|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
Ulke |
Kollade mina oljepumpsbultar igår och en M8 i tråget och en lös samt nästan alla M6 till hopsättningen av pumpen lösa... Problemet är att pumpkedjan är väldigt slapp och jag tror att det är den som rasslar lite på min bil.. Kollat på bilderna på alla länkar, men problemet är att på min bil så är den högra av de 2 som håller pumpen på framsidan (om man tittar rakt framifrån mot kedjan/dreven) en M8 bult cirka 4-5cm, men på den som enligt vissa skall vara till justeringen av kedjan sitter det en M8 mutter istället... Fråga? kan det vara den högra man skall justera på min istället? (hade ingen pejl när jag tittade, så jag provade ej med insexnyckel, eller har jag ingen justering? Måste riva ner tråget igen, för kedjan glappade ett par cm åt båda hållen...... mvh Ulke |
|
Man justerar kjedjan innan man sätter dit den vänstra bulter med en insexnyckel i "hålet". Spel bör vara ca. 5 mm. Lycka till. Det kommer garanterat rassla mindre när den blir spänd. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Skall uppdatera min länk på min översyn. Länk |
|
|
Kollade detta på 3st E39 540 på samma kväll.Ingen bil hade lösa bultar. Bilarna hade gått mellan ca 12000-20000 mil.Men skönt att ha det kollat samt ny olja är ju aldrig fel. |
|
|
Nu var det länge sen fok fylde på med erfarenheter i denna tråd. Kollade mina idag. 2 bultar i tråget, en liten o en stor, pluss att alla satt lösa. Jag hade aldrig kollat till detta om det inte vore för detta forumet. Himla bra forum detta =) |
|
|
Jag har en 540iA Sedan -00 som gått 27.000 mil. Frågade min min meck om lösa bultar. Han sa att det var ett problem på bilar innan -00. Så jag kollade inläggen på denna tråd. De flesta verkar ha bilar före -00 förutom en M5 från -01. Dessutom sa mecken att BMW kände till detta fel och brukar åtgärda det vid service utan att informera bilägaren. Någon som känner till om det finns någon brytpunkt i årtal på bilarna vad gäller problem med bultarna i oljetråget? Skulle naturligtvis kolla om bultarna satt fast om det var enkelt men mecken sa att det var en ganska stor åtgärd att kolla bultarna. |
|
|
Nisse Pärlemo: Nja, så stor åtgärd är det inte:) Jag lät min mekaniker kolla min 540 av årsmodell 2002 (tilv.Okt-01) och dessa bultar satt fint trots 14.000 mil vid tillfället. Operationen är inte så stor. Först får man ta bort hasplåten i plast under bilen, det går smidigt. Sen tömmer man bilen på olja. Efter det så lossar man ett antal skruvar i själva oljetråget, inte heller så jobbigt. Efter det lyfter man bort den nedre halvan av tråget och då ser man oljepumpen. Kolla skruvarna sitter de åt så kan det vara specialskruvar från fabrik (sådana hade jag) dvs. de är redan gängsäkrade. Sitter det löst då är det bara att skruva bort dem, göra rent skruvarna och sedan dra åt dem med tex. loctite gängsäkringsmedel. Sedan måste du dock montera en ny trågpackning men de finns att få tag på, på Bmw. Sedan är det bara att göra i om vänd ordning. Visst det tar lite längre en än vanlig oljeservice men det är det defenitivt värt :) Ang. brytår är jag inte säker men det bästa är att kolla bultarna ialla fall, det är en billig försäkring. Lycka till. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kermit: tack för ditt inlägg! Och jag som just bytt olja. Nu får jag något att fundera över... :) /Nisse |
|
| Det e en jävligt billig investering att byta olja o kolla bultarna jämfört med ett motorhaveri som slutresultat om det vill sej illa... Som sagt, orginal trågpackning 187 kr på bmw, 4 kr för avtappningspackning, sen 2 tim arbete på sin höjd. Spara din gamla olja eller köp ny... | |
|
Hehe, såg att jag hade visst inte gjort något inlägg i denna tråden ännu :-) Jo, nog fasen har jag också åtgärdat oljepumpsbultarna & kedjespänningen till pumpen. Gjorde det år 2005. En bult låg i tråget & dom andra var lite lösa. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Nisse Pärlemo: Det var så lite så:) Ett tips. Du kan ju tappa ut den "nya" oljan i ett rent kärl och sedan återfylla den. I och med att din bil rullat en del mil och det finns en viss osäkerhet rådande vilka modeller, årtal m.m som är drabbade, så skulle jag sova bättre om jag visste att det var åtgärdat. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Herr Kermit, Tackar igen för tips. Sitter på BMW nu faktsikt. Har precis snackat med mecken som servat sen ny. Han tyckte jag skulle kolla bultarna. Det är ett vanligt fel på modeller från -98 och äldre. Men eftersom min gått så pass långt tyckte han det var läge och kolla. Som sagt billig försäkring. :-) /Bjarne |
|
| kollade på min 540-98, rullat 18300mil nu... alla bultar satt som berget, även dom som håller ihop pumphalvorna. | |
|
Bjarne: Då kan du sova lungt sen:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
nettopp sett på mine oljepumpsbultar på min 94 540ia touring og en bolt i tråget og de neste to satt litt løst. strammet kjede, og boltene på oljepumpa var og løse, fikk dra de litt til også. Det var forferdelig å få av den gamle korkpakningen! måtte slipe den bort! |
|
| Glemte å si at min er rullet 207.000km | |
| Jo det var samma besvär för mig med packningen, jag fick tälja av min med kniv :) | |
|
Kollad bultarna på verkstaden. Bultarna satt stenhårt men var så hårt dragna att gängen var förstörd. Det hade nog suttit ett tag till men hade eventuellt förr eller senare lossnat av "utmattning". Bra tips att spara olja och hälla tillbaka eftersom jag gjort ett oljebyte precis innan jag lät verkstaden kolla bultarna. /Nisse |
|
|
Om det skulle visa sig att bultarna sitter löst, kan man då bara dra åt dem med moment eller måste man även rengöra och sen locktite på? Jakob |
|
|
Om man ändå har det nerrivet, varför snåla med några kronor locktite? sätt dem med loctkite för att vara på den säkra sidan! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.