AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.149

Till er med M3 E30...

Sida 1 av 2
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
På min M3 E30 så ska jag sätta på bromsar och ok ifrån M3 E36. Till detta så behövs en platta som sätts innanför skivan så den kommer ut...

Denna platta ska nu tillverkas av en firma som ska köra ut den i en CNC-svarv och jag undrar om det finns något intresse för att köra utt ett större antal plattor och sälja för en liten mindre slant till er andra som vill uppgradera sina bromsar???

Skivorna på en M3 E36 mäter 315mm x 28mm och oken ifrån M3 E36 passar rakt av. Dessa skivor och ok är mycket större än orgianl.

Om så önskas kan jag få tag på både skivor, ok och belägg, nya som gamla. En ny skiva på BMW kostar runt 1000.- st. Ok hittar man väl begagnade för runt 1500.- Oken kan givetvis renoveras och lackas... Allt efter behov/intresse!

Maila mig om intresse finns, plattorna kommer vara klara för leverans i Januari.

"///M3 E30 - När du älskar att köra!"
Esa
Vore intressantare att ta skivan från en nyare M3:a tror det är 96- som har compound skivor. Byta ut centrumet mot ett anpassat i alu. Gillar inte tanken på adapters. Det kan väl inte kosta så mycket mer.

///M3
Fan vad det är lång till våren!!!
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Det gåt lika bra med dom nya skivorna... Dom e bara lite dyrare! Oken är samma på alla M3 E36...

Hallå

Jag är intresserad men undrar hur tjocka dessa blir?
Hur går det med centreringen av fälgen?

Jag är med om det blir positiva svar på dessa frågor.

Inte alltid "jordnära"
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
gagarin >>> jag har mailat dig...

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Både fram och bak? Pris?

/// Ett halvårs abstinens...
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Tjoho detta låter ju lite intressant.. jag är på :)
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Spacerplattorna blir 14 mm tjocka och det blir centrering invändigt samt utvändigt både för skiva (79,1mm) samt fälg (72,6mm).

Priset blir ca. 1000.-

Bara plattor till ifram görs...

OBS!!. Jag vill att ni mailar mig så jag vet vilka som e intresserade, då vet jag vilka jag ska maila när det börjar hända grejor.

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Är det 2 eller 1 platta per hjul? Då ändras väl offseten?

//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Givetvis e det bara en platta per hjul...

Ja, offseten ändras!

m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Kanske dunm fråga, men är det inte bättre att göra om okfästet så man slipper problemet med hjulen bygger ut 1cm mer. (Blir så dyrt om man måste byta fälgar...:))

MVH Jonas
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Jo visst kan man göra det med jag tror skivan tar i bromsskölden då...

m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Aha, det var där skon klämde! Verkar som om det är fler här som har upptäcket en (den enda?:)) svaga punkten på m3:an.
Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Är det någon som har en enkel och fungerande lösning på bromsbalansen ?
Känns som om man måste bygga en bromsvåg.

/thomas
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Precis vad jag tänkte, med allt kraftigare hejdare fram måste väl balansen bli fel, man måste väl uppgradera bakbromsarna också..(?)

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
status?... har du fått fram några delar?

mvh PETER
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Har kollat med företaget och dom tycker att det e ok. Väntar lite till och ser om det kommer in flera intresserade...

Som det e nu så är vi 7-10 intresserade.

Har även kollat matrial. Aluminium i den dimensionen blir ganska dyrt så jag har funderat på om vi ska ta och köra dom i stål för att hålla nere kostnaderna??
Kom med synpunkter!!! Alu kostar drygt 2000.-/m (solid stång D150mm)

Lotus Samuel
Klart du ska göra dom i aluminium. Man vill ju ha så lite ofjädrad vikt som möjligt. Vi svarvar mycket aluminium på jobbet och vi betalar per kilo där rostfritt å aluminium har ungefär samma kilopris, så då kan ni ju räkna ut vilket som blir billigast, ska man däremot göra dom i vanligt bonnastål så kostar det ungefär en fjärdel av aluminumpriset men väger då minst 2-3ggr så mycket. Sen skulle jag med nöje ta halva priset för aluminiumspacers bara jag slipper svarva i stål som tar minst dubbelt så lång tid att svarva ner plus att det sliter på verktygen. Så ser man till den totala kostnaden så så blir aluminium inte så dyrt.
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
ja röstar nog för aluminium ja med :)

mvh PETER
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Ja, då tror jag vi tar och kör med alu.

An
70
Andreas Berglund
E30 M3 -89
M535i -85
524 TD -84
325i -87
en till som är intresserad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.