|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Moffen |
Då jag aldrig suttit i en bmw 525i 91 skulle jag därför vilja veta hur 525i står i jämförelse med en volvo 850 glt motorstyrka/komfort/utrymmen m.m. Hälsningar Moffen |
|
Vad gäller prestanda är nog 525:an snabbare med säkerhet, 192hk mot 170hk..vridmomentet är också på 525:ans sida (245nm mot 220nm). Ang komfort tror jag också på BMW,n (jag är färgad dock...) Komforten i 5-serien är suverän tycker jag, tyst och bekväm. Visst det är väl volvon också..men ronden går till BMW, för att använda ett känt uttryck.. Utrymmen är väl kanske den enda punkten som volvo kan hävda sig, är möjligen lite störrre invändigt..men det är definitivt försumbart enligt mig, utrymmet räcker gott i BMW,n. Mitt råd såklart: Köp en fräsch 525, då får du körglädje också! |
|
|
Nu snackar vi gammelbil och då skall vi utgå från bilar som körts och sköts på likvärdigt sätt så att bilarna jämförs i likvärdigt skick och det gör jag nu: 525:an är överlägsen på alla punkter utom utrymmen där Volvon kanske är något större invändigt. BMW:n är tystare, är (subjektivt) trevligare att köra och har en bättre motor. En 850 GLT är otroligt övervärderad i prislistorna, en 92:a-93:a som gått runt 20 kmil känns väldigt sliten jmf 525:an med samma mil. Något som kan bli en halv katastrof för volvoägarens ekonomi är kopplingsbyte, aldrig billigt och enkelt på en felhjulsdriven bil och extremt kostsamt på en 850, ca 10-12 kkr på Volvoverkstad. Inredningen och instrumenteringen i BMW:n är en fröjd för ögat medan Volvons känns väldigt burkig och gammal, den kändes f ö gammal redan när den kom -91. Dessutom är årsmodellerna -92 och -93 rostkänsliga, bakluckan och dörrarnas nederkanter är kända rostställen. BMW:n är ett bättre köp i alla avseenden, speciellt med tanke på den överprisade Volvon. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Jag kan bara hålla med, kvalitén är inte på samma nivå, priserna för höga och inte alls samma körglädje i Volvon. Även en relativt ny v70 som en vän har känns mycket sämre på precis alla sätt utom utrymmet än min över 10 år gamla 535:a med över 26000mil på mätaren. Den största skillnaden mellan min och en 525:a är bottendraget, men köper man inte automat tycker jag inte att det är något problem. Du frågar på ett BMW-forum... :) Mvh Rasmus |
|
|
850Glt framstår som ett skämt jämfört med 525-24V, den absolut ända punkten som volvo är bättre på är en lägre försökringspremie. För det första E34an är större karossmässigt än 850 (E34an är tex 4.72m lång medan 850 mäter 4.68m). Invändigt kan jag inte svara på, men upplever E34 som snäppet rymligare iallafall vad det gäller att sitta bak med benutrymme osv. Möjligen är takhöjden bättre i 850 (lådform). En 525an är nära på alltid i bättre skick trots minst lika många mil på mätaren, går tystare, skönare, stabilare på vägen, mindre skrammel både vad det gäller inombords som utombords, skönare stolar (vete faan om inte 850 har bättre kvalite' vad det gäller tyget i stolarna). Som också folk säger är en 850 rent snuskigt övervärderad som lär bero på alla Svenssons som tycker att volvo är en bra och pålitlig bil som deras far och farfar har haft i 100år och därför vill stödja Volvo genom att vägra köpa något annat av principskäl. Det är löjligt vad trångsyna vissa kan vara. och insnöad många svenskar är, det finns bättre alternativ. Motor och körglädje tror jag inte man ens behöver nämna eller jämföra, det krävs knappt en 520-24v för att matcha en 850Glt på den punkten..sedan har man ju allt det andra på pluskontot. |
|
Perkka |
Missförstå mig inte nu va, jag gillar verkligen BMW.. Men 850/S70-s 5-or låter jäkligt skönt när man varvar dom lite.. & bra går dom också.. 2.5-liters 5-cyl på ca 170-174hk låter lite motför en 525 24v, men icke.. Vet en V70 GLT som vi körde 0-100 km/h på 8.14 sek med sommardäck.. Mätade dock med en mobil.. Under 9 sek med vinterdäck, även mobilen inblandad här.. Svårt att få bra start med felhjulsdrift, men föraren i fråga gjorde fullgas-växlingar.. & han vet hur man krämar ur en bil till max.. Denna V70 väger säkert 1700 pannor men går ändå så bra.. En del bilar har ju blivit frånåkt av Volvon, bl a Honda CRX, BMW 528 E28 samt hängde på en Saab 900 Turbo 94 lr 95-a i dom högre hastigheterna (filmade rejset mot Saaben).. Själv har jag kört 220 km/h på 4-an med samma V70, då slog varvstoppet i.. Så underskatta inte dessa bilar, för en 850/S70 GLT e nog strået vassare än en kombi.. & dessutom sitter man väldigt skönt i dessa bilar, & bra med utr, finns d också.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Jag hade lätt valt 525:an. Men Volvon har sina starka sidor. * Väldigt hållbar motor/drivlina. * Krocksäkerheten är antagligen bättre i Volvon. * Skulle tror att reservdelarna är billigare till volvon (enbart spekulation) * Billigare försäkring. * Lätt och sälja. * Låg värdeminskning. |
|
|
Hej! Jag tycker nog du ska köpa en Bmw. Nya volvo känns så äckligt plastiga. Den faller inom alla ramar för att jag aldrig skulle vilja ha en sådan. Då köper jag hellre 10 st e28:or. Felhjulsdrift+5 cylindrig, kan det blir sämre? Tacka vet jag Bmw's sköna sexor. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
tudeski2457 |
525:an är överlägsen vid race,har själv räjsat med en 850GLT och han hade inte så stor chans(Tomas känner du dig träffad).+att du får en bil som driver i rätt ände. FAAN VA DET GÅR MELLAN SKOG O SNÅR!! |
|
Bmw W: Volvo 850 har en slitstark motor men växellådan är ingen slitstark konstruktion. Krocksäkerheten är högre i en 850 än i en BMW E34. Reservdelspriserna är likvärdiga. I övrigt känns en Volvo 850/S70 modernare än BMW E34. Inredningen i en E34 känns idag hopplös omodern. Karossen är vacker men ser väldigt daterad ut. |
|
| Jag håller inte riktigt med Bjoerck. E34 tycker jag är väldigt snygg invändigt & utvändigt. En riktig BMW klassiker! Men i längden kan det ju vara roligare med nåt nytt, E39:an är ju en fullträff! Den är supersnygg både in och utvändigt. Vad Volvo beträffar tycker jag att de har en väldigt plastig inredning, det skramlar och har sig. Inte så stor skillnad mot för en gammal 240 egentligen. Men de är ju slitvargar. 850 GLT tyckte jag kändes väldigt slö jämfört med min 525i -90. (Dock samma hk.) 850 har haft stora problem med sina växellådor då växelspaken är kopplad till en vajer som går ner i lådan. Dessa vajrar kärvade och gick ibland av. Volvo bytte tydligen ut dessa vajrar i smyg i förebyggande syfte när bilarna var inne på service. På S och V70 får man se upp med bromsarna. De hade väldiga problem med dåliga bromsskivor/ok. | |
| Det glädjer mig att Du uppskattar designen på din E34:a, per_j82! Även jag tycker E34 är en väldigt fin BMW men den känns inte modern längre. Modellen presenterades 1988 det vill säga för fjorton år sedan. Inte heller Volvo 850 är någon purfräsch bil men den känns modernare. Volvo S70 bör jämföras med E39 för att det skall kännas rättvist. Dessa båda modeller känns ganska jämbördiga i avseendet om de åldrats med värdighet. | |
| En S/V70 känns enligt mig inte nämvärt modernare än en 850. Volvo gjorde som de brukar göra (240, 740-940) gick över med en slipmaskin och jämnade till kanterna lite, det är ju till 99% samma bil som 850:n. Vad jag syftar på är jämförelsen E39 mot S70 (97-00 iaf innan den nya V70:n kom...) där är ju E39 helt överlägsen i modernitets känsla. | |
|
Jag har en 525 TDS och en 850 GLT båda -92, volvon körs av man 29 år,han bytte bil en vecka till 525 TDS och blev helfrälst.. Trots att den har tyginredning diesel o 31000 mil.. End of disussion! välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Glömde ett c... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Måste varit en försiktig förare i 528:an!! Skulle aldrig kunna tänka mig att en volvo skulle ha en chans mot en e28!! :) |
|
| Det är svårt att göra en rättvis bedömning då känslorna för BMW är ytterst starka här på BMWPower. Vad är det egentligen som är omodernare påVolvo S70 än p å en E39 av motsvarnade årsmodell. Att BMW:n är snyggare och körgladare må vara sant men är den verkligen modernare i form och funktion? | |
|
Moffen: Dra ut och provkör några fina exemplar av varje bil själv. Du lär inte bli så mycket klokare av svaren här. Det blir lätt väldigt subjektivt. Bilda dig en egen uppfattning, det är säkrast så. Smaken är ju som baken vad gäller utseende och känsla. Ett sakligt faktum kvarstår dock: Volvon står löjligt högt i pris vilken bil du än jämför med på begagnatmarknaden. Glöm inte att kolla försäkringskostnad för just dig också. Det kan bli svettigt om du absolut vill helförsäkra. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
| Designen hos E34an är modernare än 850Glt helt klart, även V70...förstår inte hur man kan tycka att inredningen ser gammal ut heller? 850in ser verkligen plastig ut, men det kanske är så man klassar moderna saker nuförtiden? | |
| Min syster har en 850 GLE och jag ska ju inte jämföra den med min motormässigt, men jag måste säga att min bil känns nyare trots att den är ett år äldre och har gått snart 23000 mil, mot volvons 14000. BMW:n känns fräschare helt enkelt. | |
|
Jag har hört att Volvo har problem med 850 motorerna. Jag kan inte exakt förklara problemet men det har att göra med igentäpta oljeledningar. Detta gör att motorn börjar läcka olja och det blir dyrt att laga. Kolla upp detta mer moffen. Min kusin är verkare på Volvo och säger att han aldrig skulle köpa en 850. Det är 940 eller S/V70 som gäller. Hans ord var följande (efter några glas vin): 850 är ren skitbil jämfört med 940 eller S70. Thepuc var med när detta sades så han kan säkert intyga om han finns i närheten. Mannen ifråga är inte känd för att slänga skit på Volvo (arbetsskada förmodar jag:-)) så detta förvånade oss mycket. Mvh /NP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.