AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.423

525i 91 vs volvo 850 glt

Sida 2 av 4
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Designen på E34 är tidlöst elegant, en av de vackraste bilarna över huvudtaget, Volvo 850 lär väl aldrig får några skönhetspriser, i synnerhet inte de äldre modellerna före 1995. Innuti är BMW:n gedigen, men inte helt toppmodern, men i alla fall snygg och funktionell, extra snyggt med skinn. Volvo har aldrig fått berom för fina inredningar, i alla fall inte före S70 och S80 kom. Motormässigt är det fråga om utklassning, i synnerhet växellådan där BMW ligger flera ljusår före. Dessutom har BMW bättre kvalitet rent generellt, och rostskyddet är bättre också, så valet är inte så svårt ens om BMW:n varit dyrare.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Är ju helt klart för BMW..men det skulle vara kul att se en liknande diskussion på tex Volvo Turboperformanceclub..tror den skulle vara ungefär tvärtom eller vad tro ni? =)

------------------------------------------------------

Länk
Perkka
Emanuel: Försiktigt? Nej du, jag e kompis med honom som ägde 528-an.. & han fjåskör inte direkt.. D va för övrigt jag som körde V70-n.. 528-an & V70 går nog ganska lika 0-100, men V70 har högre topp.. En S70/V70 kör nog ifrån en 525 12v, iaf den jag körde.. Den gör 110 km/h på 2-an.. Men den e inte så stabil i kurvorna :)

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej, jag har varit mekaniker på både BMW och VOLVO. Och enligt min erfarenhet så har volvo oftast större fel än bmw. Växellådor, kopplingar och motorer har jag varit med om många byten av på just volvo 850. Jag har en lite tumregel vad gäller 850. Är hjulen 4 bultade så ska man vända på klacken. Är den 5 bultad så är den ok. Och komforten är avsevärt trevligare i bmw:n. Vad gäller prestanda så vet jag inte exakt på just dom bilarna. Men prova båda och bilda dig en egen uppfattning. Det är det bästa man kan göra.

MVH Morgan.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
Vill inte påstå att BMWn är tystare än Volvon, tycker tvärtom, har bara kört en 850GLT -97 visserligen, kanske skiljer nått åt i isoleringen mot äldre... ?
Men motorn har ju ingen karaktär, känns seeeg då den inte har någon riktig vridmoments/effekttop som känns av...............

Mvh
Patrik
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag själv gillar BMW men om man jämför en 525:an och en 850 glt så är volvon bättre på så gott som allt. 525:an med 12v är 850:in snabbare men med 24v så är volvon nån tiondel efter men som lätt botas med ett chipp och hästantalet är ungefär lika. Jag gillar E34 yttre design men måste ändå erkänna att 850 känns nyare både invändigt och utvändigt. Och när det gäller komfort så är även volvo före där, har bara provkört -94 eller nyare 850:is så dom är kanske annorlunda innan det. Stolarna i en 850 är väldigt sköna. Men BMW:n känns sportigare och råare medans volvo är mer en komfortbil. När det gäller baksätet så tycker då jag att volvons är bättre, sitter själv inte så bekvämt bak i min e34 ändå fast jag bara är 1,86. Volvos automatlåda är väldigt bra och skön att köra med oxå. När det gäller pris så ligger då inte 850 över 525:an, dom ligger rätt lika men jag tycker man hittar oftare 850:is som är billigare. Och man kan få tag på en 850 turbo för mellan 60-80 tusen och med ett litet trimchipp på en sådan så har du ca 290hk och då rör bilen på sig.
Men om man står inför valet av dessa två bilar är det känsla man mest ska gå efter. Båda bilarna är väldigt bra men har två helt olika framtoningar. Vill man ha en bra och pigg bruksbil ta volvo, vill man ha en rolig sportig bil ta BMW. Jag väljer BMW fast inte med en sån liten motor =), älskar den stora sexan som vill varvas.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
JL menar du verkligen att rostskyddet är bättre på BMW?
Jag kan inte minnas att jag har sett en rostig 850.
Nu har inte jag synat dem så noga, men ...

Mvh

/NP
Ser man några 850 överhuvudtaget??

Ska man skaffa en volvo med bra kvalité ska man nog sikta in sig på en 240 även om en traktor inte är så skojig!!

å Perkka! Jag krossar också de flesta volvobilarna som är 10-15 år äldre än min hur mycket de än gasar!! :)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Har sett flera tidiga 850 (före 1995) där rosten har börjat komma, så så bra är de inte. Däremot har Volvo 940 ett mycket bra rostskydd, men det är ju en annan historia.
th
141
thorphedo
525 - 91b
Har aldrig haft några problem med att köra ifrån GLT-traktorn,(har haft nöjet att prova mot 3 olika bilar) oavsett fart.

HUN power

Länk
Perkka
Emanuel: Vad gnolar du i?? Jo, iofs inte svårt att spöa bilar som e 10-15 år äldre än din "värsting".. En 518 gå ju seeeegt, & då menar jag seeeegt.. Segare än farsans 520 t om..

Mvh Per

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En lustig kommentar som inte sällan dyker upp är att BMW inte är någon bra bruksbil, varför inte? Underbar att köra, klart bränslesnål för sin storlek, bra lastförmåga, tyst och slammerfri i stort, bra prestanda, inte dyr att äga om man väljer lite mindre motoraltrnativ (varför måste man alltid ha stora sexor??? varför inte 1.8 litersfyran eller 2.0 literssexan, duger utmärkt som bruksbil och matchar väl andra tråkbilar prestanda mässigt.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Helt klart 525 före 850. E-34 är ju en skön bil och en fröjd för ögat! Lastutrymmet är det ju inga större fel på, och inte heller inredningen, har själv tryckt in nya skinnsäten, och tröskellister, mattor, pedaler mm.
Karossen tillhör definitivt bland de snyggaste jag vet.
Och apropå krossa.....Har krossat många 850 på vägarna med endast ynka 170 hk. Supertrimmad med ett nytt luftfilter. (Och ett Supersprint som väntar till våren).
Din bil är som din kropp, sköter du inte om den, så mår den inte bra.

Mvh:Friik
sh
820
shu!
525i -91
290 hk med chip ? Nej du, inte ens nära. Tror inte ens du får det i T5r:en

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Perkka
Tjao, jag körde ifrån/lika med en S70 GLT med en 520 12v också.. Men Volvo-förarn måste varit snäll med bilen sin då.. Jag har nyss haft en 760 GLE med en B23 GLE-motor i på 136hk.. Den gick betydligt bättre än pappas 520 12v alla register, förutom då kanske i toppen.. Karossen hade rullat 37000mil, men hade ej mer rost än BMW-n.. Volvon gick mycket mer smärtfritt & så, eftersom bl a BMW-n rycker som f*n heeeela tiden.. Fanns inte en tendens till något sådant i Volvon, som förresten va en 82-a.. När man sätter sig i BMW-n förstår jag varför jag saknar Volvon så oerhört mycket.. Mkt skönare säten, mkt mer utrustning bara för att ta några exempel.. Iofs så va ju 760 en "lyxmodell", men ändå.. & BMW-n slamrar & lever om i bakvagnen & i spindelleder & dylikt.. Hörde inte en enda gång nåt sånt från Volvon..

Nä, helt klart e Volvo mkt fina bilar som "slår" BMW på en del grejer, dock inte allt :)

Mvh Per

sh
820
shu!
525i -91
Perkka: Tycker inte riktigt du kan jämföra på det sättet, tex. Vars var volvon och bmw:n körda tidigare ? Du kanske hade ett måndagsex ? Osv ..
Talar från egna erfarenheter då jag säger att:

BMW:n

*Skönare säten
*Tystare
*Bättre väghållning
*Bättre bakvagn
*Mindre reparationer
*Snyggare (invändigt och utvändigt)
*Chick magnet :P (för dom vet inte vad 316i betyder)
*Bättre andrahandsvärde
*+ mycket mera

Volvon

*Lätt att få tag i begagnade reservdelar
*Rymligare
*?

Volvon var en 740TIC -87 med 22000 mil på mätaren och BMW:n var en 316i -91 med 30000mil (!) på mätaren.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Perkka, vi har i familjen haft 3st Volvo med B23 136hk-motorn. Maken till tråkig spis är svårt att hitta. Hållbar, ja. Rolig, nej. Om man nu inte gillar rå gång och varvovillig motor.
Sen låter det på dig som att BMW:n har som standardutrusting ryckig gång och glappande bussningar. Med min 535:a har vi ägt 5 e34:or, alla har körts mycket och långt, men inga av de problemen du beskriver har uppstått. Men bilarna har servats regelbundet på BMW och skötts om rent allmänt vilket väl gör sitt till att slippa problem.

Mvh
Rasmus
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Shu!: Steg 1 trimm på 850 T5 ger 290hk,kolla själv.

Länk

//Roger

------------------------------------------------------

Länk
Jag måste ändå säga att jag tycker 850:n är bättre på sämre vägar eftersom den inte är lika stötig som BMW:n, men det är oxo det enda tycker jag.
Sen vet jag ine vilka bilar som håller längst, en del verkar ha haft stora problem med sina BMW:s, och en del volvo ägare verkar ha haft väldiga problem på sina volvos.
Sen finns det ju Bmw och volvo-ägare som näsan aldrig har haft några problem.
Själv har jag bytt delar för en massa pengar, men det är ju iof bara slitdelar, förutom ett relä kanske, så jag kan ändå känna mig nöjd.
Perkka: Det är stor skillnad på olika exemplar när det handlar om så här gamla bilar med många mil. Skötsel, service och hur mycket slitdelar som bytts spelar en avgörnade roll för hur bra bilen är och hur den upplevs. Jämför du en illa skött BMW 525 med en välskött 760 GLE med trimship upp till c-stolpen så kan Vovlon mycket väl vara en bättre bil. Är bilarna på samma "nivå" (original) med skick och mil så är det en annan sak. Det är säkert fullt möjligt att få en vråltrimmad Fiat Uno att dra en M5:a på en flygraka men när det svänger så... Byebye.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.