra den från att ta i p-ändan. Återkommer med mer info om hur det funkar efter helgen.
Hur har det gått för er som höll på med m3 e36 bromsar?

MVH Jonas

@m3jonas.

Jag väntar med spänning.Behöver bromsar till Hartgen.
Är m3 e36 bromsarna större?
Hur har du tänkt att göra där bak?

CS
Grusse
M3jonas, För mig fungerade det bra med M3 E36 skivor och 750 4-kolvsok. Vad tänker du använda för ok?

Criss, M3 e36 skivorna är mindre: 315mm
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Grusse: Passar oken från 750 rakt av eller var du tvungen att bygga adapters? Är inte dessa ok i järn och skittunga? Jag har ett par porsche fyrkolvsok liggande i garaget som väntar på den kalla tiden när det finns lite mer tid att tillverka fästen.

Bak har jag tänkt att låta det vara som det är tills vidare, ev installera en ställbar bromsvåg om det blir knasigt med balansen.
Nu har jag dock kört ett par dar och tycker att det funkar riktigt bra, bra sug i bromsarna men dock så har jag inte testat att köra så hårt att jag kan säga om bromsarna mattas av lika mycket som förut.

MVH Jonas

Grusse
750 oken passar rakt av, utan mods. Dom är i gjutjärn och inte så lätta, var av den anledningen att jag köpte porsche ok.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Jag kör tills vidare med 330 oken. Den sifferbenämningen som står på oken, i detta fall 57/25 att jämföra med original som har 54/25. Är detta måtten på bromscylindern/huvudcylindern? Hur skulle det bli om man monterade oken från en 525:a? Dessa har märkningen 60/22?

Grusse: Sitter det porscheok på din bil nu? Vilken modell, radiellt monterade? Bilder?

MVH nyfiken Jonas... :)

Grusse
I bak sitter nu oken på plats, jobbade febrilt med bilen igår för att få dit dom. Så idag ska jag försöka hinna en bra bit med framoken också. Vill ju ha dit dom till träffen på lördag, så vi får se hur det går. Tyvär så kommer jag att bli tvungen att köra med en mindre skiva i fram, eftersom att jag inte har varken tid eller material att kunna tillverka hubbar till skivorna som jag egentligen skulle ha. Så nu ska jag köpa ett par M3 E46 skivor för att sätta i fram, men det är bara tillfälligt som sagt.

Kan ta lite bilder sen när/om det är klart :)
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Jag ser fram mot bilder på den färdiga installationen! Du säger att du ska ha m3 skivor så länge, vad är det tänkt att det ska bli sen?

Grusse
Jag har Bremboskivor med bultat nav/centrum, men eftersom att jag inte är riktigt färdig med naven så får det bli E46 skivorna under träffen. Om jag får det att fungera bra vill säga.
Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Jag har precis fått mitt bromsprojekt färdigt. Bak M Roadster nav/skivor/ok (samma som M e36) och fram E46 skivor med M E36 ok. Jag kan inte uttala mej om bromsbalansen ännu. Risken finns att en bromsvåg behövs.
Om jag hinner ska jag lägga ut lite bilder på nån hemsida i nästa vecka om det kan hjälpa någon i alla funderingar.....

//thomas
Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Glömde en liten detalj. Framskivorna från en M3 E46....

//thomas
Grusse
Nu har jag lagt in updaterade bilder under "Läsarnas bilar"
@ThomasE

Hur fungerar bromsarna?Balansen?
Behövdes adapterplattor/spacerar?

MVH
Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Criss!
Jag har inte testat bilen på bana så exakt hur balansen är vet jag inte. Det jag kunnat testa på väg verkar ok.
Spacerplattorna fram behövs för att skivan inte ska ta i P-änden till styrstaget. En annan fördel med spacern är att oket hamnar rätt axiellt. Ett problem kan vara att få rätt offset på fälgen. Själv använder jag en ATS Motorsportfälg som alltid använder en spacerplatta så det var bara att göra en tunnare sådan.

//thomas
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Hur gick det för er andra med bromsprojekten?
Jag åker tills vidare med mina 330 skivor och ok. Verkar funka finfint! Är ni andra bättre på att fota och lägga upp bilder än vad jag är?

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Någon som har spacers för m3 e36 bromskivor till m3 e30 liggandes? (välgjorda så klart) ???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.