AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.208

Importbilars rostskydd sämre eller lika bra som s-sålda?

Sida 1 av 2
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Hej!
jag har en 525i-92 och undrar nu om det är sämre rostskydd på importbilar, min togs in 9812 och har ingen rost alls trots många mil i svenskt men säkert saltslask (bor i östergötland).
pratade med en icke BMW säljande säljare och han sade att min bil var en tickande rostbomb, tror inte på honom menj vill ju gärna vara på den säkra sidan då en ordentlig behandling inte är så dyr.
Nån som vet nåt bra ställe i eller i närheten av Östergötland som utför rostskydd.
MVH frazze

Frazze
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alla bilar från 92 är väl "tickande rostbomber"...?
Kan säkert vara så att de "svenska" bilarna efterbehandlas i svensk hamn (visa märken gör så).
I Linköping finns en firma som har rykte om sig att göra mycket bra behandlingar. Kommer aldrig ihåg vad firman heter men tror att det är Björks eller nåt sån´t.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag vet ej om importbilars rostskydd är sämre, men man ser i alla fall ofta importbilar som ganska snart börjar rosta när de kommer till Sverige. Vad menas med en "rostbomb"?
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Jag var på g med ett inbyte men jag blev erbjuden 12000kr och det tyckte jag var alldeles för lågt och då motiverade han sig med att import bilar nästan alltid började rosta underifrån, jag har haft min "gamla" 92:a i lyften flera ggr och det finns inte nån rost, men vad jag ville veta var om det var allmänt känt att importbilar är mer känsliga för saltet än svensksålda bilar.
givetvis beror ju rostattackerna på hur man vårdar bilen men det är ju ganska självklart.

Frazze
X.
En importerad är i allmänhet rostfriare eftersom den sluppit Vägverkets salt innan den kom hit. Att den skulle vara känsligare för rost än svensksålda bilar låter som propaganda från återförsäljarna, som gärna smutskastar privatimporten.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
En kompis till mig som jobbar på subaruverkstad påstår att den svenska importören (av subaru) är livrädd för rost och tilläggsbehandlar med massor av vaxliknande rostskydd. Så mycket att de ibland får rengöra för de har varit lite väl generösa.
Om detta gäller alla märken vet jag inte men tydligen är japanarna rädda för saltet...

//Erik//
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag vill bara tillägga att jag är glad över att mina bilar är importerade, fick mkt beröm på SBP när jag besiktade min cab som snart är 16år gammal och i stort sett helt rostfri...
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Pär:an> Cabben är kanske en dålig referens om den inte körs på vintern

---------------------------------------------------
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Min M3:a går mot 10 år, finns inte en FLÄCK rost någonstans på bilen....knappt på avgassystemet...som jag tror är original.... :)
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Hej!
verkar inte vara nån som är helt säker på vad som gäller så jag ringde Hackefors bil i Linköping som säljer BMW och han gav mig svaret direkt = det är samma rostskydd på alla BMW oavsett om det är en import eller en s-såld, en eloge till hackefors bil då jag ställt frågan till flera säljare och dom svarat som en politiker alltså så att du inte vet varken ut eller in, men med andra ord så behöver inte jag med andra lyckliga import ägare oroa mig mer :) .
Tack för alla svar!!!

Frazze
För att fortsätta lite på detta ämne,från vilket år och med vilket intervall skall man för att behålla rostskyddet tilläggsbehandla?
Hur lång är meddellivslängden för det rostskydd som är sprutat i balkarna?
Jag menar,det kan väl inte vara lönt på en 2-3 år gammal bil,längre än så måste det väl hålla,och en 25år gammal bil är det väl redan försent med,eller?

Henrik
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Ja någonstans däremellan är nog ett bra tillfälle;-)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Försent och försent... Rostskydd kan göra nytta även i en rostig balk.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Mycket riktigt - Björks heter stället i Linköping. När jag skulle behandla min bil, hänvisade just Hackefors bil till Björks.
Min andra hälft kör en Ford Focus. Jag monterade v-däcken på båda bilarna och på min behandlade såg allt ut som nytt (förutom att bromsarna är slitna) men på hennes 2 år och 8000 mil yngre bil såg det inte lika nytt ut. Att tilläga är också att min är import men inte hennes. Focusen är inte tilläggsbehandlad.

Har det med kvalite att göra eller är det en kombination av import och extra behandling?
Jag har mina teorier...

Mvh

/NP
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Dom annvänder väl salt i Tyskland oxå men jag är inte säker, dom borde ju det eftersom dom har liknande klimat som i södra sverige!?
Det kanske inte är i samma mängd eller samma koncentrat?
-NP vad jostade din behandling ?

Frazze
Det finns någon i Malmslätt med, Sätuna om jag inte minns fel som gör rostskyddsbehandlingar....har inte testat dem själv dock

/Simon
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
jag sökte på gula sidorna och det jag fick upp var björks och tuff-kote sen fanns det ingen mer med 013 i riktnr, man får väl höra sig för med nån i byn om dom vet mer, tack för tipset!

Frazze
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
3500:- betalade jag. Ordinarie pris är 4500, men farbrorn är inte omöjlig om du förstår vad jag menar.

Sedan var det så att min bror och jag lämnade in 3 bilar samtidigt så det blev ett lite bättre pris.

Jag tyckte att han gjorde ett bra jobb...inte för att jag förstår mig på sånt, men jag tog bort underskärmen och såg hur himla kladdigt allt var av medlet han hade sprutat på.
Sedan ser ju bilen ut som ny under.

Mvh

/NP
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
ska höra av mig till Herr Björk så fort jag har råd, har haft en del utgifter till "beemern" senaste tiden.
Tackar för tipsen och vill ösa lovord över detta forum som nästan är för bra för att vara sant!!!!!

Frazze
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Samma rostskydd i alla bmw importerade som svensksålda. Dom har ingen speciell lina för bilar som skall till sverige!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
frazzeribba,

De saltar minst lika instensivt i Tyskland under vintersäsongen men deras vintersäsong är kortare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.