|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tror min gamla opel kadett brukade spöa traktorer, fast då ska jag erkänna att det blev stora rökmoln efter blixten!! Plasting padding det ända verktyg du behöver till opel! |
|
|
När hade Volvo 760 GLE 136hk? såvitt jag vet hade den 147hk (inte för att någon bryr sig men endå) 520in har ju bara 2.0liters motor med 129hk medan volvon ståtar med 147hk på 2.3liter.viktmässigt är det väl dött lopp så det är inte orimligt att Volvon kanske känns lite vassare i vissa fartområden då motorn utvecklar bättre vrid än M20 spisen i 520. MIn erfarenhet är att jag tror att en Volvo generellt sett håller bättre än en BMW om den körs hårt. JAg menar med detta att de är slitvargar som är väldigt robust byggda men helt utan stil och finnes. En Volvo är inte lika finkänslig som BMWn..man kan tänka sig en vacker och fin kvinna mot en bondtölp :-). Eftersom Vovlvon normalt sett slammrar och knarrar lite mer än BMWn och helt klart tar in mer väg och vindljud i kupen så märker man nog inte lika mycket alla problem i Volvon som i BMWn...så det finns en nackdel med att bygga tysta och sköna bilar med känsla..man känner allt som inte är perfekt..i volvon absorberas allt detta. Körs båda biltyperna nomalt och får sin service så behåller BMWn garanterat allt vad det gäller nybilskänsla och kvalite klart bättre än Volvon. En BMW känner man sig tvungen att laga när något uppstår eftersom man är perfektionist i många fall, medan volvo föraren upplever sådana saker som normala därav får det uppfattningen att Volvon håller ihop bättre än BMW....och antalet misshandlade BMW bilar jämfört med Volvo bilar antar jag att jag inte ens behöver nämna? |
|
|
Länk Läs och njut ;) I övrigt sunda ord, som vanligt FRIFART :) Mvh Rasmus |
|
|
Frifart: Stod att han hade 760 GLE med en B23 GLE-motor i på 136hk därav mindre hk..var ju ej med V6:an. (inte för att nån bryr sig men ändå) =) //Roger ------------------------------------------------------ Länk |
|
|
Ok man tackar SpeedLover och även Roffa för min ouppmärksamhet vad det gällde den omtalade Volvo 760. Hm varför en fyra (B23) i volvon som har original sex? kan det vara så att originalmotorn hade gett upp, eller skurit? |
|
| De gamla 760 motorerna är ju kända för att vara värdelösa, så den har säkert blivit utbytt. Om man sedan tycker att en B23 går finare än en M20 så måste man ju vara döv. | |
|
Joo dom där V6orna i 760 har ju rykte att vara riktigt dåliga motorer..nån som vet riktigt vad det var för standard fel på dom? Nää nog håller man sig till BMW nuförtiden hade tidigare en 240gl och efter det en 240tic,den var en rätt kul busbil..men inget jag skulle kunna tänka mig ha igen efter jag kört min BMW. =) //Roger ------------------------------------------------------ Länk |
|
Perkka |
Till alla Volvo-tvivlare: Som jag sa så va d en B23 GLE-motor i 760-n min, mao utbytt motor alltså.. 520-n i fråga e pappas bil som jag ha kört i nästan 2år.. Både BMW-n & Volvon har rullat här i Övik den senaste tiden.. Volvon kändes bl a mycket starkare än BMW-n, men iofs så e BMW-ns motor mycket tystare.. Vet ej varför Renault-sexorna gav upp lättare än en vanlig B23.. & dessutom va Volvon 6 (!) år äldre än BMW-n.. Spindelleder & dylikt e ju kända fel på en del av BMW-s modeller.. Även toppen e känsligare på BMW.. Pappas 520 har inte gjort något annat än jävlats har jag för mig, sedan inköpet.. Volvon va mycket bekvämare på stötiga/gropiga vägar.. Samma väg med BMW-n= stötigt värre samt slammer från div. håll.. & d va nån som sa att jag hade fått tag på ett måndagsex?! Menar du Volvon lr BMW-n? BMW-n e iaf pappas, & inte min.. Ne helt klart funderar jag på en snyggt stylad 740 TIC till våren.. Dom e ju lättrimmad också.. Tror nog att Volvo har ett bättre andrahandsvärde, iom att BMW har blivit sönderimporterad de senaste åren.. Men vill bara tillägga att brorsan ha en 525 93.. & den e mkt fin & går väl ganska bra också.. Så helt klart skulle jag tänka mig en sådan när ekonomin tillåter.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
| Roffa, problemen med dessa gamla V6:or var väl att cylinderfodren sjönk i cylindrarna, dessutom extremt trånga oljekanaler, plus att den är mycket känslig på vattentemp. En sällsynt kass motor. | |
|
Den s.k. PRV-6 fanns i Volvo 240 GLT/V6,262C.264,265,760 Renault 30 Peugeot 604,De Lorean M.fl. Enl. min kontakt i "traktormekkar-branschen" (Billia heter dom visst....) måste man byta foder ca var 10000 mil, passformen är inget vidare , han berättade en skräckis om mekken som tog isär 3 st V6or slängde alla 18 kolvarna i samma låda, drog ihop motorerna 3 veckor senare, alla fungerade lika bra/dåligt som innan trots mixen av motor delar |
|
|
Är det bara jag, eller tycker nån annan också att den här diskussionen har ballat ur. Från början rörde det sig väl om Volvo 850GLT och BMW 525 E34? Skulle jag välja mellan dom två så skulle jag välja bmw:n, även om det "bara" var en 12V. Framhjulsdrift mot bakhjulsdrift. Redan där har bmw:n vunnit i mina ögon. Volvo 760 är väl helt klart en skoj bil (tic), men den skulle väl liknas med en E28. Jag har själv en M535i -85. Skulle jag köpa en lika fin volvo med lika mycket utrustning så skulle det kanske bli en gammal 760TIC för samma pengar. Men den är inte piggare, drar mer bensin, är designad efter en vinkelhake och allmänt tråkig. Men det är min åsikt. Men gör som ni vill, man fastnar till slut på bmw. MVH Morgan. |
|
Tigerr |
Perkka --- Judas.. :P Volvo 850 är riktigt tuff tycker jag. Men den måste vara svart/blå (gärna metalic), och ha "turbo" fälgarna. Och så ska det vara hergårdsvagn! Sen förstår jag inte hur ni kan prata om "felhjulsdriven"!? Igår skulle jag lite snabbt smita över en korsning med Beemern (vänstersväng med mötande trafik), det enda som hände när jag drog på var att bakvagnen tappade greppet och jag kasade över två körfält och ställde mej med nosen mot trotoaren!! :( Nej, framhjulsdrift är BRA! Sen om man tar klivet in i bilarna så känns dem rättså likvärdiga. En BMW från 1991 skiljer sig inte så mkt från en Volvo av samma årgång. Motormäsigt så får nog Volvon pisk av Beemern. En sexa elelr en femma? Det är en hel cylinder som skiljer, och det gör mer än man tror! Hur det är med hållbarhet vet jag faktiskt inte.. Tror att det är likvärdigt. Slutprat: Gå och titta på några bilar av varje märke, sätt dej själv och ta en tur. Se vilken du själv tycker bäst om! Prata med familjen/bekanta om vad de tycker. Ta reda på bakgrundsfakta om bilarna, kännda svagheter och så. Och lycka till! Tigerr |
|
Just motorn tycker jag Volvo lyckats bra med när det gäller 850/S70/V70. Speciellt de starkare modellerna GLT, 2.4T och T5 har en riktigt skön gång. Porsche var med och utvecklade Volvos femcylindriga motor för att den skulle få ett korrekt och tillika sportigt ljud. Jag har kört många mil med en Volvo S70 GLT och motorgången är klart i klass med min 523:a. Motorljudet tycker jag är råare och sportigare i Volvon. BMW:s sexa har gjorts så komfortabel och mjuk att lite av den sportiga karaktären gått förlorad. Tyvärr har Volvon en alltför hög utväxling. Motorvägsfart nås på tvåans växel i Volvon vilket gör att motorn tappar för mycket varv mellan varje utväxling. BMW:n utnyttjar sin motorkraft på ett mer effektivt sätt och känns snabbare. Jag tycker att Volvo helt klart är ett bra alternativ til BMW numera. Jag tror att många har invändningar mot Volvo endast för att det är Sveriges vanligaste bil och därför är tråkig. Personligen tycker jag det är roligt att lilla Sverige klarar att producera bilar som håller världsklass! |
|
|
E39 är ju en extremt välisolerad kaross. Alla modeller utom 540 & M5 hörs knappt. Vad gäller Volvo är deras karosser sämre isolerad = högre motorljud. Om du står 5 meter ifrån en S70 parkerad bredvid en 528 ska du höra skillnad. Min uppfattning: S70 = Gräsklipparljud, ylig, men ren gång. 528 = Mullrig, rå, sportig, härlig gång. |
|
|
Använd en volvo för o ta dig från punkt a till b. Använd din bmw för njutning mellan punkt a och b. Volvo är en bra bil, köp du en sådan så blir du säkert nöjd. Välj en bmw om du gillar teknik och uppskattar körglädje. Ingen bil är billig o äga, de är inte bmw heller. Men man lever bra en gång :)) Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Bjoerck - märkligt statement från din sida där du framhåller Volvos storhet och sedan har mage att påstå att detta svenssonmärke är ett seriöst alternativ till statusmärket BMW. BMW Power forever!!! |
|
Tigerr |
Visst, BMW är bra på alla sätt och vis! Och det är klart att man ska vara stolt över sitt val av bilmärke.. Men om en person ber om intryck från någon som har erfarenhet av två OLIKA bilmärken så tycker jag inte att det varken är sjyst, eller rätt att bara säga: BMW är bäst! Volvo är en traktor! Nu råkar det vara så att 850 är en trevlig och bra bil - Och framhjulsdrift är ABSOLUT inget som är tråkigt eller förlegat! Det kan vara lika sportigt som bakhjulsdrift. Och betydligt säkrare! Jag tycker att dte är jättesvårt att utse en "vinnare", alltså säger jag ännu en gång: Testa båda bilarna själv - Skapa en egen uppfattning! Tigerr |
|
Tiger: om ditt utlägg var riktat mot mig så har ja god erfarenhet av volvo, kör både v70 och s60 i tjänsten. Ja tycker att framhjulsdriften är säker men inte sportig. 2,4 t motorn är trevlig, låter ganska sportig, men när du börjar pressa bilen så känns de mer och mer att bilen inte är byggs för detta. Välj bil efter behov var de ja försökte konstatera i mitt förra inlägg. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
Tigerr |
wendtan (och alla ni andra): Jag menade inte att rikta mitt inlägg mot nån speciell person. Bara mot vissa utlåtanden som jag inte alls förstår hur de skulle kunna hjälpa nån som står och väger mellan två olika märken.. *usch! Nu låter jag som en gammal gubbe..* Förlåt om jag är "tråkig", men jag har faktiskt svårt för sånnt.. Tigerr |
|
Någon annan som upplever att 2,4T-maskinen "dör" över 100 km/h? Min far har en V70 XC AWD -02, den accelerar bra upp till 100 km/h, men sedan känns det riktigt slö. Den bilen har geartronic, men jag har upplevt samma sak med en manuell. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.